Gå til innhold

For lite kcal for vektnedgang?


Gjest kråkebolla

Anbefalte innlegg

Gjest kråkebolla

Heisann! :goodbye:

Jeg prøver å gå ned ca 8-10 kg, og synes det går veldig seint og tungt. Er litt usikker på hvor mye jeg bør spise, når jeg trener ca 5 ganger i uka? Har ligget på rundt 1600 kcal per dag, men det er kanskje litt lite når jeg brenner i snitt 500 kcal per treningsøkt? Det blir som regel 3 økter med kardio og to økter styrke i uka. Lurer på om jeg bør øke litt på inntaket, til 1800-2000 kcal de dagene jeg trener?

Og jeg vet at man ikke skal fokusere så veldig på kalorier, men når man ikke helt vet hvor mye som er normalt fordi man ikke blir mett så er det lettere å telle litt i en periode. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_mann_*

Syntes dette hørtes veldig lite ut. 1600 er et godt stykke under det jenter bruker til vanlig, som ofte er beregnet til rundt 2100. I tillegg trener du en del, så du har sannsynligvis behov for en del mer enn "standardinntaket". Jeg ville hvertfall ikke gått noe særlig lavere. For lite karbohydrater har motsatt effekt når man skal gå ned i vekt, du oppnår kun å sette kroppen i sparebluss, når den ikke får nok kalorier, senkes forbrenningen og det vil bli verre å gå ned i vekt.

I tillegg trener du styrke, når du får for lite karbohydrater er det heller ikke nok til karbohydrater til å drive muskelgjenoppbygging etter trening, så kroppen må finne andre kilder, og en kilde er nettopp omdannelse fra proteringer til karbohydrater, disse proteinene tas gjerne fra musklene siden fettlageret er kroppens reserve og naturlig er det siste lageret som forbrennes. Du vil med andre ord oppnå mye mindre av styrketreningen siden proteinene må brukes til å skaffe nok karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er nok altfor lite ja. Jeg forsøkte selv å gå ned i vekt på 1600 kcal, og gikk ikke ned et gram. Det endte opp med at jeg droppet hele kaloritellingen og heller kuttet karbohydratene, og da løsnet det endelig. Uansett hva du velger å gjøre bør du i hvertfall begynne å spise mer mat, slik at kroppen ikke tror det er hungersnød på gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du på ett senter som tilbyr bodyanalyse så kan du finne ut ditt daglige kaloribehov der og trekke fra 500 kalorier og legge deg på det nivået, synes som over nevnt dette virker litt lite, de dagene du trener og brenner 500 kalorier så er du nede i 1100 og det er lite..

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvette

Apropos dette. Jeg vil også gjerne ned i vekt og trener 3 ganger i uka. Jeg tenker lite over hva jeg spiser, dvs jeg prøver å unngå for mye godteri og brus og slikt. Prøver å spise variert?

Spiser man nok om man ikke går rundt og er sulten? Jeg blir alltid mett når jeg førstes spiser, og er sjelden skikkelig sulten selv om jeg ofte slurver med frokost (er ikke særlig sulten om morgenen). Har ikke snøring på hvor mange kalorier jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...