Gå til innhold

utvidet allergitesting

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Nå snakkes det ikke om vanlig rip for å teste pollenallergi/ dyreallergi.

Men hvordan går man frem for å få testet f.eks. ullike mattvarer man ikke tåler???

Har hørt at legen ikke gjør dette, men at man må betale for alt selv?

Noen som har erfaringer her?

Jeg har en sterk mistanke om at det er en del matvarer jeg ikke tåler.

All erfaringsdeling tas i mot med takk

Endret av Sarah_83
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med allergi her? :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du bor i nærheten av Oslo, kan du få fastlegen din til å henvise deg til Klinikk for allergi- og lungesykdommer (ligger på Ullevål stadion). Jeg blir selv utredet der nå og ble testet både med pirketest og blodprøver for alle tenkelige allergier inkludert mat. Tidligere er jeg utredet på sykehus med tanke på cøliaki og laktoseintoleranse.

Gjest azorpro
Skrevet
Nå snakkes det ikke om vanlig rip for å teste pollenallergi/ dyreallergi.

Men hvordan går man frem for å få testet f.eks. ullike mattvarer man ikke tåler???

Har hørt at legen ikke gjør dette, men at man må betale for alt selv?

Noen som har erfaringer her?

Jeg har en sterk mistanke om at det er en del matvarer jeg ikke tåler.

All erfaringsdeling tas i mot med takk

Du trenger ikke på noe spesial klinikk for å sjekket det. Jeg har vært plaget med allergi lenge, både mat/dyr. Jeg gikk til fastlegen min og ba han hennvise meg videre. Å da blir du hennvist til det nermeste sykehuset, hvor de tar blodprøver på deg. Du får en samtale med en lege først, som spør om hvilke mat typer du vil bli testet for :) Vanskeligere er det ikke :)

Skrevet

Ok, takk for svar.

:)

Gjest Flaxie
Skrevet

Jeg testet meg for dette forrige fredag. Er allergisk mot ett eller annet året rundt. Vet jeg har pollen allergi og pelsdyr allergi, men jeg tror også jeg har mat allergi av ett eller annet slag. Går på pollen tabletter året rundt. Før brukte jeg dem bare under pollensesongen, men nå er jeg tett konstant - selv om jeg fortsatt brukker pillene.

Når jeg var hos legen fikk jeg en sånn krysstabell, som viser at om en er f.eks. allergisk mot bjørk og burot så tåler man ikke de og de matvarene.. Har du fått sett på en sånn en? For min del må jeg kutte ut ca. alt jeg lever av.. Havre, bygg, rug, korn, hvete, epler, pærer, kiwi, gulrøtter, poteter +++ Så hvis det viser seg at jeg faktisk er allergisk mot alt dette, så tror jeg heller jeg får leve med tett nese :(

Ellers så må jeg "go veggie" :)

Ellers tok legen å skrev opp alt jeg skulle bli testet for, så gikk jeg til sykesøster, og hun tok to blodprøver på meg! Får svar om 3 uker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...