Gjest TS Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Hei! Driver å skriver en oppgave i Exphil. Skal leveres om 10 dager ca. Har allerede 3 sider, men føler (og vet) det ikke er bra nok. Jeg har alltid vært flink til å skrive oppgaver, men dette ble kjempe vanskelig og noe annet enn det jeg er vant til. Er på mitt 2. semester på UIO, kom rett fra VGS, så det er en ganske stor overgang. Dere som har skrevet Exphil oppgave, eller andre oppgaver på universiteter/høyskoler, har dere noen tips? Vet man ikke skal ha synsing, men hvordan skal jeg da drøfte? Synsing vil jo si egne meninger, men har blitt tatt for å synse på tidligere oppgaver men mener selv det var lite av egne meninger. Skrev jo ting som "et interessant spørsmål er...", "kanskje det er slik og slik.. eller slik og slik" osv. Oppgaven er: Til tross for at moralen ifølge Hume er basert på følelser/refleksjonsinntrykk, kan man i noen tilfeller si at fornuften kan påvirke vår opptreden. Ekspliser forholdet mellom kunnskap, feiltagelser, fornuft og følelser generelt i Humes etikk. Kan man beskytte seg mot etiske anklager ved å vise til uvitenhet? Begrunn svaret. Har lest hele kapittelet både en og to ganger, slik at jeg har oversikt over dette. Vet også hva han mener om de forskjellige.... Men tar gjerne imot tips til hvordan jeg kan løse oppgaven, samt ideer og tanker dere måtte ha rundt dette!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Først må man lese oppgaven nøye. Den første setningen gir pekepinn på hvordan oppgaven skal løses. Så ville jeg delt oppgaven i to. Først fokusert på "Ekspliser forholdet mellom kunnskap, feiltagelser, fornuft og følelser generelt i Humes etikk." Deretter ville jeg gå løs på neste del "Kan man beskytte seg mot etiske anklager ved å vise til uvitenhet? Begrunn svaret." Når man skal drøfte noe er det viktig å ikke være bastant, men å fremholde en påstand, for deretter å komme med et "på den andre siden"... Bruk fagspråk, og hvis det er noen ord du bruker ofte så kan du bruke synonymfunksjonen i Word så teksten ikke blir repetitiv. Ellers kan man jo også søke om Hume på nettet, for det kan godt tenkes at noen har lagt ut ett essay eller lignende om dette temaet. Så kan du bare "stjele" andres argumentasjon. Bare husk å bruk ditt eget språk!
PecanPie Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Hvis du står helt fast vil jeg anbefale deg å besøke seminarlederen din. Det gjorde jeg og det hjalp meg masse! Ellers ville jeg bare begynt å skrive. Rekkefølge o.l. kan jo klippes og limes etterhvert
Gjest TS Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Tusen, tusen takk for svar! Seminarlederen vår har satt en grense hvor vi får 1,5 timer hjelp til sammen, inkludert lesing av oppgaven. Jeg synes det er så vanskelig å finne argumenter. Jeg synes egentlig mye av det Hume skriver er veldig fornuftig, slik at jeg føler jeg på en måte ikke klarer å finne noen motspørsmål/argumenter, og så finne noe til dette igjen. Har lett gjennom nettet, men finner lite med akkurat denne oppgaven...
tineline Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Synsing betyr at du kommer med utsagn som du ikke har belegg for. Det vil si at du kan ha egne meninger, bare du backer det opp med en kilde, som f.eks. "Når Hume sier sånn og sånn, mener jeg det kan ses som bla og bla". Men du kan ikke bare kaste ut påstander om menneskeheten uten at du tar utgangspunkt i en kilde - det blir dine subjektive tanker om ting, og du begrunner den i så fall ikke tilstrekkelig. Kilder skal bruke som begrunnelser på dine meninger, men du kan godt ha egne meninger likevel. Det beste er om du får flere kilder til å backe opp ditt synspunkt, og det er jo nettopp det en akademisk oppgave er trening i. Ditt synspunkt: Hume tenker riktig i forhold til et visst standpunkt. Begrunnelse: Det mener også denne kilden. Dersom du ikke finner akademiske kilder, men vet om tilfeller ute i verden, så bruk det som eksempel (case). Du viser dessuten automatisk ditt ståsted ut fra de kildene du velger å begrunne konklusjonen din med - hvis ikke ville du jo ikke valgt disse kildene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå