Belima Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Min datter spiste torsk med citussaus forrige uke. Det var noe av det beste hun hadde smakt. Hun klarte ikke å definere smaken for den var så balansert. Ingen av fruktene var fremtredende heller. Er det noen som har en oppskrift på citrussaus å dele med meg?
pulverheksa Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Jeeg bruker å lage denne klementinsausen til koteletter og kylling. Jeg har ikke prøvd den til fisk, men det går sikkert greit. Bernaise saus er jo opprinnelig en fiskesaus, men "alle" spiser den til biff. Sausen er i alle fall veldig god og enkel å lage. Klementinene ka godt byttes ut med appelsin. F.eks blodappelsiner som erveldig gode og i sesong nå.
Belima Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2010 Takk for forslaget, men sånn smakte den ikke i følge henne. Den var ikke søt, ikke sur, men kanskje litt emmen Da tenkte jeg på grapefrukt jeg. Veldig vanskelig å prøve å finne ut av det, men forsøket er verd det da. Noen andre som har forslag?
Gjest Gjest* Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 Takk for forslaget, men sånn smakte den ikke i følge henne. Den var ikke søt, ikke sur, men kanskje litt emmen Da tenkte jeg på grapefrukt jeg. Veldig vanskelig å prøve å finne ut av det, men forsøket er verd det da. Noen andre som har forslag? Fant en oppskrift på mineoppskrifter.no Laks med sitrussaus - oppskrift Ingredienser 4 laksebiffer av filet, med skinn, á 200 g 1 ss nypresset sitronsaft SITRUSSAUS: 1 ¼ dl nypresset appelsinsaft, pluss evntuelt 3 ss 1 ts finhakket, skrelt ingefærrot 1 vårløk, bare det hvite, finhakket 1 ts lys soyasaus 2 ss nypresset sitronsaft 1 ts asiatisk sesamolje 1 ¼ dl mild olivenolje 1 ts honning GARNITYR: 2 appelsiner 1 lime eller limonadefrukt 1 grapefrukt Tilberedning Start med sausen: Ha 1 ¼ dl appelsinsaft i en liten kasserolle og kok opp. Kok til væsken er redusert til 2 ss. Sett til side. Pisk ingefær, løk, soyasaus, sitronsaft, sesamolje, olivenolje, honning, eddik og pepperkorn i en bolle. Tilsett den reduserte appelsinsaften og smak til med salt og pepper. Sausen skal være syrlig. Tilsett eventuelt mer appelsinsaft etter smak. Sett til side. Forvarm stekeovnen til 200 C. Lag garnityren: Skjær skallet av 1 appelsin i fine strimler. Kok opp vann i en liten kasserolle, tilsett det strimlede skallet og kok det i 1 minutt. Renn av og sett til side. Skrell også den andre appelsinen, limen eller limonadefrukten og grapefrukten, pass på at det hvite er helt fjernet. Arbeid med én frukt om gangen: hold den over en bolle og skjær mellom hinnene så båtene faller ned i bollen. Tilbered laksen: Legg den med skinnsiden ned i en smurt, tykkbunnet ildfast form. Stenk med sitronsaft og dekk formen med aluminiumsfolie. Stek fisken til den så vidt er gjennomstekt, 8-10 minutter. Husk at fisken fortsetter å småkoke også etter at den er tatt ut av ovnen. Legg laksen på varme tallerkener. Stenk med sausen og graner med sitrusfrukt og det strimlede appelsinskallet.
Belima Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2010 Takk til gjest! Denne skal jeg prøve. Fikk ikke noen treff da jeg søkte på nettet! Hm....merkelig! Tar gjerne imot flere forslag!
Gjest Belima ikke innlogget Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 Nei, det smakte heller ikke sånn som den siste. Er det noen andre som har forslag?
pulverheksa Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Hvor spiste hun dette? Det kan være verdt å ringe og spørre etter oppskrift. Jeg lager også en annen variant med appelsinjuice, soyasaus og tørket ingefær, hvitløk og chili. Saften av 1 appelsin 2-4 ss soyasaus ( etter hvor salt dd vil ha det) 1 ts tørket ingefær litt finhakket chili og hvitløk. Bare rør alt sammen og varm opp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå