Cathy30 Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Har ei jente som blir 5 år i mai. Har alltid lagt henne klokken 19, fordi hun alltid har trengt masse søvn. Men i det siste har hun begynt å våkne tidligere om morgenen, så jeg bør nok legge henne litt senere. Men når legger dere barna deres? Og hvordan er ettermiddagen deres. Bad, bok, barne tv (playhouse disney til 19), seng er rekkefølgen hos oss
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Har ei jente som er 6 år, hun legger seg 19.30. Har alltid lagt seg den tida, hun er kveldstrøtt. Våkner mellom 6 og 6.30. Har også alltid våknet tidlig. Prøvde en periode å legge henne senere for å få henne til å sove lengre på morgenen, men det hjalp ikke. Våknet like tidlig, men grinete og sur. Her er det middag ca 16.15. Etter middagen leker hun på rommet sitt, spiller litt nintende ds/ en tur på dataen. Så spiller vi gjerne noe sammen, f.eks yatzi, stigespill, ludo.. Enkelte kvelder har hun fritidsaktiviteter, f.eks klassisk ballett fra 17.15-18, og idrettskole/turning en dag i uka fra 18-19.15. Hvis hun skal bade eller dusje en kveld bader jeg henne før kl 18, sånn at håret rekker å tørke før sengetid. Så er det barnetv på nrk, kveldmat kl 18.30, og på badet og stelle seg/pusse tenner kl 19. I seng ca kl 19.15, da leser jeg ei bok for henne, synger nattasang og slukker lyset. Sovner som oftest med en gang:-)
Gjest Gjest-elise Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 har en på 4. Når vi kommer hjem fra barnehage/jobb, er det det middag, så er det ut og leke, før vi går inn og ser på barnetv, bader/steller, kveldsmat, tannpuss og i seng til 19:00. Det er ikke gitt at de sover lenger om morgenen om de får være oppe seinere. Her er det helt motsatt. Ogte går det jo i perioder, hvor enge de sover...
Jens Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Vår gutt blir 5 år i mai, og hos oss gjør vi som følger. Middag kl 1700. Så litt nintendo ds/pc spill/lek. Så barnetv. Etter barnetv er det kveldsmat, gjerne en brødskive før vi går opp kl 1900. Da dusjer han og er i seng ca 1930. Han leker/leser ca en time før han sovner. Våkner ca 0700 neste dag.
la Flaca Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Det er vel helst sånn at barn som våkner tidlig om morgenen bør legge seg tidligere om kvelden enn senere. Søvn avler søvn, og motsatt. Mine er 4 og 5, og har ingen fast leggetid egentlig. Noen ganger ser jeg behovet for å hive dem i seng klokka 18, andre ganger et par timer senere. Etter en aktiv dag er det lurt å ha dem i seng 18.30. Da ligger de og leser bøker en god stund til de sovner. I ukedagene våkner de som regel av vekkeklokka på rommet vårt, 6.30. Før leggetid er det stort sett høytlesning det går i etter middagen. Da blir de rolige og goddemte og klare for senga
Chiquita Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 Her legger de seg alle tre kl 20.00. (eldste er 5) Da våkner de mellom 6 og 9 neste morgen om de får sove så lenge de vil
kipa81 Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 Har en gutt som blir 5 i juni. Han har alltid lagt seg kl 19 på hverdager, litt senere fredag og lørdag, da sitte rhan gjerne oppe litt lenger med oss. Noen ganger blir det gjerne kl 19.30 på hverdager også. Sover til 7-7.30 hverdager, ganske det samme i helgene. Men jeg er litt overrasket over at dere sier at barn ned til 5 år spiller tv-spill??!?? Er ikke det veldig tidlig og unødvendig? Tror ikke min aner hva det er engang.....
Gjest Gjest_la flaca_* Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Men jeg er litt overrasket over at dere sier at barn ned til 5 år spiller tv-spill??!?? Er ikke det veldig tidlig og unødvendig? Tror ikke min aner hva det er engang..... Hehe, det samme tenkte jeg da jeg kjøpte tv-spill til 3-åringen. Litt tidlig trodde jeg. Men jammen tok jeg feil. På to dager hadde han skikkelig taket på joysticken, og kunne endre fra 1 til 2 spillere selv og ellers orientere seg rundt i spillene. Ting jeg ikke hadde vist han en gang. Helt utrolig hvor kjappe unger er til å ta sånt. Jeg tror tv-spill er utrolig postivt i små doser. Ungene lærer seg å konsentrere seg (minsten var utslitt etter 3 minutter i starten) og ikke minst utvikler problemløsningsevnene sine, og kreativiteten. Mange av spillene er også førskolevennlige og går på alfabetet, farger, tall og rekning. Veldig nyttig!
Leanne Skrevet 9. mars 2010 #9 Skrevet 9. mars 2010 har to barn på 3 og 5, begge legger seg mellom 19 og 19.30. Ettermiddagene her er veldig forskjellig, noen ganger kommer vi hjem kl. 14, andre dager er vi ikke hjemme før 17.15. Jobber litt forskjellige vakter. Vi spiser stort sett rundt 17 (hvis vi er hjemme), de leker veldig fint sammen på rommene sine før og etter mat.. Spiser sammen, så ser de på barne tv, etter barne tv er det på badet hvor de dusjer, pusser tenner osv. Leser ikke for de om kvelden, bare legger de i sengene og sier natta.. De sovner som regel raskt og våkner igjen ved 7 tiden..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå