Gå til innhold

Kosthold for svangerskapsdiabetes


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei.

Jeg har tatt en glukosetoleransetest ifbm graviditet, og resultatet av test nr 2 var "litt høyt", dvs 8,8. (Skal visst ikke overstige 7,0 har jeg forstått.)

Jeg spurte legen og hun sa det ikke var noe spes å gjøre ennå, men at de skal følge det opp (følge opp hvordan? Jeg er på kontroll bare en gang pr mnd!)

Men uanseett, jeg har googlet litt og funnet en som skriver innlegg om at hun fikk diagnose svangerskapsdiabetes ved en verdi på 8,8, så kan jeg stole på legen min?

Jeg lurer på om noen kan gi meg kostholdsråd, for mye kan avhjelpes vha rett kosthold har jeg forstått. Jeg sliter med bekkenløsning, så ekstra mosjon funker ikke her nå dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har tatt en glukosetoleransetest ifbm graviditet, og resultatet av test nr 2 var "litt høyt", dvs 8,8. (Skal visst ikke overstige 7,0 har jeg forstått.)

Jeg spurte legen og hun sa det ikke var noe spes å gjøre ennå, men at de skal følge det opp (følge opp hvordan? Jeg er på kontroll bare en gang pr mnd!)

Men uanseett, jeg har googlet litt og funnet en som skriver innlegg om at hun fikk diagnose svangerskapsdiabetes ved en verdi på 8,8, så kan jeg stole på legen min?

Jeg lurer på om noen kan gi meg kostholdsråd, for mye kan avhjelpes vha rett kosthold har jeg forstått. Jeg sliter med bekkenløsning, så ekstra mosjon funker ikke her nå dessverre.

Jøsses for en dårlig lege du har. Da jeg fikk svangerskapsdiabetes ble jeg umiddelbart henvist til Ullevål. Der måtte jeg gå 1 gang i uken til kontroll. Jeg var hver uke innom allmennlege, gynekolog og kostholdsekspert (diabetessykepleier). Dette fordi det er kjempeviktig at blodsukkeret ditt holdes stabilt. 8.8 er et høyt blodsukker i følge alle jeg snakket med på ullevål. Diett er kjempeviktig. Jeg fikk følgende råd.

Grovt brød, uten sukker. Det er kjempevanskelig å finne i butikker, så ta deg en tur til bakern og spør. Evt. bak selv. Ingen frukt. Ingen juice. Selvsagt ingenting med sukker i. OG det er faktisk veldig mye. Jeg spiste grove brødskiver med ost på. Drakk stort sett vann. Kun 1 glass melk om dagen. På middagsfronten skal du holde deg unna poteter, pasta og ris. Ikke noen form for sauser, det er alt for mye mel i dem. Håper du skjønner hva jeg mener, litt rotete dette her.

Du kan også prøv å søke deg litt frem på nett i forhold til dette kostholdet. Så; krev en henvisning til spesialister, dette er kjempeviktig fordi de må ha kontroll på hvor mye babyen vokser nå. Kanskje du må ha tab. eller insulin.

Lykke til. Dette er kjedelig, men lyspunktet er at de fleste blir kvitt dette når svangerskapet er over.

Endret av rachel who
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du ga meg svar, rachel. var helt utenfor igår og det var trøst i svaret ditt. Jeg skal snakke med jordmor i steden har jeg bestemt, jeg stoler ikke lengre på legen min.

Kostholdsrådene var også fine å få selv om jeg depper fordi det virker så uoverkommelig å skulle greie å følge noe sånt...Jeg ser vel lysere på det når jeg får summet meg litt...

Men tusen takk til deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du ga meg svar, rachel. var helt utenfor igår og det var trøst i svaret ditt. Jeg skal snakke med jordmor i steden har jeg bestemt, jeg stoler ikke lengre på legen min.

Kostholdsrådene var også fine å få selv om jeg depper fordi det virker så uoverkommelig å skulle greie å følge noe sånt...Jeg ser vel lysere på det når jeg får summet meg litt...

Men tusen takk til deg :-)

Det er kjedelig ja. Men husk: det er overkommelig. Men du trenger mer støtte rundt deg av fagfolk. Håper du får det når du har snakket med jordmor.

Det går som regel bra. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Lavkarbokosthold er supert for diabetikere! Rachel Who forklarte hovedprinsippene lengre oppe her i tråden, og om du vil vite mer om hva du bør spise og ikke spise (samt finne en haug deilige oppskrifter tilpasset denne type kosthold :) ) synes jeg www.lavkarbo.no er et supert forum for alle som forsøker å spise mindre av den type mat som påvirker blodsukker og horomoner! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*
Tusen takk for at du ga meg svar, rachel. var helt utenfor igår og det var trøst i svaret ditt. Jeg skal snakke med jordmor i steden har jeg bestemt, jeg stoler ikke lengre på legen min.

Kostholdsrådene var også fine å få selv om jeg depper fordi det virker så uoverkommelig å skulle greie å følge noe sånt...Jeg ser vel lysere på det når jeg får summet meg litt...

Men tusen takk til deg :-)

Det behøver slettes ikke å være kjedelig å kutte ned på karbohydratene :) Ta en titt her f.eks. Man kan faktisk spise overaskende mye god mat selv om man kutter ut poteter, brød og slikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...