Gå til innhold

Angst og Depresjon?

Fremhevede innlegg

Gjest Carina92
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 17 år som er utrolig usikker på om jeg har angst og depresjon. Jeg har opplevd masse vanskelig gjennom alle årene mine. Jeg gruer meg ofte til skolen. Når jeg får oppmerksomhet begynner jeg å bli klam i hendene og ekkel inni meg. Jeg blir veldig rastløs og nervøs hver gang jeg snakker sammen med ett menneske, f.eks en lærer eller psykologen min. Jeg har bare snakket med den nye psykologen min 3 ganger nå, så jeg er ikke helt trygg på han. Jeg ble aldri trygg på han første heller. Han snakket jeg med i litt over ett år. Jeg snakket også med en dame fra barnevernet. Men jeg orket ikke snakke om problemene jeg har med pappa og ste moren min, for når jeg gjorde det, ble pappa og stemoren min kjempe sure på meg, så nå skal jeg slutte å snakke med henne også.

Den gamle psykologen min sa til pappa at han trodde jeg var dypt deprimert og ville egentlig legge meg inn på sykehuset i Haugesund. Men jeg fikk aldri høre noe av dette fra han. Så egentlig vet jeg ikke noe om dette.

Jeg gråter hver dag og jeg er veldig følsom. Det har vært snakk om at jeg har AD/HD, men det ble aldri tatt alvorlig. Da jeg var på besøk hos mamma i fjor sommer, var jeg hos mamma sin private psykolog, han skulle se om han kunne diagnosere meg. (Eller hva nå det heter) men det gikk ikke som jeg og mamma hadde trodd. Han sa at det kan være at jeg har vokst AD/HD av meg. Det kunne være grunnen til at jeg var så følsom som jeg er. Å han sa at jeg kunne bli lett deprimert.

Jeg sliter på skolen og vil egentlig bare droppe hele utdanningen min. Jeg vet at jeg ikke kommer inn der jeg har søkt på skole til neste år, men hvis jeg kommer inn kommer jeg til å slite enda mer. Jeg hadde 2,6 i snitt før jul, men nå har jeg gått opp i noen fag, da. Jeg har fått beskje av stemoren min at det er vanskelig på helsefag. Jeg gruer meg sterkt til høsten! Helt nye folk, og helt nytt miljø. Oh, my god..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg fikk lyst til å svare deg.

Du skriver at du blir klam i hendene og føler deg ekkel når du får oppmerksomhet. Du lurer på om du har angst. Det kan hende. Du kan kanskje ha noe som heter sosial angst, da liker man seg ikke i sosiale situasjoner, som f.eks. de man møter i skolehverdagen. Men, om du har angst er jo noe som din lege/psykolog må finne ut av.

Hvorfor har du fått ny psykolog? (ut fra det du skriver, tolker jeg det dithen at du har fått det). Hvorfor føler du ikke at du kan stole på psykologen din? Er det noe spesielt ved han som gjør det? Hvorfor går du til psykolog? Har du fått en diagnose hos psykologen?

Du skriver noe om at en psykolog ville legge deg inn på sykehus, på grunn av depresjon. Er det noe du selv kunne ha tenkt deg? For dersom det er noe du ønsker og tror at kan hjelpe, er jo det noe som du kan ta opp med psykologen din. Kanskje du rett og slett hadde hatt godt av et slikt opphold, få litt tettere oppfølgning.

Så flott at du har hevet karakterene dine i enkelte fag:) Det må du ta med deg og lagre i pluss-kontoen din. Godt jobba. Helsefag skal ikke være så veldig vanskelig. Det som er aller viktigst er at du selv har lyst til å gå på helsefag, bare det gjør det mye lettere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...