Gå til innhold

Utbrent?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Søsteren min er antakelig utbrent eller hvilken diagnose man nå bruker på det i dag. Hun har vært under et vanvittig press på jobben i to år, og det siste halve året har bare blitt for mye for henne. Hun er så sliten at livet etter jobb er ikke-eksisterende. Hun går rett hjem og legger seg. I helgene har hun ikke krefter til annet enn å ligge på sofaen, om hun i det hele tatt kommer seg opp av senga. På jobben er hun blitt veldig ineffektiv, hun sitter ofte og bare stirrer ut i lufta og selv den enkleste arbeidsoppgave er iblant for tøff.

Hun var sykemeldt i en måned tidligere, og da ble hun ørlite grann bedre. Men legen mente det var risikabelt å være sykemeldt lenger, fordi statistikken viser at jo lengre man er sykemeldt jo større er faren for at man aldri kommer ut i jobb igjen, så han sendte henne ut i gradert sykemelding i to uker og så måtte hun ut i full jobb. Søsteren min er ikke typen til å sluntre unna. Hun har høy utdannelse og har alltid gitt 100% og så litt til. Hun har i alle år vært et ja-menneske som alltid gjorde alt for jobben sin, hun var så godt som aldri borte fra jobb og presset seg avgårde selv når hun hadde feber. Nå er hun ikke til å kjenne igjen, for hun klarer rett og slett ikke å utføre jobben sin lenger. :(

Hun blir bare verre og verre, og jeg er alvorlig bekymret for henne. Hvordan skal hun få legen til å ta henne på alvor? Hun er ganske forsiktig av seg, så hun klarer ikke å "kreve" at han skal høre på henne. Hun har opplevd det samme hos to forskjellige leger, så hun tror ikke det er noen vits i å bytte lege heller.

Jeg er redd hun en dag tipper over kanten og blir akutt syk. Er det noen som har tips jeg kan viderebringe til henne?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nina, ts
Skrevet

Vil bare legge til at legene har tatt alle tenkelige blodprøver og sjekker av henne. De finner ikke noe fysisk galt som lar seg påvise.

Gjest Gjest
Skrevet

Skal legen ta henne på alvår og la henne være sykemeldt enda lenger? Er det det som er medisinen mot hennes livssituasjon?

Legen har helt rett, det er mer skadelig å være hjemme når man er i den situasjonen som din søster er i. Det finnes ikke noe som heter utbrent, det finnes noe som heter at man ikke mestrer arbeidshverdagen sin at man jobber for mye under følelsen av å ikke ha kontroll, at man ikke trives i jobben og hele tidne kjenner abreidspress og ingen arbeidsglede. Dette er ikke noe som kan medisineres ved at hun er sykemeldt, det er bare å forskyve problemet samtidig som det koster samfunnet penger. Medisinen mot "utbrenthet" er å bytte jobb, kutte ned på stresset, finne seg måter å håndtere arbeidshverdagen på etc. I mange tilfeller må det hjelp av en psykolog til for å lære personen å ta bedre vare på seg selv og å hjelpe personen å finne tilbake til måter å mestre hverdagen på. Sykemelding hjelper ikke. Hun har ingen fysisk sykdom, det eneste som kan være tilfellet er at hun begynner å bli deprimert. Det hjelper heller ikke en sykemelding på.

Legen har altså rett, forholder seg til statlige rettningslinjer og gjør det som er anbefalt å gjøre i denne situasjonen. Jeg regner med at han har tatt blodprøver og at det der av henne og funnet at det ikke er noe fysisk galt. Det han kanskje burde gjort var å videre henvise henne til en psykolog og rådet henne til å bytte jobb.

Det er fint at du er bekymret for søsteren din. Det høres ikke ut som at hun har det bra. Likelve er det ikke slik at hvile hjelper mot psykiske plager, det hjelper ved fysisk sykdom og etter at man har hatt en sterk fysisk prestasjon. Ut over dette gjør hvile oss bare mer trette, mer tiltaksløse og mer ute av oss. Hun må fokusere på hvordan hun kan mestre en jobbhverdag og få tilbake kontrollen. Er det ikke mulig i den jobbsituasjonen hun er nå må hun komme seg inn i noe som passer henne bedre, og lære seg å si nei når hun ikke kan mestre mer.

Skrevet

En langvarig sykemelding alene vil neppe hjelpe. Men det kan være en nødvendighet for å komme ut av en ond sirkel. Om man er utbrent hjelper det ikke å pøse på med arbeid, det blir man ofte mer syk av. Jeg har størst tro på en langvarig sykemelding (der det er behov for det) i kombinasjon med behandling.

http://www.utbrenthet-kronisk-utmattelse.n...ig-resititusjon

Kanskje hun kan snakke med legen om det som står på denne linken?

Gjest Nina, ts
Skrevet
Medisinen mot "utbrenthet" er å bytte jobb, kutte ned på stresset, finne seg måter å håndtere arbeidshverdagen på etc. I mange tilfeller må det hjelp av en psykolog til for å lære personen å ta bedre vare på seg selv og å hjelpe personen å finne tilbake til måter å mestre hverdagen på. Sykemelding hjelper ikke.

Hun prøver å få seg ny jobb, men det er ikke så enkelt. Hun er overkvalifisert til mange jobber (butikk osv), så der blir hun ikke engang kalt inn til intervju. Ellers søker hun masse aktuelle jobber, men blir enten ikke kalt inn til intervju eller hun vinner ikke fram når hun kommer til intervjuet. Det kan ha sammenheng med at hun er så sliten at hun ikke klarer å forberede seg godt nok. Hun klarer ikke å ta til seg ny informasjon, lære nye ting osv. Det sier bare helt stopp.

Jeg tror hun trenger en lengre sykemelding ja, sånn at hun kan komme seg nok til å klare å ta fatt på jobben med å bli frisk. Jeg kan ikke skjønne at det skal være sunt å presse seg til å gå på jobb når man ikke klarer å utføre arbeidsoppgavene sine. Hun risikerer jo å få sparken når hun ikke gjør jobben sin.

Psykolog kan sikkert hjelpe (hun står på venteliste), men det er ikke noe som fikses over natta. Så hva skal hun gjøre mens hun venter på ny jobb, psykologhjelp osv? Hun klarer ikke å hjelpe seg selv, og vi rundt henne klarer ikke hjelpe henne.

Jeg tror det vil koste samfunnet mye mer penger om hun presses og presses til hun bryter totalt sammen.

Skrevet

Jeg er ikke enig at det ikke finnes en sykdom som kalles utbrent - det gjør det og jeg kjenner et par som har vært det. Jeg er selv også på grensen til utbrent/ eller er. Jeg har tatt mange grep, men merker at det tar veldig lang tid. Jeg burde nok ha vært langtidsykemeldt men er for sta til å gjøre det foreløpig pga lederstilling og føler at jeg ikke kan gjøre det. Det tar lang tid å komme seg ut av. Enig i at å gå til psykolog kan hjelpe, få hjelp til å finne ut hva en bruker energi på. Tanker bruker og tapper mer energi enn en kanskje er klar over også. Jeg har fått en aha opplevelse på det eter å gå til psykolog kun to ganger-hjalp veldig.

Det hjelper ikke å være hjemme på sofaen. Hun må begynne å bruke tiden på ting som gir henne energi, ikke tapper henne for det.

Jeg har selv hatt veldig utbytte av Yoga, meditasjon og avspenning. Trening gir overskudd og bedre selvfølelse. Kosthold er også viktig og å være sammen med venner osv. Det som gir glede. Symptomene hennes som endret personlighet, fraværende, tilbaketrukket osv. Er typisk symptomer på utbrenthet. Hvis du søker på behandling av utbrenthet på nettet finnes det "klinikker" som er spesialisert på område. Og turer/opplegg en kan være med på. Det er ikke sikkert det er gått så langt som utbrent ennå, men ting nevnt over er viktig for forebygging og for å kommer seg ut av det som har startet. Spikermatte har jeg også kjøpt inn, avspenningsmusikk og duftoljer mot stress/depresjon osv..

Skrevet

Er hun ikke blitt viderehenvist til spesialist? Det fins andre diagnoser enn "utbrent" som kan stemme når man er utslitt og har konsentrasjonsvansker. Hva med å få henne til å forhøre seg hos legen om en slik henvisning? Fastleger kan bare teste for en viss mengde symptomer - de har rett og slett for bred kunnskap til at de kan diagnostisere alle.

Samtidig er det vel primært hvile som hjelper hvis man faktisk er utbrent? Hun blir nødt til å tørre å stå opp for legen sin, dersom hun faktisk ikke klarer å jobbe. Du kan jo bli med henne? Det er lov å ha med seg folk inn også, bare hun selv samtykker.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Dette høres ut som noe langt mer enn vanlig slitenhet. Ved å presse seg selv over lang tid kan man få binyretretthet.

Søk på binyretretthet på Kvasir og du vil få opp en side fra Naturterapi om emnet. Der er det også en liste med symptomer, slik at dere kan få en pekepinn om det er dette søsteren din lider av. Mange som blir "diagnostisert" som utbrente eller at de har ME el., har i virkeligheten slitne binyrer.

Vanlige leger forholder seg ikke til denne problemstillingen før binyrene er helt ødelagte, da har man Addisons sykdom og er VELDIG syk.

I første omgang: få testet hormostatusen, den viktigste testen er kortisol-nivået i kroppen.

Hvis det er lavt må du søke hjelp utenfor det offentlige helseapparatet, som sagt, de forholder seg ikke til dette.

Det enneste stedet jeg vet om hvor dette blir tatt på alvor og hvor jeg selv har fått hjelp og blitt lyttet til er Balderklinikken i Oslo.

Håper dere bor et sted innen rekkevidde av lege som jobber litt mer helhetlig enn vanlige leger gjør.

Lykke til, håper søsteren din kan bli hjulpet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...