Gå til innhold

Presse hvitløk

Fremhevede innlegg

Gjest Challabe
Skrevet

Hei!

Jeg skal lage potetsuppe, og til suppa skal jeg ha Parisloff med hvitløk og smør. Det står at jeg skal presse hvitløken. Hvordan gjør man det? :flau:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man kan bruke en hvitløkspresse, men du har kanskje ikke det i og med at du spør? Det er et kjøkkenredskap som du legger ett fedd hvitkøk i, for så å presse sammen to handtak slik at hvitløken kommer ut skviset ;)

http://bildebank.jernia.no/webshop/00235237.jpg

Dersom du ikke har det, kan du bare kutte hvitløken i små biter. Evnt. presse den mellom knivbladet og skjærefjølen før du så kutter i småbiter.

Endret av Sniktitt
Skrevet

Jeg gidder ofte ikke å bruke hvitløkspressa, og gjør det heller bare på den måten Sniktitt beskrev til slutt i innlegget sitt. Synes det er like greit. :) Bare pass på at kniven ikke glipper (hvitløk kan være litt sleipt). Lett å skjære seg!

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du ikke har hvitløkspresse kan det også være en løsning å benytte en rasp, dersom du har. Mange osterasper har også en "mini" rasp, eventuelt om du har en parmasanrasp eller liknende. Da får du en mer presset/moset hvitløk enn ved hakking.

Jeg bruker også urtehakkeren innimellom. Gir de da, som da man hakker med kniv, en kraftig press med den flate siden av kniven først.

Morter funker også bra, når jeg tenker meg om, men er best om du skal blande i olje eller noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...