Gå til innhold

Invitert i bryllup, uten følte

Anbefalte innlegg

Gjest barista
Skrevet

Til sommeren skal ei god venninne av meg gifte seg. Jeg er invitert, men det er ikke min kjæreste. Jeg studerer langt borte fra mitt hjemsted, og derfor kjenner de ikke hverandre. Og hun begrunnet at han ikke var invitert med at de ikke kjente hverande. Likevel har de andre gjestene som har kjærest, blitt invitert med følge. Også fordi de gjerne har vært sammen i lengre tid, og mitt forhold er ett halvt år gammelt.

Er dette vanlig? Har ikke sagt noe til min kjæreste enda om invitasjonen og bryllupet, ble litt paff da han ikke var invitert.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Syns egentlig ikke det er noe å reagere på. Et bryllup koster mange penger og man kan ikke be hele verden. Dere har kun vært sammen i 6 måneder og hun har aldri møtt han. Hvorfor skal hun be han i sitt bryllup? Forstår han er viktig for deg, men du klarer deg en dag uten han.

Skrevet

Dere har kun vært sammen i 6 mnd. (nei det er ikke lenge) og hun kjenner han ikke så nei. Jeg kan godt forstå at han ikke er invitert. Du har ingen grunn til å gjøre noen stor sak ut av dette. Dra alene og kos deg!!

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er helt vanlig!

Har inntrykk av at mange skiller mellom samboere/forlovede og "bare" kjærester, og at samboere/forlovede blir invitert med følge.

Det er heller ikke vanlig å invitere ferske kjærester en ikke har møtt. Ferske forhold er tross alt ikke verdens sikreste... Selvom du er trygg på at forholdet skal holde, har ikke venninnen din noen forutsetninger for å gjøre samme bedømmelse.

Skrevet

Enig med de over, dette er helt vanlig! I vårt bryllup ble også noen invitert med følge, andre uten. Dette var på grunn av plassbegrensninger. Skillet lot vi gå ved de vi kjente, uavhengig av hvem som var "bare" kjærester, samboere eller gift.

Ha det gøy i bryllup!! :duskedame:

Skrevet

For endel år tilbake var jeg bedt i bryllup, og ikke samboeren min, vi hadde bodd sammen i over to år, og jeg syntes det var litt rart. Men jeg dro, og det var veldig hyggelig :) Men forstår jo det føles litt rart om de andre er bedt med kjærester. Vi skal gifte oss om 3 mnd. vi har bedt kjærestene til venninnene mine, kun tre som ikke er samboere, det er to vi enda ikke har møtt. Men da er det en fin annledning og møte de iallefall :enig:

Skrevet

Hei! Pga størrelse på lokalet ble det slik at nærmeste familie ble invitert med partner (foreldre og søsken), men resten ikke ble det. Vi hadde rett og slett ikke plass, og vi ville heller få med noen flere av de vi kjente godt og ville ha med i brullupet enn mennesker vi kanskje ikke kjente så godt. Jeg forstår absolutt at du heller ville dratt sammen med partneren din, hadde vi hatt mulighet hadde vi invitert med partnere.

Skrevet

De fleste har begrensninger både ift økonomi og plass, så at man ikke prioriterer noen man aldri har møtt, synes jeg er helt forståelig.

Skrevet

Morsomt at når jeg spurte om omtrent det samme, bare fra brudens vinkel, så ble jeg hetset av mange. Kvinneguiden :hjerte:

:fnise:

Uansett.

Jeg forstår at det er kjipt, jeg hadde også synes det var leit, men da jeg er i samme situasjon forstår jeg henne godt. Du må ikke ta det personlig, men rett og slett som at hun ikke har plass.

:klem:

Gjest barista
Skrevet

Ja jeg forsår. Men likevel litt underlig synest jeg, siden jeg blir den eneste med kjærest, som ikke har følge i bryllupet.

Men okei. Takk for alle svar, setter stor pris på det. Lurte på om det var uvanlig, men da gruer jeg meg ikke å si det til kjæresten lengre. Tanken bare slo meg at jeg kanskje ville blitt litt såret dersom situasjonen var omvendt. Men hey, man må tenke praktisk og ja! Takk for innspill!

Skrevet

Kjæresten min har en kusine som skal gifte seg i sommer, og siden vi bare har vært sammen noen måneder forventer jeg absolutt ikke å bli invitert i bryllupet. De har jo ikke møtt meg engang.

Samtidig skjønner jeg at det kan være trist å gå alene i en sånn sammenheng, særlig når andre har med følge. Det er jo ikke som om deres forhold er mindre verdt bare fordi dere ikke har vært sammen så lenge. Men for de fleste må man bare sette strek et sted...

Skrevet
Men for de fleste må man bare sette strek et sted...

Akkurat, og dette er nok ikke gøy for bruden heller.

Vi synes det er fryktelig kjipt å sette strek over gjestene, da vi til og med må vurdere noen av hans venner. Synes også det er sårt å kanskje måtte sette strek mellom onkler, tanter og kusiner og fettere.

Gjest Gjest
Skrevet

min samboer ble invitert i bryllup og ikke jeg. Han dro ikke. han var den eneste som var invitert uten følge. jeg synes det er tåpelig å ikke invitere med følge. Da får man heller invitere færre par da. ærlig talt, gjestene skal også ha det hyggelig. det er en dag man feirer kjærligheten. brudeparet rekker ikke snakke med alle uansett.

Gjest najki
Skrevet

Jeg hadde nok heller ikke kommet til å invitert kjæresten din om det var jeg som skulle gifte meg. Jeg hadde nok heller ikke satt noe skille ved kjærester/forlovet/samboer/gift for å få komme med følge. Det som betyr noe er heller om jeg kjenner dere begge.

Unntak kunne evt blitt gjort om du ikke kjente noen andre, men det måtte jeg da vurdert.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Hei! Pga størrelse på lokalet ble det slik at nærmeste familie ble invitert med partner (foreldre og søsken), men resten ikke ble det. Vi hadde rett og slett ikke plass, og vi ville heller få med noen flere av de vi kjente godt og ville ha med i brullupet enn mennesker vi kanskje ikke kjente så godt. Jeg forstår absolutt at du heller ville dratt sammen med partneren din, hadde vi hatt mulighet hadde vi invitert med partnere.

utrolig egoistisk ovenfor gjestene synes jeg.

Skrevet

Hvorfor det? Kan du utdype?

Skrevet

Da gjør jeg regning med at du plukker opp regningen for de ekstra gjestene deres da :skratte: syns det er dårlig gjort, og egoistisk ovenfor brudeparet å forvente at en som gjest kan ta med seg noen de aldri har møtt jeg. Ja, bryllup er koselig og er en feiring av kjærligheten to mennesker i mellom, men det betyr da ikke at de har råd til å gi fremmede en gratis fest :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Kjedelig når man er den eneste som er invitert uten følge, men ellers ikke noe å reagere på, synes jeg. Men det er veldig delte meninger om dette, hvis man søker på tråder om temaet er det mye rart som dukker opp. Jeg har blitt invitert uten samboern min i et bryllup, men da til ei god venninne hvor vi var flere fra samme omgangskrets som var invitert uten (bare de som var gift eller hadde barn sammen ble invitert sammen, pga økonomi), så vi hadde det jo hyggelig sammen vi som kjente hverandre fra før.

Skrevet

Helt vanlig! Jeg fikk invitasjon til et bryllup i juni. Jeg spurte om jeg kunne ha med kjæresten min, både før og etter at de hadde møtt han. Men jeg vet at det er snakk om penger så jeg har forståelse for det.

Skrevet

Jeg syns det er naturlig å invitere alle gjester som er i et seriøst forhold med følge. Inviterer selv noen i bryllupet vårt som jeg ikke har møtt.

Syns det ellers blir vanskelig å sette grensen, invitere de man har møtt, men kanskje bare en gang og ikke kjenner? Invitere de som er gift, men ikke har møtt?

For oss gjelder det heldigvis ikke så mange, kanskje en 3-4 stykker vi ikke hadde invitert hvis vi ikke skulle tatt med alle, og prisen for deres kuvert syns jeg er verdt å betale for at alle gjester skal føle seg velkommen. (jeg hadde ikke følt meg velkommen i et bryllup hvor ikke min kjæreste var invitert)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...