Gå til innhold

Babyer og soving ute.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Emmy_*
Skrevet

HAr akkurat lest på dagbladet at en baby på 3 mnd ble kidnappet fra barnevognen den sov i ute idag. Men den er blitt funnet ighen heldigvis. Men da kom jeg til å tenke på at i alle barnehager jeg har jobbet i så har vi jo latt mange babyer sove ute, da 4-5 stk på en gang, og noen kunne enkelt ha sneket seg bort og tatt alle babyene.

Og privatpersoner gjør dette også med sine barn gjør de ikke? Jeg har ingen barn så jeg vet ikke. Men er dette noe man skal gjøre? burde gjøre? Gjør dere det? Og er dere ikke redde for å la babyen deres ligge ute mens dere er inne og ikke aner hva som foregår utenfor?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
HAr akkurat lest på dagbladet at en baby på 3 mnd ble kidnappet fra barnevognen den sov i ute idag. Men den er blitt funnet ighen heldigvis. Men da kom jeg til å tenke på at i alle barnehager jeg har jobbet i så har vi jo latt mange babyer sove ute, da 4-5 stk på en gang, og noen kunne enkelt ha sneket seg bort og tatt alle babyene.

Og privatpersoner gjør dette også med sine barn gjør de ikke? Jeg har ingen barn så jeg vet ikke. Men er dette noe man skal gjøre? burde gjøre? Gjør dere det? Og er dere ikke redde for å la babyen deres ligge ute mens dere er inne og ikke aner hva som foregår utenfor?

Jeg tenker på dette. Når jeg hr bebyen sovende ute, har jeg babycall i vogna, som vil utøsles av lyden dersom noen kommer til å trille henne eller ta henne opp av vogna. Føler likevel dette ikke er helt trygt og blir flyende og sjekke i ett sett.

Vanligvis sover hun ute på verandaen. Tilgang til denne er kun fra stua, så da er jeg trygg.

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis man vil beskytte babyen sin mot farer er det nok bedre å for eksempel kvitte seg med bilen, for sjansen for å bli kidnappet fra barnevogna utenfor huset er nok uendelig mye lavere enn sjansen for å komme ut for en bilulykke.

Skrevet

Jeg setter ikk eungene ute på gata liksom, men har ungene i vogn ute på verandaen, ja. Tenker at det er utrolig sjeldent at noen har interesse for å gå å ta en liten baby egentlig, så jeg tenker ikke mye på det. Men jeg har vogna foran vinduet slik at jeg ser den,babycall på, og grinda opp til verandaen er lukket. Tenker at hvis man begynner å skal sitte å se på ungen absolutt hele tida, blir man hysterisk til slutt. Tror nok sjansen for at de skal bli kidnappet fra vogna er like store som at de skal dø fordi de har snudd seg på magen, fått suttekluten i halsen eller noe slikt.

Skrevet

Jeg tenker på det ja... Kanskje mest fordi vi ser en del på serier som criminal minds og flashpoint :sjenert:

(nettopp sett to episoder der noen folk gjennom flere år har kidnappet unger og hatt de innelåst i huset og hatt de som sine egne... Er fullstendig klar over at det er i USA og Canada disse er spilt inn i, og ikke lille Norge.. Men tanken slo meg.. )

Skrevet

Har akkurat hatt denne samtalen med min mann som er Amerikansk. Han ble lettere sjokket da jeg fortalte han om den langvarige tradisjonen at barn i Norge sover ute i vogna. Men jeg tror det er vesentlig forskjell. Kidnapping av barn skjer mye oftere i USA enn i Norge. Vi kom til et kompromiss hvor poden sover i vogna på veranda hvor ingen kan komme til. Helt greit for meg, det er den friske luften jeg er ute etter at han får, og han sover så utrolig mye bedre ute enn inne.

I USA hadde det blitt regnet som barnevernssak om man lot barna sove ute uten tilsyn.

Skrevet (endret)

Link? Finner det ikke.

edit, fant

http://www.dagbladet.no/2010/03/08/nyheter...nland/10758817/

Endret av Darkannie
Gjest Gjest
Skrevet

... og det var ikke i Norge det heller, og selv om det står at foreldrene ikke mistenkes er det sånt som kan skje under ekstreme tilfeller av fødselsdepresjon, f eks.

Jeg ville ikke satt en barnevogn på et veldig trafikkert sted, men tror sjansen uansett er svært, svært liten for at noen skulle komme og ta ungen. Hvem er det som har lyst på andres baby liksom... nå kom jeg på at noen jeg kjenner som bodde i nærheten av en av de tidligere store institusjonene for psykisk utviklingshemmede opplevde at en pasient tok med seg barnevogn og unge (det gikk bra). Så klart at om man bor et sted hvor man ikke stoler på de som går forbi, så bør man vel være forsiktig. Å sette barnevogna inntil husveggen vekk fra veien, på verandaen o.l går nok bra.

Gjest Gjest_ViljaH_*
Skrevet

Jeg har poden sovende utenfor vinduet på den siden av huset som ikke er synlig fra veien. Jeg tenker på det nok til å ta mine foranstaltninger, men er ikke overvettes bekymret for at noen skal ta ham. Han har babycall, og jeg ser ned i vogna fra vinduet så jeg kan sjekke ofte. Har nett på vogna for å beskytte mot katter og fugler. Det er veldig fint for ham å få den friske luften, men jeg får ikke sovet hvis jeg er trøtt da jeg ikke vil sove mens han er ute nettopp fordi noen da kan ta ham når jeg ikke følger med. Så jeg vil si at han ikke sover ute mens "jeg ikke aner hva som foregår ute".

I USA er det ganske anderledes, når man har med større unger på lekeplassen der så må man ha øyenkontakt med dem hele tiden fordi noen kan kidnappe dem mens du ser bort. Et helt annet samfunn å ha barn i...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...