Gjest Kim Andre Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Hei er det noen som vet om en type ris som inneholder mye fiber? Hva er best fullkornsris eller naturris eller annen ris? Jeg har hørt at naturris egentlig ikke er ris men en type gressfrø stemmer dette? Min datter er allergisk mot korn mais og gress. Så forslag om å koke hvete eller andre typer korn til maten istedenfor ris er ikke særlig hjelpsomme... Blir glad for alle svar på forhånd tusen hjertlig takk
Gjest Kim Andre Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Så forslag om å koke hvete eller andre typer korn til maten istedenfor ris er ikke særlig hjelpsomme... Blir glad for alle svar på forhånd tusen hjertlig takk Dummet meg vel nesten ut her ris er jo egentlig korn, det jeg mente var uten de vanllige kornsortene som hvete havre bygg,,
bergans Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Brun ris (fullkornsris) er den ristypen som har det høyeste fiberinnholdet. Denne typen ris inneholder også andre sporstoffer som magnesium og vit A, noe som blir vasket bort ved prosessering av kvit, polert ris. Kvit ris er vomfyll og har liten næringsverdi som sådan. Villris er et annet alternativ, men det er vanskelig å få tak i ren villris. En blanding av villris og kvit,langkornet ris er tilgjengelig i de fleste større butikker med godt utvalg. Dette er bra alternativ hvis man ikke finner brun ris, eller vil introdusere mer fiber gradvis i dietten. Og akkurat villrisblandinger ser veldig pent ut på tallerkenen, og jeg bruker det mye til fiskeretter. Å bruke brun ris er ikke bare bra for magen, men også mye bedre for naturen, da det ikke brukes enorme mengder vann for å polere bort næringsstoffer og bryte ned riskornskallene. Quinoa er et annet alternativ som har svørt høyt fiberinhold og er glutenfritt, da det ikke er et korn, men mer en plante (i slekt med spinat og bete). I tillegg så er quinoa et av de ytterst få vegetabilske kildene til essensielle aminosyrer, og har dermed et høyt protieninnhold. Quinoa er et kjempesunt alternativ til ris/pasta/poteter, og suverent for allergikere.
Chanel.No5 Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 (endret) Her kan du sjekke næringsinnhold på mange ulike typer ris per 100 gram: http://matportalen.no/matvaretabellen/inde...ring%3Autf8=ris Endret 8. mars 2010 av Lotte28
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå