Eliisa Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Jeg var på middag hos en jeg jobber med i går og fikk litt sjokk. Jeg kom litt tidlig for å hjelpe henne med maten, så var der i 15-tiden og alle gjestene dro i 21-tiden igjen. I løpet av den perioden hadde sønnen i 2 klasse bare sett på tv. Jeg henger på et babyforum på nettet også og der snakker foreldrene om at barn ned i 4-5 mnd alderen ser på drømmehagen og synes det er så gøy. Det virker som om det er helt vanlig. Hos svigerinnen min står tv'en på hele døgnet. Sønnen hennes på 3 år ser på tv fra han kommer hjem fra barnehagen til han legger seg - hver dag. Svigermoren min har en attpåklatt på 9 år og han ser også på tv døgnet rundt.. Til og med hele sommeren sitter han inne og glaner på skjermen. Jeg synes det er helt forferdelig. Det er jo så passivt som det kan få blitt. Jeg synes nesten det grenser til omsorgssvikt og sliter veldig med å ikke si noe til svigerinne og svigermor. Nå er det jo ikke snakk om barn som ser på barnetv og noen disneyfilmer her og der - men at de stort sett ser på tv konstant. Det aller verste er at det virker normalt, så jeg har startet å tro at det bare er jeg som er gammeldags og vanskelig. Hvordan gjør dere det hos dere?
Gjest Gjest_saga_* Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har ikke barn, men jeg vil si jeg er helt enig med din reaksjon! Hos svogeren min står tv'n ALLTID på! Til og med når de har gjester. Det hender de drister seg til å slå av lyden. JEg blir helt paff. På julaften tok jeg rett og slet og slo den av. Men der ser alle på tv. Barn og voksne! Jeg hadde en ganske grei regel hjemme. Jeg så på TV til mamma kkom hjem rundt 5 med mindre jeg hadde venninner over eller "after school activities". Mamma kom hjem ogjeg gjorde lekser. For å gjøre ferdig leksene fikk jeg 2 timer tv-tid. Det ble ca. to sit coms og en sånn kveldsserie. I helgene fikk jeg mer tid. Men jeg måtte rydde rommet og ta ut og inn av vaskemaskinen for å "tjene" tv-tid. Funka egentlig fint. (Jeg fant ut at tv-tiden min ikke gjaldt når mamma så på film. Så jeg fikk med meg litt ekstra tv-tid hvis hun ville se noe på tv.)
Jens Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Det er nok dere som er unormale ja...sånn er det nemlig hvor jeg enn ser også!
Gjest AnneShirley Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Jeg kjenner også noen som nesten bestandig har TVn på. Selv har vi en egen TV-stue slik at vi bevist må gå til et annet rom enn "den valige stua" for å se TV. Noe vi er godt fornøyd med.
L@dy Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Jeg må erkjenne her at vi er skyldige! Vi har en datter på 4,5 år og hun er veldig glad i tv, så den kan fort stå på altfor lenge, må innrømme det. Men, samtidig hun er også aktiv, liker og leke. Hun går på turning, bhg, leker og er ei normal og fin jente. Vi foreldre er vel forresten ille også, jeg er altfor mye på nettet, det er også sambo forresten, men han ser også mye tv. Men, vi har jobb, jeg trener og er veldig glad i å lese bøker.. så jeg satser på det vil gå fint med jenta vår allikevel, forsøker jo avgotil å begrense tv tittingen da.
Susan Sto Helit Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Nå har vi kun en på 3 år da, og han ble sent interessert i TV. Da drømmehagen kom var han litt interessert. Kunne se 10min sammenhengende og sånt... Men når han ble litt større, så kunne han se en hel episode. Nå liker han barneTV, og kan godt se film og serier over flere timer. Det hender også han får lov til. Men kun om han eller vi er syke, og ikke kan gå ut. Normalt sett ser han en halvtime enten morgen eller kveld. Men noen dager glemmes både "frokost-barneTV" og "kvelds-barneTV". Merker faktisk ganske ofte at det er vi voksne som får lyst til å slå på, og ikke han... Men vi prøver å begrense det til det han ber om selv. Og her slåes sjelden TV'n på før småtassen er i seng om kvelden.
Arielle Skrevet 8. mars 2010 #7 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har en treåring, og vi er ganske strenge på det med tv. Han ser på barnetv et kvarters tid om morgenen, lengre i helgene. Og så ser han barnetv på kvelden. Det er ytterst sjeldent har får se på tv midt på dagen. Det skjer av og til, feks hvis han er syk eller slapp eller noe slikt. Han ser bare på program beregnet på små barn (barnetv på NRK eller Playhouse disney) eller filmer som vi har.
Gjest Gjest_saga_* Skrevet 8. mars 2010 #8 Skrevet 8. mars 2010 Jeg kjenner også noen som nesten bestandig har TVn på. Selv har vi en egen TV-stue slik at vi bevist må gå til et annet rom enn "den valige stua" for å se TV. Noe vi er godt fornøyd med. Haha! Har ikke TV! Men jeg har ikke barn heller...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå