Gå til innhold

Ektefellebidrag

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Prøver meg her på barn-/familieforumet.

Kort fortalt.

Min tidligere ektefelle forsøker å få meg til å betale ektefellebidrag etter skilsmissen. Grunnen er at hun nesten ikke har jobbet under ekteskapet og derfor ikke er særlig atraktiv på arbeidsmarkedet nå som hun må forsørge seg selv.

Jeg har en normal til høy inntekt og betaler maks bidrag til mine barn og mener at hun skal forsørge seg selv utover dette.

At hun ikke har jobbet under ekteskapet skyldes ene alene henne selv. Hun "orket ikke" jobbe siden vi klarte oss på min inntekt.

Jeg blir helt matt av hennes tiltaksløshet og endeløse griskhet.

Såvidt jeg skjønner er det kun i særtilfelller at ektefellebidrag blir utbetalt. Kjenner dere noen som mottar slikt eller som betaler et sånt bidrag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort fortalt.

Min tidligere ektefelle forsøker å få meg til å betale ektefellebidrag etter skilsmissen. Grunnen er at hun nesten ikke har jobbet under ekteskapet og derfor ikke er særlig atraktiv på arbeidsmarkedet nå som hun må forsørge seg selv.

Jeg har en normal til høy inntekt og betaler maks bidrag til mine barn og mener at hun skal forsørge seg selv utover dette.

At hun ikke har jobbet under ekteskapet skyldes ene alene henne selv. Hun "orket ikke" jobbe siden vi klarte oss på min inntekt.

Såvidt jeg skjønner er det kun i særtilfelller at ektefellebidrag blir utbetalt. Kjenner dere noen som mottar slikt eller som betaler et sånt bidrag?

Jeg vet at to skilte venninner av moren min har fått dette. I det ene tilfellet var det "greit" for mannen, men begge de to tjente betraktelig mer enn mannen i gata. Jeg antar du har lest deg opp på emnet selv, hvis ikke kan du se på denne lenken: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...&ArtKey=134

Håper du får noen gode svar her inne:) .

Skrevet

Kort fortalt.

Hvor lenge var dere gift? Ga du henne klare meldinger på at du ville at hun skulle ut i arbeid mens dere var gift? Dette er jo noe dere måtte bli enige om, i min verden er det ikke noe kun den ene kan avgjøre, hvor var du da den avgjørelsen ble tatt?

Her vitner det derfor om litt tiltaksløshet fra din side også siden du ikke klarte å få fram tydelig nok at du ønsket at hun skulle jobbe. Det var kanskje litt behagelig å ha en som jobbet hjemme og tok seg av alt hjemmearbeidet?

Forøvrig er det ingen selvfølge idag at det gis ektefellebidrag, det er meningen at en kvinne i arbeidsfør alder skal kunne forsørge seg selv. Min mor hadde nok fått det siden hun er pensjonist og det var vanlig at kvinnen var hjemmeværende da hun og min far giftet seg. Idag er det ikke slik, alle har et ansvar for å bidra til egen forsørgelse.

Skrevet

Takk for svar. Har lest meg opp på emnet og ser at det skal endel til. Men hva konkret? Det er derfor jeg lurer på om noen har personlig erfaring.

I vårt tilfelle så gikk min eks hjemme i alle år (med unntak av strøjobber). Barna var i barnehage og på skolen, så de var aldri i veien for hennes "karriere". Mine jobber har alltid vært 9-4, så jeg har på ingen måte benyttet meg av min eks for å bygge karriere. Høy lønn har jeg fordi jeg har en etterspurt utdannelse, ikke fordi jeg jobber så veldig mye.

Men hennes manglende vilje til å jobbe utløser jo allerede maksalt bidrag fra meg. Dette betaler jeg med glede siden jeg vil at barna mine skal ha det så bra som mulig, men jeg er overhodet ikke interessert i å finansiere hennes videre ønske om sofasliting og sene rødvinskvelder med venninner.

Jeg kan sikkert høres litt bitter og sur ut her, men hun har i alle år nektet (ja, nektet!) å bidra økonomisk til familielivet. I mange år hadde vi det svært trangt, men selv da løftet hun ikke en finger. Og nå forventer hun at hun skal kunne fortsette å ikke gjøre noe selv etter at ekteskapet er over.

Jeg har advokat på saken nå (samt endel andre momenter). Dette er en skilsmisse man bare leser om... Trodde aldri jeg skulle oppleve noe slik.

Skrevet
Takk for svar. Har lest meg opp på emnet og ser at det skal endel til. Men hva konkret? Det er derfor jeg lurer på om noen har personlig erfaring.

I vårt tilfelle så gikk min eks hjemme i alle år (med unntak av strøjobber). Barna var i barnehage og på skolen, så de var aldri i veien for hennes "karriere". Mine jobber har alltid vært 9-4, så jeg har på ingen måte benyttet meg av min eks for å bygge karriere. Høy lønn har jeg fordi jeg har en etterspurt utdannelse, ikke fordi jeg jobber så veldig mye.

Men hennes manglende vilje til å jobbe utløser jo allerede maksalt bidrag fra meg. Dette betaler jeg med glede siden jeg vil at barna mine skal ha det så bra som mulig, men jeg er overhodet ikke interessert i å finansiere hennes videre ønske om sofasliting og sene rødvinskvelder med venninner.

Jeg kan sikkert høres litt bitter og sur ut her, men hun har i alle år nektet (ja, nektet!) å bidra økonomisk til familielivet. I mange år hadde vi det svært trangt, men selv da løftet hun ikke en finger. Og nå forventer hun at hun skal kunne fortsette å ikke gjøre noe selv etter at ekteskapet er over.

Jeg har advokat på saken nå (samt endel andre momenter). Dette er en skilsmisse man bare leser om... Trodde aldri jeg skulle oppleve noe slik.

Med mindre hun er så opp i årene at hun ikke har mulighet til å komme ut på arbeidsmarkedet igjen, tror jeg det skal mye til for at hun får innvilget bidraget. Den ene venninnen til moren min var i slutten av 40-årene, og den "unge" alderen talte ikke til hennes fordel.

Vil tro det skal mye til for at hun får innvilget noe som helst, men greit å ha en advokat på saken, ja.

Skrevet
Her vitner det derfor om litt tiltaksløshet fra din side også siden du ikke klarte å få fram tydelig nok at du ønsket at hun skulle jobbe. Det var kanskje litt behagelig å ha en som jobbet hjemme og tok seg av alt hjemmearbeidet?

Dette er ren spekulasjon fra din side.

Jeg er ingen tiltaksløs mann og gjorde mitt ytterste for å ovetale henne til å ta seg jobb, men hun nektet (som jeg sa i mitt forrige innlegg). Hun nektet som et lite barn. Ganske utrolig, ikke sant?

Må nevnes at hun heller ikke "holdt hus". Jeg lagde middag hver dag etter jobb, handlet og tok halvparten av husarbeidet. Dette forlagte hun. Så istedet for å krangle med henne hver dag så gjorde jeg det. Jeg hadde også mest med ungene å gjøre. Dro på turer, fukgte de på treninger, var oppe om natten osv osv.

Så det er absolutt en grunn til at vi er skilt i dag. Skulle ha gjort det for mange år siden, men man forsøker å gjøre sitt beste for ungenes del...

Skrevet

Vel, det eksempelet foreleseren brukte for å eksemplifisere ektefellebidrag da jeg studerte var slik: "Skipsrederfrue på over 60, som har brukt mesteparten av livet sitt til å gjøre i stand forretningsmiddager for mannen". Hun kunne bli innvilget bidrag (men kun inntil tre år, hvis jeg ikke husker feil), de aller fleste andre har ikke krav på det. Uansett er det noe HUN må kreve, og hvis saken er slik som du fremlegger det vil jeg anta at advokaten din skyter kravet ned lettere enn en lerdue.

Selv har jeg aldri møtt noen som har krevd dette. Ikke en gang hørt om, faktisk. En anakronisme som til de grader er på vei ut, at eksen din trolig må betale mer for advokaten enn hva hun kan få ut av deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...