Gjest dalen Skrevet 8. mars 2010 #1 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg kvittet meg med bilen for ca 1 mnd siden.Hva gjør jeg med årsavgifta da? Det er meningen at jeg ikke skal ha bil lenger,så derfor lurer jeg på om jeg SKAL betale den eller ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miss gjest Skrevet 8. mars 2010 #2 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg kvittet meg med bilen for ca 1 mnd siden.Hva gjør jeg med årsavgifta da? Det er meningen at jeg ikke skal ha bil lenger,så derfor lurer jeg på om jeg SKAL betale den eller ikke? På hvilken måte kvittet du deg med bilen? solgt eller vraket? Så lenge bilen er på veien så skal den som står som eier den 01.01.2010 (altså DU, siden du kvittet deg med bilen for bare en mnd siden) betale årsavgift med mindre annet er avtalt om du solgte bilen til ny eier. Om du ikke har salg/kjøpskontrakt med ny eier der det står spesifikt at ny eier skal betale årsavgift så må du nok betale den selv. Det er viktig å understreke ved kjøp/salg at ny eier skal betale årsavgift på bilen med mindre du har lagt inn avgiften inn i salgsprisen. Om du vraket bilen eller leverte skilter til biltilsynet så skal du ikke betale årsavgift. Da tar du kontakt med biltilsynet og sier du har levert skilter/vrakmelding og du skal ikke betale årsavgiften. Andre som har meninger om dette? LITT usikker på om jeg har helt rett eller ikke her nå. Vet for sikkert det med at den som står som eier 01.01.2010 skal betale årsavgift, men det med vraking og levering av skilter er jeg bittelitt usikker på. Det meste står vel på biltilsynets sider tenker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dalen Skrevet 8. mars 2010 #3 Del Skrevet 8. mars 2010 På hvilken måte kvittet du deg med bilen? solgt eller vraket? Så lenge bilen er på veien så skal den som står som eier den 01.01.2010 (altså DU, siden du kvittet deg med bilen for bare en mnd siden) betale årsavgift med mindre annet er avtalt om du solgte bilen til ny eier. Om du ikke har salg/kjøpskontrakt med ny eier der det står spesifikt at ny eier skal betale årsavgift så må du nok betale den selv. Det er viktig å understreke ved kjøp/salg at ny eier skal betale årsavgift på bilen med mindre du har lagt inn avgiften inn i salgsprisen. Om du vraket bilen eller leverte skilter til biltilsynet så skal du ikke betale årsavgift. Da tar du kontakt med biltilsynet og sier du har levert skilter/vrakmelding og du skal ikke betale årsavgiften. Andre som har meninger om dette? LITT usikker på om jeg har helt rett eller ikke her nå. Vet for sikkert det med at den som står som eier 01.01.2010 skal betale årsavgift, men det med vraking og levering av skilter er jeg bittelitt usikker på. Det meste står vel på biltilsynets sider tenker jeg Den ble hentet inn av en kreditor i Oslo...Hadde lån gjennom forhandleren som jeg fikk problemer med.Så nå er det de som har tatt over bilen igjen, og kommer til å selge den.Om jeg lenger står som "eier" vet jeg ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rachel who Skrevet 8. mars 2010 #4 Del Skrevet 8. mars 2010 Den ble hentet inn av en kreditor i Oslo...Hadde lån gjennom forhandleren som jeg fikk problemer med.Så nå er det de som har tatt over bilen igjen, og kommer til å selge den.Om jeg lenger står som "eier" vet jeg ikke... Ring dem og spør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dalen Skrevet 8. mars 2010 #5 Del Skrevet 8. mars 2010 Hvor ringer jeg da? Biltilsynet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tyttebær Skrevet 8. mars 2010 #6 Del Skrevet 8. mars 2010 Du var uansett eier av bilen 01.01.2010. Om bilen er solgt eller ei, så høres det ut som om den skal være på veiene, og ikke vrakes! Så da er det du som må betale årsavgiften! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 8. mars 2010 #7 Del Skrevet 8. mars 2010 Om du vraket bilen eller leverte skilter til biltilsynet så skal du ikke betale årsavgift. Da tar du kontakt med biltilsynet og sier du har levert skilter/vrakmelding og du skal ikke betale årsavgiften. Ved vraking må denne skje før 15. mars for at årsavgiften skal bortfalle, innlevering av skilter må ha skjedd før 1. januar i år. Og det er den som står som eier 1.1 som er ansvarlig for årsavgiften, men ved salg er ny og gammel eier solidarisk ansvarlig for den. Ditt tilfelle blir litt spesielt pga dette med kreditor osv, så da ville jeg ringt nærmeste trafikkstasjon og spurt. http://www.vegvesen.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 8. mars 2010 #8 Del Skrevet 8. mars 2010 Ved vraking må denne skje før 15. mars for at årsavgiften skal bortfalle, innlevering av skilter må ha skjedd før 1. januar i år. Og det er den som står som eier 1.1 som er ansvarlig for årsavgiften, men ved salg er ny og gammel eier solidarisk ansvarlig for den. Ditt tilfelle blir litt spesielt pga dette med kreditor osv, så da ville jeg ringt nærmeste trafikkstasjon og spurt. http://www.vegvesen.no Jeg har fått opplyst av tolletaten at det er 19. som er siste frist for vraking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 8. mars 2010 #9 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg har fått opplyst av tolletaten at det er 19. som er siste frist for vraking. Og på toll.no står det 22 mars (samme som fristen for å betale) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #10 Del Skrevet 8. mars 2010 årsavgiften er jo for 2011. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #11 Del Skrevet 8. mars 2010 Her var det mange rare svar. Frist for vraking er 22. mars. Det er ikke noe som heter Biltilsynet. Det som skiftet navn FRA Biltilsynet i 1995 (!!!!) heter trafikkstasjon og er underlagt Statens vegvesen. For å slippe å betale avgiften må altså bilen vrakes innen fristen, hvis ikke måtte skiltene ha vært innlevert 31. desember eller tidligere. Du må jo uansett levere fra deg vognkort del 2 og undertegne på denne for at et eventuelt salg eller tilbakeførsel til en bilforandler skal finne sted. Du får snakke med disse og høre. Også i forhold til hvordan du skal forholde deg til årsavgiften. Er du heldig, selger de bilen til en person som er villig til å betale avgiften for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #12 Del Skrevet 8. mars 2010 årsavgiften er jo for 2011. Nei, den er for avgiftsåret 2010, men det står 2011 på oblatene. Dette forvirrer mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå