Gå til innhold

Blåmerker

Fremhevede innlegg

Gjest Gjestmeg
Skrevet

Heisann. Det siste året har jeg med jevne mellomrom vært "plaget" med blåmerker. Eller, plaget og plaget. De dukker bare opp, uten at jeg har vært bort i noe som helst.. gjerne mens jeg sover (alene). De hverken ser ut eller føles som "vanlige" blåmerker, de ser ut som litt gamle blåmerker, for de er helt gulgrønne, også er de gjerne et par cm i diameter, det er heller ikke vondt eller ømt å komme bort i dem. Stortsett dukker de opp på beina, men har kommet noen noen andre steder også. Når jeg våkner om morran kan jeg oppleve å ha fått en 4-5 nye, og dette fortsetter i noen netter til leggene mine er ganske så fulle av gul/grønne flekker, så blir de værende i noen døgn for de bruker litt tid på å forsvinne. jeg har også en teori om at jeg blir fortere slapp og sliten når jeg har disse flekkene, men jeg aner ikke om det er fordi jeg faktisk blir det, eller om eg ubevisst bruker merkene til å lure meg selv til å tro det (som en slags placeboeffekt) Så er jeg helt blåmerkefri i et par måneder før de dukker opp igjen.

Jeg syns jo det er utrolig merkelig, og tenker kankje jeg burde kontakte en lege, siden det ikke er akkutt og det gjerne tar seg litt tid å få en time, så tenker jeg alltid at merkene kommer til å forsvinne til jeg får kommet meg dit, og jeg blir stående på legekontoret "uten gyldig sak": Derimot har jeg i løpet av det siste året blitt godkjent som blodgiver, så det kan ikke være noe jernmangel eller noe sånn? ( har imidlertid ikke hatt mulighet til å gi noe blod etter jeg ble godkjent da.. men det har helt andre grunner ;) )

Så her (endelig) kommer spørsmålet mitt, er det noen der ute i forumland som kjenner igjen tilfellet på en eller annen måte? Eller som har en teori om hva dette kan være for noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Veronica_*
Skrevet

Hm.. Jeg leste en bok en gang, om en jente som hadde fått kreft. Og hun hadde dratt til legen på grunn av merkelige blåmerker som dukket opp uten grunn og sånn, og det var sånn de fant ut at hun hadde kreft.

Nå sier jeg ikke det her for å skremme deg altså, men det er det eneste jeg kan tenke på..

Jeg syns du skal ta deg en tur til legen jeg :)

• 11 måneder senere...
Skrevet

Jeg har også opplevd det, bare at første gang skjedde neg i 2008 og det er tilbake. Tilstanden heter ITP, søk om dette på nette. Føler meg selv mer sliten enn vanlig når disse merkene kommer..

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg våknet opp med mange blåmerker på benet en gang , men de var ikke vonde ikke hadde jeg noen grunn til å ha fått dem heller.

De forsvant etter en uke eller to, aner ikke hva det var men har ikke opplevd det igjen å satser derfor på at det ikke var noe farlig.

Men jeg ville hvertfall kontaktet lege om det skjedde flere ganger:P

Skrevet

neimen, synes det var noe kjent med det første innlegget, så kom jeg på at det var jeg som skrev det for ca et år siden :)

Jeg dro til legen som tok en blodprøve av meg. Hun kom fram til at jeg har b12mangel (noe som forklarer slitenheten). Så jeg har fått b12injeksjoner med jevne mellomrom. Når blåmerkene imidlertid tilbake igjen, og denne gangen for fullt... så kanskje jeg har itp(?) i tillegg?

Kanskje jeg skal ta en legetime til da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...