Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Stakkars stakkars busker, tilogmed dem bærer preg av en tung vinter med mye snø! Jeg satte i gang og grave frem noen idag, for de har jo bøyd seg i alle retning og jeg er redd de ikke bøyer seg tilbake til våren men heller blir ødelagt....Er dette noe dere pleier å gjøre, grave dem frem eller pleier dere å la naturen gå sin gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stakkars stakkars busker, tilogmed dem bærer preg av en tung vinter med mye snø! Jeg satte i gang og grave frem noen idag, for de har jo bøyd seg i alle retning og jeg er redd de ikke bøyer seg tilbake til våren men heller blir ødelagt....Er dette noe dere pleier å gjøre, grave dem frem eller pleier dere å la naturen gå sin gang?

Jeg har trådt til med en hjelpende hånd på en del busker og småtrær nå de siste ukene, for nå har de virkelig slitt tungt under all vekten! Jeg har blant annet like utenfor inngangsdøren en kjempediger eføyhekk som sikkert er to og en halv meter høy (skrå tomt) som har tatt kvelden nå. Eller... jeg håper at den ikke har tatt helt kvelden, men den har løsnet fra festet sitt i muren (har bundet den opp) og veltet utover plenen. Må ha flere mannekrefter til å hjelpe meg å få den på plass igjen, men håper den overlever. I morgen skal jeg forsøke meg på å få hortensiabuskene mine frem fra vinterdynen.

Gjest Gjest
Skrevet

I utgangspunktet tåler busker mye og husk at snøen isolerer mot kulde. Mars kan være en vanskelig måned for buskene; jorden de står i er frossen og de får ikke vann, samtidig som solen virkelig tar. Resultatet kan bli at bladverket brenner på vintergrønne busker som f.eks tuja. Sånn sett er det bare bra at snøen beskytter, men selvfølgelig - dersom vekten av snøen knekker grener er man jo like langt.

Gjest Gjest
Skrevet

Småbusker gjør jeg ingenting med, men busker/trær som har flere meter lange greiner pleier jeg å hjelpe av med tyngden av tung snø. Det er de som er mest utsatt for greinbrekk eller at greinene varig vokser "i feil retning" etterpå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...