The Kitten Skrevet 7. mars 2010 #21 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg vet om flere som sier "det er 50 stater i USA hvis man teller med Alaska og Hawaii." Skal ikke de alltid telles med liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #22 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg vet om flere som sier "det er 50 stater i USA hvis man teller med Alaska og Hawaii." Skal ikke de alltid telles med liksom? Jo, de skal alltid telles med. Men de folkene som sier det har jo i det minste rett, selv om det er en merkelig måte å si det på. Dette minner meg forresten litt om en quiz jeg besvarte på ungdomsskolen. Jeg hadde James Carter som svar på et av spørsmålene, og læreren sa jeg skulle få godkjent. Selv om han egentlig het Jimmy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #23 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg vet om flere som sier "det er 50 stater i USA hvis man teller med Alaska og Hawaii." Skal ikke de alltid telles med liksom? I USA er det vanlig å snkke om continental states, altså de 48 som sitter fast i hverandre. Det er f.eks. vanskeligere å poste ting til Alaska og Hawaii enn det er til fastlandsstatene, og er vel noen andre forskjeller og. Er jo sikkert mulig en del av den eldre garden som har opplevd USA uten disse to statene har en tendens til å si det på denne måten og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanya Skrevet 8. mars 2010 #24 Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Jeg er 21, og lærte på skolen at det var 50... Har noen venninner som tror det er 52, men da jeg diskuterte det med to studievenninner mente de også at tallet 50 var "selvsagt". Endret 8. mars 2010 av Vanya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #25 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg har diskutert dette med flere, og veldig mange lærte på skolen at det er 52 stater i USA. Enkleste sak i verden. Flagget har 50 stjerner, altså er det 50 stater. Må si at folk som tror noe annet må være ufattelig dumme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #26 Del Skrevet 8. mars 2010 Godt eksempel på at nordmenn og norske statsborgere ikke er så "amerikaniserte" som de selv tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 8. mars 2010 #27 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg lærte at det var 50, men møter stadig den oppfatningen at det er 52. Spesielt etter filmen The 51st state trodde jeg folk hadde fått det med seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violently Happy Skrevet 8. mars 2010 #28 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg lærte at det var 50, men møter stadig den oppfatningen at det er 52. Jeg har kun lært at det er 50, og har aldri møtt noen som mener det er 52. O.O Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Individualisten Skrevet 8. mars 2010 #29 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg har diskutert dette med flere, og veldig mange lærte på skolen at det er 52 stater i USA. Jeg kan ikke fatte hvordan dette har skjedd, og hvordan slik vranglære har klart å snike seg inn i norsk skole i så stor skala? Her om dagen kranglet jeg faktisk med en venninne som var helt overbevist om at det var 52 stater. Hun ga seg ikke før hun hadde telt alle statene på kartet Og vi ler av amerikanere som tror at Oslo er hovestaden i Sverige. Jeg tror vi skal være veldig fornøyde med at amerikanerne i det hele tatt vet at Oslo er en hovedstad i et land i Europa jeg. Hvor mange delstatshovedstader i USA kan dere navnet på?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violently Happy Skrevet 8. mars 2010 #30 Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Jeg tror vi skal være veldig fornøyde med at amerikanerne i det hele tatt vet at Oslo er en hovedstad i et land i Europa jeg. Det spørs hvem du spør. Jeg har møtt dem som tror man kan kjøre til Norge med bil. Jeg har også møtt noen som ikke visste at USA hadde en president (og dette var hvite amerikanere). Endret 8. mars 2010 av Violently Happy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rachel who Skrevet 8. mars 2010 #31 Del Skrevet 8. mars 2010 Her om dagen kranglet jeg faktisk med en venninne som var helt overbevist om at det var 52 stater. Hun ga seg ikke før hun hadde telt alle statene på kartet At du gidder å krangle om noe slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #32 Del Skrevet 8. mars 2010 Det spørs hvem du spør. Jeg har møtt dem som tror man kan kjøre til Norge med bil. Jeg har også møtt noen som ikke visste at USA hadde en president (og dette var hvite amerikanere). Du tuller? Jaja, man skal jo være litt forsiktig med å le. Kommer jo litt an på hvem de er, liksom om de bor langt ute i huttetiteita med null skolegang så er det jo forståelig. Men akkurat det trodde jeg nå de fleste burde vite. Selv søstra mi på 4 vet jo det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramello Skrevet 8. mars 2010 #33 Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Fordi vi lærte det på skolen? :gjeiper: Endret 8. mars 2010 av Jente85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Violently Happy_* Skrevet 8. mars 2010 #34 Del Skrevet 8. mars 2010 Du tuller? Jaja, man skal jo være litt forsiktig med å le. Kommer jo litt an på hvem de er, liksom om de bor langt ute i huttetiteita med null skolegang så er det jo forståelig. Men akkurat det trodde jeg nå de fleste burde vite. Selv søstra mi på 4 vet jo det. De jobbet på Waffle House et sted som lå ca. 1 time utenfor DC, og hadde gått på high school. Synes det var litt spesielt at de ikke visste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Squill Skrevet 8. mars 2010 #35 Del Skrevet 8. mars 2010 At du gidder å krangle om noe slikt. Nå var det ikke akkurat en opphetet diskusjon preget med dårlig stemning det var snakk om Kanskje litt feil ordvalg. Uansett må vel folk få lov til å diskutere hva de vil?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #36 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg har også møtt noen som ikke visste at USA hadde en president (og dette var hvite amerikanere). Hvorfor nevner du at de var hvite? Ville det vært mer forståelig om det var svarte amerikanere som trodde det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #37 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg har diskutert dette med flere, og veldig mange lærte på skolen at det er 52 stater i USA. Jeg kan ikke fatte hvordan dette har skjedd, og hvordan slik vranglære har klart å snike seg inn i norsk skole i så stor skala? Her om dagen kranglet jeg faktisk med en venninne som var helt overbevist om at det var 52 stater. Hun ga seg ikke før hun hadde telt alle statene på kartet Alaska og Hawaii ble amerikanske stater i 1959 og 1960, og ble dermed stat nummer 49 og 50. Men av en eller annen grunn tror altså mange at de ble stat nummer 51 og 52. Hvorfor?? Skrivefeil i lærebok. husker vi hadde stor krangel med vår mannelige lærer. Han sa 50, men i boken st det 52. Vi elevene ble enige om at vi trodde mer på boken enn han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 9. mars 2010 #38 Del Skrevet 9. mars 2010 I USA er det vanlig å snkke om continental states, altså de 48 som sitter fast i hverandre. Det er f.eks. vanskeligere å poste ting til Alaska og Hawaii enn det er til fastlandsstatene, og er vel noen andre forskjeller og. Korrekt terminologi er "continguous states" (altså sammenhengende stater), ikke "continental" (selv om det også er en del som bruker dette ordet). Alaska er nemlig også en del av det samme kontinentet, den grenser bare ikke til noen av de andre statene (så man kan ikke kjøre dit uten å ta turen om Canada). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violently Happy Skrevet 9. mars 2010 #39 Del Skrevet 9. mars 2010 Hvorfor nevner du at de var hvite? Nå var jeg i et ganske hvitt område, det var faktisk ikke en eneste neger der. Det var forøvrig heller ingen asiater eller andre etnisiteter heller. Noen mener jo å vise til at hvite amerikanere vet så mye mer enn negre/ andre etnisiteter, men det var altså ikke tilfellet her, derfor nevnt at de var hvite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #40 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg har nettopp hatt en diskusjon med mine elever om akkurat dette. De nekter å tro meg når jeg sier det er 50, fordi de har hørt at det er 52. Det er ikke så lett å overbevise påståelige barn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå