Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vasket en vanlig 40-vask i går, og merket at klærne luktet litt surt da jeg tok de ut av maskinen. Sjekket i dag, og de lukter fortsatt surt nå som de begynner å tørke. Har aldri opplevd dette før, vi har en relativt ny vaskemaskin i kollektivet, jeg har vasket de samme klærne med samme vaskepulver mange ganger tidligere og det har ikke vært sølt noe spesielt på klærne før vask denne gangen. De ble hengt opp til tørk med en gang vasken var ferdig.

Noen som vet hva som kan være årsaken? Og vil det gå bort med neste vask, eller er klærne litt ødelagte for godt? Tror de kommer til å lukte mindre når de er helt tørre, men fortsatt lukte surt om de feks blir fuktige, litt sånn som noen plagg i syntetiske materialer kan bli, men her er det snakk om plagg hovedsakelig i bomull.

På forhånd takk for alle råd!

Videoannonse
Annonse
Gjest wahaj
Skrevet

Du har ikke fylt maskina for mye da? Ofte blir det ikke godt nok vasket hvis det er for mye inni der.

Ellers pleier jeg å vaske alt enten på 50 eller 95 grader, bare for å være sikker.

Skrevet

Eller kanskje den som vasket klær før deg lot de fuktige klærne ligge igjen for lenge, slik at den sure lukten fra hans/hennes vask henger igjen i trommelen? Jeg har selv glemt en og annen vask i maskinen, og opplever at den sure lukten er seig å bli kvitt, men etter en ny runde i maskinen med forvask og skylling pleier det å slippe taket.

Gjest Gjest
Skrevet

Har du prøvd å kjøre maskinen på 95 grader? Det er veldig mange som aldri gjør det og det resulterer i sure klær, samt fett som samler seg opp i maskinen. Om man vasker mye på hurtigvask kan dette også gi maskin/klær som lukter surt.

Om man ikke kokvasker klærn bør man kjøre tom maskin et pat ganger i året for å få "renset" opp i maskinen.

Skrevet

Det er også viktig å ha døra åpen etter at den er ferdig med en vask, sånn at det ikke blir fuktig inni trommelen over lang tid :)

Skrevet

Ja kjør den med et kun et par håndklær på 95 med forvask, ikke bruk mye vaskepulver. Jeg har begynt å bruke litt mindre vaskepulver, og opplevd å få like rene men friskere klær. Tror ikke maskinen klarer å skylle alt ut av klærne hvis man bruker for mye, og det kan også lage sur lukt.

Skrevet

Takk for svar!

Tenker jeg velger å klandre mine samboere (vel og merke i det stille), jeg. Har hengt opp klær som er blitt "glemt" i maskinen av andre før, og behovet for utlufting av maskinen er det nok bare jeg som har hørt om. Pleier vaske alt av kluter og mopper på 95 grader, og vaskemaskinen var ikke stappet med klær, bare passe full til at jeg ikke får dårlig samvittighet for å kjøre en maskin (må jo tenke på miljøet, dessuten er det vannmangel på gang her i Bergen :) ).

Men tror dere lukten går ut av klærne igjen neste gang jeg vasker de? Evt luftes ut?

Skrevet (endret)

Prøv Omo maskinrens, f.eks. Eller litt eddik. Kjør så en tom maskin med dette. :) Det kan hjelpe mot vond lukt.

Endret av *Numi*
Skrevet

Jada, lukten går nok ut med neste vask, bare sørg for at klærne eventuelt får litt rom når du henge dem opp (heng over to tråder eller med en tråds mellomrom). Bomull pleier ikke å forbli surt.

Skrevet

Har en gang opplevd at klærne ble sure i maskinen, men da glemte jeg de helt i maskinen over helgen og reiste bort, hele familien hele helgen. Måtte vaske de på nytt, som naturlig var, og surlukta forsvant. Siden har jeg ikke opplevd å få sure klær. MEN - det er utrolig viktig å lufte der du henger opp klær. Om så bare sette opp en ventil. Nå i disse dager kan det jo fort bli litt kjølig, men det er bedre det enn å gå rundt i sure klær.

Litt skyllemiddel i vasken gjør underverk- det er ikke mange dråpene som skal til for å få en svak duft av rene klær. Obs vær forsiktig, ikke tøm fra flasken, bruk en spiseskje dersom du ikke er glad i parfymerte klær.

Gjest MrsC-ii
Skrevet

Sur lukt i vaskemaskinen og på klær kommer ofte om det ligger igjen skitt, lo, etc i maskinen. Hadde et tilfelle av at et truseinnlegg hadde blitt vasket sammen med tøy. Luktet skikkelig surt, men det var bare å vaske maskinen skikkelig i gummiforingen ved døra og å ta vekk lo etc (har em luke hvor alt slikt samler seg). Kjøre en sånn OMO maskinrens og en 60 grader med gamle håndkler etterpå og så var lukta borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...