Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 De siste dagene har jeg vært litt tungpustet om kvelden. Hva kan dette skyldes? Jeg merker ikke noe til det på dagtid, det er først en stykke ut på kvelden at det begynner. Når jeg prøver å puste med munnen da, kommer det i blant en svak pipelyd/hveselyd og jeg merker at det er litt tyngre å puste. Det er ikke så ille at jeg får direkte problemer med å få nok oksygen, men det er ubehagelig og ikke minst skremmende... Synes det er rart at dette skjer kun om kvelden!
Gjest kkk Skrevet 7. mars 2010 #2 Skrevet 7. mars 2010 De siste dagene har jeg vært litt tungpustet om kvelden. Hva kan dette skyldes? Jeg merker ikke noe til det på dagtid, det er først en stykke ut på kvelden at det begynner. Når jeg prøver å puste med munnen da, kommer det i blant en svak pipelyd/hveselyd og jeg merker at det er litt tyngre å puste. Det er ikke så ille at jeg får direkte problemer med å få nok oksygen, men det er ubehagelig og ikke minst skremmende... Synes det er rart at dette skjer kun om kvelden! Tipper det er fordi det er om kvelden du slapper av, og puster rolig. Dermed merker det lettere. Sliter litt med det samme problemet selv, og tar meg selv i å holde pusten. Tenker det kan ha noe med stress å gjøre også. Har mild atma. Kanskje du har det samme? Isåfall kan du teste det hos legen, og få noe mot det. Selv bruker jeg fårebyggende astmamedisin morgen og kveld (selv om jeg glemmer det ofte) i tillegg til et før anstrengelse som trening.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #3 Skrevet 7. mars 2010 Tipper det er fordi det er om kvelden du slapper av, og puster rolig. Dermed merker det lettere. Sliter litt med det samme problemet selv, og tar meg selv i å holde pusten. Tenker det kan ha noe med stress å gjøre også. Har mild atma. Kanskje du har det samme? Isåfall kan du teste det hos legen, og få noe mot det. Selv bruker jeg fårebyggende astmamedisin morgen og kveld (selv om jeg glemmer det ofte) i tillegg til et før anstrengelse som trening. Takk for svar. Interessant poeng du kommer med i grunn, for det er akkurat slik jeg er også! Jeg stresser og puster dårlig, og tar ofte meg selv i å holde pusten. Synes det virker så skummelt å ha astma og andre pustebesværrelaterte lidelser, huff... Får ta meg en tur til legen og sjekke.
Gjest navnelapp Skrevet 7. mars 2010 #4 Skrevet 7. mars 2010 Det er ikkje skummelt, det går heilt fint. ;-)
LetThemEatCake Skrevet 7. mars 2010 #5 Skrevet 7. mars 2010 Det låter ju som astma i alla fall. jag har ganska svår astma och det är precis som du beskriver det! Jag märker det inte förrän jag får tillfälle att slappna av. Oftast när jag går och lägger mig (och då är jag dum i huvudet och struntar i att ta medicin för att jag är för trött och då vaknar jag med världens pipljud och svårigheter..). Ta dig till läkaren, bums!
Gjest ts Skrevet 7. mars 2010 #6 Skrevet 7. mars 2010 Men huff da... Er ikke dette en ganske farlig lidelse? Hva skjer om man glemmer medisinen sin, kan man dø av oksygenmangel da? Skal ta en tur til legen, ja!
Gjest navnelapp Skrevet 7. mars 2010 #7 Skrevet 7. mars 2010 Neida, det skal mykje til før den er farleg, den er berre ubehageleg viss den forblir ubehandla. Medisinane virkar veldig godt, du kjem til å merke stor skilnad.
LetThemEatCake Skrevet 8. mars 2010 #8 Skrevet 8. mars 2010 Neida, det skal mykje til før den er farleg, den er berre ubehageleg viss den forblir ubehandla. Medisinane virkar veldig godt, du kjem til å merke stor skilnad. Man ska aldrig leka med elden så att säga att astma inte är farligt tycker jag är att ta i lite.. Astma är en allvarlig sjukdom och bör alltid tas på allvar. Och en "obehaglig upplevelse"? Har du astma själv? Jag har fått åka ambulans på grund av min astma. Och den är relativt bra 364 av 365 dagar om året. Med det här menar jag naturligtvis inte att TS kommer att dö när som helst, jag menar bara att hon borde göra en ordentlig utredning.
Gjest navnelapp Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Eg seier ikkje at astma ikkje er farleg, eg seier at det skal mykje til (stor belastning, sterke ytre påkjenningar, infeksjonar) før den er farleg. Ein skal sjølvsagt ikkje gå mde ubehandla astma, det er veldig lett å diagnostisere, og det finst gode medisinar på bla resept for denne sjukdommen. Med rett medisinering vil dei fleste kunne fungere heilt normalt.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #10 Skrevet 8. mars 2010 Minner om min samboer, han har kuldeastma. Det kan være det rå og våte været som har vært de siste dagene. Ta en tur til legen. Det er viktig at du får medisin som du kan bruke når du kjenner at du trenger litt ekstra hjelp.
Gjest ts Skrevet 14. mars 2010 #11 Skrevet 14. mars 2010 Jepp, jeg har søkt om bytting av fastlege til mitt nye bosted nå, og venter bare på bekreftelse på dette før jeg bestiller time. Men hva skal jeg si når jeg ringer dem på legekontoret? "Hei, jeg er tungpustet og skulle gjerne hatt en legesjekk?" Hehe.. Forresten, jeg blir i tillegg ofte veldig tett i nesen på kvelden når jeg skal legge meg. Jeg vet ikke om dette henger sammen med tungpustheten, men det uansett plagsomt.
Gjest navnelapp Skrevet 14. mars 2010 #12 Skrevet 14. mars 2010 Du kan jo berre seie at du har ein mistanke om at du kan ha astma. Sei noko om i kva situasjonar du vert tungpusta. Reagerer du når du er forkjøla? Når du har trent? Når det er kaldt ute? Når du er saman med dyr? Når du luktar på bestemte ting? (Eg reagerer sterkt på røyk, sånn vaskespray til badet og på nokre få parfymar.)
Hjelperen Skrevet 20. april 2010 #13 Skrevet 20. april 2010 (endret) De siste dagene har jeg vært litt tungpustet om kvelden. Hva kan dette skyldes? Jeg merker ikke noe til det på dagtid, det er først en stykke ut på kvelden at det begynner. Når jeg prøver å puste med munnen da, kommer det i blant en svak pipelyd/hveselyd og jeg merker at det er litt tyngre å puste. Det er ikke så ille at jeg får direkte problemer med å få nok oksygen, men det er ubehagelig og ikke minst skremmende... Synes det er rart at dette skjer kun om kvelden! Hei Du burde absolut prøve en luftrenser som min mor har nå prøvd. Denne har gjort at hun ikke lenger trenger å bruke astmamedisinen sin og hun puster mye bedre. Hun betalte 1300 kr for den og du slipper bytting av filter. Denne er perfekt til f.eks. barnerommet da den er helt lydløs. Moren min betalte 300 kr. pr. mnd i astmamedisin som hun ikke lenger trenger så dette sparer hun fort inn. Link er slettet iht. KGs regler. For annonsemuligheter kontakt salgsavdelingen. Helen, mod. Endret 20. april 2010 av Helen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå