Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 Jeg skal begynne å sette opp menyen til en konfirmasjon, vi skal ha koltbord. Men det er alltid et men....hva skal man ha på koltbordet. Har dere forslag, å kansje noe som også kan sette litt spiss på det hele.
Gjest navnelapp Skrevet 6. mars 2010 #2 Skrevet 6. mars 2010 Her er nokre fine fingermatoppskrifter: http://altgodt.wordpress.com/2009/05/20/festbord-i-mai-2/ Og her finn du nokre meir mettande rettar: http://altgodt.wordpress.com/2009/05/07/festbord-i-mai/
Spatula Skrevet 6. mars 2010 #3 Skrevet 6. mars 2010 (endret) Tapasretter? Det er bare å søke på tapas, så finner du masse oppskrifter og forslag Et tradisjonelt koldtbord som jeg har vært med på å lage har inneholdt *Italiensk salat *Potetsalat *Eggsalat *Karbonader (varme/karbonadesmørbrød) *Reker *Røket/gravet/einerøket laks *Kald kylling *Salat *Frukt *Skinkepålegg *Evt en annen varmrett *Spekemat *Flatbrød *Potet *Dressinger *Sauser *Brød Mye godt innen tapas. Vet det finnes tråder her inne på forumet angående meny. Lykke til Endret 6. mars 2010 av Agnethe
Gjest Gjest_P_* Skrevet 7. mars 2010 #4 Skrevet 7. mars 2010 Koldtbord til få personer, ca under 15, blir ikke så vellykket, syns jeg. Nærmere 30 pers blir det bedre, og over 40 enda bedre. Det er fordi du bør ha ganske mange forskjellige retter, og med få personer må du ha for mye av alt for å være sikker på at det rekker. Noen familier liker ikke lammestek, mens alle spiser roastbiff liksom. Til ca 30 pers feks potetsalat waldorfsalat grønn salat eggesalat roastbiff kokt tunge lammestek Røkt skinke spekemat el grillspyd el tapasboller el varm, stekt kylling. Se an gjestene! Røkt/gravet/kald,stekt laks reker eggerøre godt brød, to-tre sorter godt smør, evt pluss kryddersmør 2-3 dressinger/sauser en gryte, feks finnbiff eller bacalao I tillegg, og etter tid og interesse, kan du lage ting som: fylt sopp stekt tomat lunken quiche små terter med soppstuing eller blåskjellstuing feks fylte egg Hakket løk, oppskårne rødbeter, sennep osv i små skåler ved de rettene det er beregnet som tilbehør til. Et fat med oppskåret frukt med pene farger gjør seg også. Når du har så mye som 30 gjester må du ikke ha nok av alt til alle. Du kan feks ha 15 fylte sopp, 15 halve stekte tomater, 15 stykker quiche. Ingen smaker på alt hvis du har mange sorter. Kjøtt/fisk til sammen ca 250 g hvis du har en gryte med 15 porsjoner i tillegg. Eggerøre av 1 egg pr person.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #5 Skrevet 7. mars 2010 Jeg må bare få si tusen takk til dere som har kommet med mange gode forslag, det setter jeg veldig stor pris på. Her er det mange forslag å ta med seg. Takk
Gjest navnelapp Skrevet 7. mars 2010 #6 Skrevet 7. mars 2010 Her er eit eksempel på ein arbeidsplan til ein konfirmasjon. dette var rett nok til tre rettar, men den viser korleis ein planlegg når ein skal lage mat til mange på same tid. http://altgodt.wordpress.com/2009/04/24/st...nar-festmiddag/
Gjest Gjest_P_* Skrevet 7. mars 2010 #7 Skrevet 7. mars 2010 Alt godt: Den arbeidsplanen var flott, den knabber jeg til fremtidig bruk. Jeg lager også lister når det er større ting som skal organiseres, så jeg kan skrive et forslag her til det koldtbordet jeg listet opp tidligere. Det viktige er at du må ha noen på kjøkkenet på selve dagen. "Brudens mor" kan ikke gjøre alt selv når man skal i kirken også. Først finner man alt som kan gjøres mer enn to dager før. I det forslaget jeg listet opp tidligere blir det: Kok tunge, legg i press. Bak brød, rundstykker, loff osv. Frys. Lag kryddersmør, frys. Lag terteskjell og quichebunner. Legg i tett plastpose på kjøkkenbenken. Lag evt finnbiff, frys. Evt lag tapasboller, frys. Lag liste over alt du trenger å ta med hjemmefra. Krydder, oljer, redskaper, stekefett osv. To dager før: Handle inn. Kok poteter til potetsalat Tin frosset kjøtt. Legg klippfisk i vann til evt bacalao. Dagen før: Stek roastbiff, avkjøl, skjær opp, leg på fat. Evt skjær opp ferdig kjøpt roastbiff. Stek lammesteik, avkjøl, skjær opp, legg på fat. Skjær opp tunge, legg på fat. Skjær opp skinke, legg på fat. (Dekk alle fatene med folie eller plast.) Lag potetsalat. Hakk til waldorfsalat og eggesalat det som tåler å stå til neste dag. Kok egg. Skjær opp røkt/gravet laks, legg på fat, evt stek laks, avkjøl, legg på fat. Lag fyll til sopp, terter. Hakk/rasp til quiche. Lag evt bacalao. Ta opp og tin det som trenger lang tid. Samme dag, i rekkefølge: Tin brød, smør, Lag grillspyd, grill. Lag waldorfsalat, grønn salat, eggesalat. Lag eggerøre. Skjær opp brød. Lag dressinger/sauser. Lag quiche, skjær opp når avkjølt litt. Lag evt kylling. Legg opp reker. Legg opp evt spekemat. (Nå er koldtbordet i utgangspunktet greit nok. Etter dette er det ingen krise om det er noe du ikke rekker. Gjestene vil ikke merke det om en rett mangler.) Skjær opp frukt. Stek sopp og tomat, fyll og varm terter. Fyll evt egg. Siste halvtimen: Varm evt finnbiff, tapasboller. Varm evt bacalao. Varm sauser som serveres varme. Legg opp, pynt fat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå