Huldra123 Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 Jeg er en 23 år gammel jente som har mistet menstruasjonen min. Har ikke hatt den på 3 mnd. Går ikke på p-piller da jeg ikke får lov av legen. Jeg har mistet ganske manage kilo på kort tid, ca 10 kilo på 2 mnd... Jeg er ikke undervektig veier vel ca 59 kg og 1.60 høy... Spiser litt lite kanskje max 1000 kcal per dag :S men jeg er jo ikke undervektig hvorfor mister jeg mensen ?? Noen som vet hva det kan være? Er det ikke farlig å miste mensen over tid? Noen som kan hjelpe meg??
Kråkesaks Skrevet 6. mars 2010 #2 Skrevet 6. mars 2010 Du har mistet mensen fordi du har gått mye ned i vekt på kort tid. Hvorfor spiser du så lite?
Huldra123 Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2010 vel klarer ikke å spise så mye, føler meg ganske stor... Ønsker å veie 50 kilo... Og nå har det gått så lang tid at jeg ikke klarer å putte mer enn 1000 kcal i munnen per dag... Hva gjør jeg får å få den tilbake? spise mer+?
Kråkesaks Skrevet 6. mars 2010 #4 Skrevet 6. mars 2010 vel klarer ikke å spise så mye, føler meg ganske stor... Ønsker å veie 50 kilo... Og nå har det gått så lang tid at jeg ikke klarer å putte mer enn 1000 kcal i munnen per dag... Hva gjør jeg får å få den tilbake? spise mer+? 59 kilo er ikke mye når du er 1.60 høy. Spis mer. Hvis du føler at du ikke klarer det så bør du prate med legen din. Det høres ut som om du har en spiseforstyrrelse. Hvor lenge har du spist så lite?
Gjest *Twinklestar* Skrevet 6. mars 2010 #5 Skrevet 6. mars 2010 vel klarer ikke å spise så mye, føler meg ganske stor... Ønsker å veie 50 kilo... Og nå har det gått så lang tid at jeg ikke klarer å putte mer enn 1000 kcal i munnen per dag... Hva gjør jeg får å få den tilbake? spise mer+? helt klart spise mer ja ! det er ikke bra å spise så lite at du mister mensen
Huldra123 Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2010 det har ikke pågått lenge.. siden 4 januar. Det var da jeg skulle begynne å gå ned i vekt.. Så gikk det litt ut av kontroll, så raste kiloene ned. Og jeg er så godt i gang... spiseforstyrrelse? er ikke det å ta det litt langt? jeg har jo litt til overs.. jeg vil jo ikke se ut som et skjellett, vil bare ned til 50... Jeg overspiste mye før, så sa legen at jeg måtte legg om, ellers ville jeg ikke ha et langt liv.. og nå er jeg litt ute og kjører
Kråkesaks Skrevet 6. mars 2010 #7 Skrevet 6. mars 2010 det har ikke pågått lenge.. siden 4 januar. Det var da jeg skulle begynne å gå ned i vekt.. Så gikk det litt ut av kontroll, så raste kiloene ned. Og jeg er så godt i gang... spiseforstyrrelse? er ikke det å ta det litt langt? jeg har jo litt til overs.. jeg vil jo ikke se ut som et skjellett, vil bare ned til 50... Jeg overspiste mye før, så sa legen at jeg måtte legg om, ellers ville jeg ikke ha et langt liv.. og nå er jeg litt ute og kjører Ja, du er ute og kjører. Hverken overspising eller "underspising" er bra. Snakk med legen din og si at du synes det er vanskelig å spise riktig. Si også at du har mistet mensen.
LetThemEatCake Skrevet 7. mars 2010 #8 Skrevet 7. mars 2010 Det är säkert på grund av viktminskningen. Jag behövde bara gå ner 4kg för att mista min! Kroppen får en chock och ställer in sig på sparläge och sparläge innebär att den inte har råd med sådant som menstruation. Pulsen går också ner för att spara energi och blodcirkulationen blir sämre. Prata med en läkare eller dietist och låt bli att gå ner med i vikt för det behöver du inte. varför har du gått ner så mycket? Och på så kort tid? Slanker du dig? Om du slanker dig är det här helt fel väg att gå. Man förbrukar mycket mindre energi på det här sättet då kroppen tror att du är inne i en svältperiod.
Huldra123 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 7. mars 2010 takk for innlegg... Jeg begynte med å slanke meg, gjør vel det fortsatt. Er litt lubben, og nå har jeg litt vanskeligheter med å stanse slankingen. Har vært hos min nye fastlege her i Bergen, han brydde seg ikke så mye om det jeg hadde å si. Eneste han sa var at han hadde "viktigere" pasienter enn meg (på en inndirekte måte) og at jeg var voksen nok til å vite hvordan jeg skulle spise. Synes det var ille nok å fortelle han om mine spisevaner, men for han å reagere slikt var enda verre. Så nå føler jeg egentlig ikke for å oppsøke noen.... Jeg har en mor som er fysioterapaut, men hun forstår heller ikke helt. Hun tror det er lett for alle å spise rikitg.. Føler at ingen helt forstår meg... Samboeren min klager hele tiden på at jeg ikke spiser nok... Jeg spiser hele tiden, men bare kalorifattig mat. har alltid et tørt knekkebrød i hånden eller et eple... Men når jeg når jeg har spist 700 Kcal blir jeg VELDIG påpasselig med hva jeg får i meg. Jeg prøver å holde forbrenningen i gang kontinuerlig slik at kroppen ikke "sparer" på fettet. Når jeg spiser tenker jeg bare på hvor stor mage jeg har... den er enorm i mine øyne. og nei jeg har ikke spiseforstyrrelser, for jeg er ikke mager. jeg har fett til overs. har en Bmi på 23 nå (alt over 25 er overvektig) som du ser så er det ikke i mitt hode.. Kan jeg bli steril av å miste mensen over lengre tid? hvor lang tid er det snakk om da? et par mnd kan da ikke være farlig?
The Kitten Skrevet 7. mars 2010 #10 Skrevet 7. mars 2010 takk for innlegg... Jeg begynte med å slanke meg, gjør vel det fortsatt. Er litt lubben, og nå har jeg litt vanskeligheter med å stanse slankingen. Har vært hos min nye fastlege her i Bergen, han brydde seg ikke så mye om det jeg hadde å si. Eneste han sa var at han hadde "viktigere" pasienter enn meg (på en inndirekte måte) og at jeg var voksen nok til å vite hvordan jeg skulle spise. Synes det var ille nok å fortelle han om mine spisevaner, men for han å reagere slikt var enda verre. Så nå føler jeg egentlig ikke for å oppsøke noen.... Jeg har en mor som er fysioterapaut, men hun forstår heller ikke helt. Hun tror det er lett for alle å spise rikitg.. Føler at ingen helt forstår meg... Samboeren min klager hele tiden på at jeg ikke spiser nok... Jeg spiser hele tiden, men bare kalorifattig mat. har alltid et tørt knekkebrød i hånden eller et eple... Men når jeg når jeg har spist 700 Kcal blir jeg VELDIG påpasselig med hva jeg får i meg. Jeg prøver å holde forbrenningen i gang kontinuerlig slik at kroppen ikke "sparer" på fettet. Når jeg spiser tenker jeg bare på hvor stor mage jeg har... den er enorm i mine øyne. og nei jeg har ikke spiseforstyrrelser, for jeg er ikke mager. jeg har fett til overs. har en Bmi på 23 nå (alt over 25 er overvektig) som du ser så er det ikke i mitt hode.. Kan jeg bli steril av å miste mensen over lengre tid? hvor lang tid er det snakk om da? et par mnd kan da ikke være farlig? Du kan ha en spiseforstyrrelse selv om du ikke er mager. Det virker i alle fall som om du har et ganske anstrengt forhold til mat.
Huldra123 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 7. mars 2010 ja det er jeg klar over- har et anstrengt forhold til mat. Men det er jo forskjell på å ha spiseforstyrrelse og å ha et anstrengt forhold til mat...
Gjest Gjest_Helga_* Skrevet 7. mars 2010 #12 Skrevet 7. mars 2010 Du balanserer litt på knivseggen her, med et anstrengt forhold til mat, du skal bare ned til 50 kg, når du kommer dit vil du nok enda litt til også har du en spiseforstyrrelse. Du sier også du har vanskeligheter med å stanse slankingen, det lyser i allefall noen varsellamper hos meg. Som nevnt tidligere her inne, du trenger ikke være mager for å ha en spiseforstyrrelse. Måten du slaker deg på er ikke helt sunn, du spiser for lite og raser for raskt ned i vekt (mister mensen), kroppen din forteller deg at det du gjør ikke er riktig. Du kan spise sunt og ofte, men du trenger flere kalorier enn det du spiser i dag, og du vil likevel gå ned i vekt men ikke like raskt. Men jeg ville nok, om jeg var deg, satt slankingen på en liten pause for nå, spise mer slik at mensen kommer tilbake. Jeg ville byttet lege dersom den du har nå ikke tar deg på alvor.
Huldra123 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 7. mars 2010 jeg har byttet fastlegen min, men føler ikke noen tar meg på alvor egentlig... "Eneste jeg hører er bare slutt å slank deg da"... Men jeg klarer ikke å se på fettet mitt... Og jeg er jo ikke så sulten. Spiser til jeg ikke er sulten mer... Jeg vil absolutt ikke være under 50 kilo.. Det vet jeg.. Det er absolutt ikke attraktivt! Hvis jeg tar en pause nå, er jeg redd for å bli stor igjen... Jeg sliter med å få i meg mer, for da er jeg redd for å legge på meg. Jeg vet at disse tankene høres litt anorektisk ut... Men jeg har en viss kontroll... For det er jo ikke snakk om at jeg skal ned til 40 eller 30 kilo... Går det ikke an å få sånn sprøyte av legen for å få igang mensen?
Sekretæren Skrevet 8. mars 2010 #14 Skrevet 8. mars 2010 Kjære Huldra123 Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies. Jeg anser det du skriver som grunn til bekymring, og ser helst at du retter dine spørsmål til kvalifisert personell. Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien. Vennlig hilsen SportyShorty, mod
Fremhevede innlegg