lilleGrethe Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 Vi var og så på gifteringer i dag. Skal ha helt enkle ringer, og den mannen sannsynligvis skal ha er i palladium. Jeg prøvde både platina, palladium og hvitt gull, men er usikker på hva jeg skal velge. Jeg har en nydelig forlovelsesring i hvitt gull, men hvis jeg velger platina eller palladium vil det kanskje slite på forlovelsesringen? Forlovelsesringen min har allerede gulnet litt på undersiden, men den er helt fin på oversiden der diamantene er. Men en helt enkel giftering vil jo ikke ha noen underside, og vil da bli slitt jevnt rundt hele. En ring i palladium eller platina beholder hvitfargen, men hvordan blir det med to ulike metaller? Er det noen som har erfaringer med å ha to ringer av ulikt metall på samme finger? Jeg tror jeg heller mot palladium, men vil gjerne høre hva dere synes.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Hmm... jeg sliter også med dette spørsmålet.. men man kan jo ha forlovelsesringen på venstre hånd? Eller? Jeg er ærlig talt litt usikker på dette selv, så jeg dytter denne tråden litt opp!
lilleGrethe Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2010 Jeg var innom noen gullsmeder i dag (sånne små uavhengige, der eieren er den som betjener deg). Den ene sa gå for hvitt gull, den andre sa noe sånt som dette: - I utgangspunktet råder vi folk til å gå for samme metall som forlovelsesringen, men i ditt tilfelle tror jeg palladium vil gå fint, og du vil spare på sikt fordi du slipper å rhodinere gifteringen i tillegg til forlovelsesringen. Utgangspunktet for utsagnet er at forlovelsesringen min er relativt flat på sidene, så det er ikke så mye som stikker ut, og det vil dermed bli mindre slitasje. Forlovelsesringen vil slites mer enn gifteringen (siden Palladium er hardere), men forlovelsesringen må jeg jo uansett ta inn til rhodinering med jevne mellomrom. Andre alternativer som ble foreslått var å få gjort om forlovelsesringen til palladium/platinum. Men tror ikke det er aktuelt med det første i alle fall.
Joe Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Men uansett burde man ikke ha to ringer på samme finger! Eller ved siden av hverandre. Det sliter utrolig på ringene, og de vil bli stygge etter en stund. De BLIR ødelagte av å gnisse mot hverandre på den måten over tid. Hilsen en gullsmedstudent
lilleGrethe Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2010 Men uansett burde man ikke ha to ringer på samme finger! Eller ved siden av hverandre. Det sliter utrolig på ringene, og de vil bli stygge etter en stund. De BLIR ødelagte av å gnisse mot hverandre på den måten over tid. Hilsen en gullsmedstudent Det har du sikkert rett i, men det er jo det som er vanlig når man har både forlovelsesring og giftering. Min forlovelsesring vil uansett ikke passe på en annen finger - og jeg kan ikke akkurat ha gifteringen på venstre hånd heller?
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 Fikk en ring i hvitt gull da min kjære fridde. Den sluttet jeg å bruke da vi giftet oss -nettopp fordi den er så falmet. Vi valgte platina til gifteringene og har ikke angret på det. Synes de er flotte med en nydelig patina nå (etter 5 1/2 år)
lilleGrethe Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2010 Det er nok mulig jeg kommer til å bruke forlovelsesringen litt sjeldnere etter at vi er gift. Men jeg er veldig fornøyd med den, så vil jo helst ha den på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå