Gjest kkk Skrevet 6. mars 2010 #1 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg begynte på Yasmin p-piller i dag. Står det er 21 piller, og 7 "sukkerpiller", altså at jeg får mensen de dagene jeg tar sukkerpillene. Men i følge legen min, skulle jeg få piller hvor jeg ikke fikk mensen, altså 28 hormonpiller, så jeg slapp å kaste sukkerpillene for å begynne på nytt brett. Men er det bare jeg som har missforstått? Finnes ikke det? Trodde det var to typer yasmin. Tenker også litt på bivirkninger. Hvis man går opp i vekt, er det kun pga økt matlys og vannannsamlinger? Isåfall, går vannansamlingene ned igjen etter tre månde ca? Og om jeg er besvisst på hva jeg spiser, tross matlyst, kan jeg kontrollere det sånn? Klarer ikke tanken på å gå opp i vekt. Ser folk skriver både 4 og 6kg pga yasmin. Har tidligere gått på loette, som fungerte et år, helt til jeg bare fikk mellomblødninger. Og mercion som jeg aldri kunne hoppe over mensen med. Noen erfaringer med bruk av yasmin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #2 Del Skrevet 6. mars 2010 Det fins to typer ja, men begge brettene har 21 hormonpiller. Altså enten får du 21 piller, eller 21+7 sukkerpiller. Om du ønsker å hoppe over mensen lar du være å spise sukkerpillene, og begynner direkte på nytt brett. Men jeg tror ikke det er noe man bør gjøre på fast basis..(?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 6. mars 2010 #3 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg gjør det på fast basis, med velsignelse fra legen. Tar en ukes pause hvis jeg begynner å spotte mye, det blir gjerne to ganger i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kkk Skrevet 6. mars 2010 #4 Del Skrevet 6. mars 2010 Åja, da skjønner jeg, da var det bare jeg som missforsto når hun på apoteket spurte hva slags jeg skulle ha. Trodde det var 28, men da vet jeg det til neste gang Jeg spurte hva som var best, og legen min mente jeg kunne gå på pillene over lengre tid, og bare ha mensen når jeg ønsket det selv. Men hva med bivirkninger, spesielt vekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 6. mars 2010 #5 Del Skrevet 6. mars 2010 jeg fikk yasmin av legen nettopp for å unngå bivirkinger. jeg har ikke opplevd noen form for bivirkinger, og har ikke gått noe opp i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi Skrevet 6. mars 2010 #6 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg har gått på Yasmin i ca et halvt år. Ingen bivirkninger, og ingen vektoppgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 6. mars 2010 #7 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg prøvde meg på yasmin, og måtte gi meg fort, da jeg ble helt ødelagt av de. Jeg ble deprimert og kunne gråte i timesvis uten noen grunn. følte meg helt jævlig. Det er de verste pillene jeg har brukt i mitt liv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #8 Del Skrevet 6. mars 2010 jeg gikk faktisk ned i vekt, 2 kg. nå har jeg sluttet på dem fordi jeg bare fikk blødninger da jeg prøvde å hoppe over mensen, og nå har jeg gått opp igjen de 2 kiloene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kkk Skrevet 7. mars 2010 #9 Del Skrevet 7. mars 2010 Takk for svar:) Nå har jeg tatt pille nr to, eller i dagtidlig. Men hvor fort merker man eventuelle bivirkninger? Jeg har aldri hatt kvsier før (og da mener jeg at jeg kanskje har 9 kviser i året) og nå har jeg plutselig fått 12minikviser(nupper, men det er kviser) på ryggen/skulderene. Er 21år også, så da burde vel ikke kvisene dukke opp avs eg selv nå? Kan det være pga pillene? Eller reagerer ikke kroppen på de så fort? Synes det høres litt rart ut at man kan få bivirkninger så tidlig. Noen som fikk kviser av yasmin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 8. mars 2010 #10 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg har gått på yasmin, den første måneden var jeg konstant kvalm og brakk meg hver dag. Etter det roet seg kom mange småkviser og digre underjordiske kviser... har ikke hatt noe kvise problem før yasmin. Gikk ikke opp i vekt. Jeg skulle også hoppe over mensen med dem, men det funket ikke.. Håper de fungerer for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hapzen Skrevet 8. mars 2010 #11 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg og går på Yasmin uten bivirkninger. Min lege sa: Du kan gå opp til 2 år med utsatt mens, om man begynner å "småblø" slik jeg ofte gjør etter 9 mnd så er det bare til å gå en uke MED mens og så begynne på'an igjen. Dette fungerer utmerket for meg =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bla Skrevet 14. juni 2010 #12 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg har gått på yasmin 28 i over ett år nå. Begynte med de mest fordi jeg slet litt med kviser, funket fint mot kviser. Fikk litt ekstra utbrudd den første måneden, så gikk det over. Hadde en del hodepine til og begynne med og småkvalme. Dette gikk over etter 2 måneder. Men vurderer nå å bytte eller slutte. Har lagt på meg 7 kg, jeg trener og spiser som jeg alltid har gjort, men tror det er vannansamling. Men orker ikke å gå som en oppblåst ballong. Den gjorde underverker med huden, men orker ikke å gå sånn med tanke på vekten og konstant oppblåst...Men ingen reagerer likt på så selv om den ikke funket for meg kan den funke for andre.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulle Skrevet 14. juni 2010 #13 Del Skrevet 14. juni 2010 Håper det er greit at jeg kupper tråden litt og spør om følgende.. Jweg har utsatt mensen med yasmin med sukkerpiller, men fikk likevel mensen. Nå går jeg fortsatt og småspotter blod. Utrolig kjipt. Bør jeg ta sukkerpillene fra forrige brett, for så å fortsette på det brettet jeg går på nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Siri Skrevet 14. juni 2010 #14 Del Skrevet 14. juni 2010 Hei Jeg gikk på Yasmin i 5 år. I begynnelsen fikk jeg så ømme pupper at jeg ikke klarte å gå i trapper. Det gikk over etterhvert. Vekten merket jeg ikke egentlig så mye på, opp litt kanskje, men det skyldes også andre forhold. Yasmin er en av p-pillene som kan hjelpe litt mot kviser - for meg fungerte det noenlunde så lenge jeg ikke utsatte mensen. Men noe av det verste med Yasmin for min del var humøret. PMS o.l. har vært totalt ukjent for meg, jeg har heller aldri grått mer enn kanskje et par ganger i året. Men etterhvert som månedene gikk ble jeg mer og mer humørsyk. Fra oppadfarende og sint til fullstendig knust og oppløst i tårer; alt utløst av ingenting eller små bagateller. Den kanskje aller værste bivirkningen jeg opplevde var pigmentflekker i ansiktet. Jeg har alltid hatt sterk hud som lett blir veldig fint brun, men nå har jeg brune flekker i ansiktet pga hormonene i Yasmin reagerte med sollyset. Så jeg vil anbefale alle som bruker hormonellbaser prevensjon å alltid bruke høy solfaktor, spesielt i ansiktet! Hvordan hver enkelt reagerer på medisiner er selvfølgelig individuelt; en må selv prøve seg frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2010 #15 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg har også gått på Yasmin lenge. 7 år, faktisk. Har slitt mye med humørsvingninger. Men akkurat det er jeg usikker på om skyldes pillene, for jeg har hatt problemer med depresjon tidligere. Ellers har huden faktisk blitt bedre (det kan jo også skyldes at jeg ikke er i kvisealderen lenger :gjeiper: )og jeg har heller ikke gått opp i vekt. Har vurdert å bytte til et annet merke, men tror faktisk det er relativt få bivirkninger med Yasmin i forhold til mange andre merker. Om man vil utsette mensen eller ikke er jo opp til en selv. Selv synes jeg det er greit å få den i blant for å sjekke at alt er som det skal (ikke er gravid), pluss at jeg gjerne har ømme kjertler i hele måneden dersom jeg ikke får mensen. Men som Siri sier, man må jo prøve seg frem selv for å se hva som funker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 14. juni 2010 #16 Del Skrevet 14. juni 2010 Håper det er greit at jeg kupper tråden litt og spør om følgende.. Jweg har utsatt mensen med yasmin med sukkerpiller, men fikk likevel mensen. Nå går jeg fortsatt og småspotter blod. Utrolig kjipt. Bør jeg ta sukkerpillene fra forrige brett, for så å fortsette på det brettet jeg går på nå? Jeg må være ærlig å si at jeg ikke skjønner helt hva du mener, så dette blir bare et generelt svar og et par spørsmål. Utsatte du mensen med de gule eller hvite pillene? De gule er de som inneholder hormoner og som du kan utsette mensen med. De hvite er placebo og til for at du skal huske å begynne på nytt brett etter endt pillebrett. Ergo: De hvite har ingen effekt og kan ikke brukes til å utsette mensen med. Dersom du prøvde å utsette mensen med disse så var det til ingen nytte. Dersom du har begynt på nytt brett (nytt brett med gule piller), så lønner det seg ikke å begynne på sukkerpillene før den siste uka på det brettet du er på nå. Dersom du begynner på sukkerpillene nå vil du forandre syklusen din og det kan gå i ball med pillene som faktisk har noen virkning. Du virker ikke helt stødig på dette angående p-piller og utsettelse av mens, og da bør du fortsette som vanlig uten å begynne å endre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 14. juni 2010 #17 Del Skrevet 14. juni 2010 Forøvrig: Jeg har brukt Yasmin i 6 år nå, uten noen tydelige bivirkninger. Fikk litt større pupper av dem (positivt), gikk ikke opp i vekt (positivt), fikk vesentlig bedre hud av dem (positivt), kan velge når jeg vil ha mensen (positivt) og har ikke merket noen humørsvingninger mer enn jeg hadde før jeg begynte. Alt i alt kun positiv opplevelse med disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 16. juni 2010 #18 Del Skrevet 16. juni 2010 Jeg har gått på Yasmin i over 4 år og er veldig fornøyd. Den første mnd fikk jeg humørsvingninger (gråt og gråt uten at jeg visste helt hvorfor...) og blødde mye på første pillefri, men etter første mnd stabiliserte humøret og blødningene seg og jeg har hatt lite problemer. Jeg gikk også litt ned i vekt når jeg begynte og fikk litt større pupper, pluss at jeg oppdaget etterhvert at jeg ikke lenger svetter så mye! Før hadde jeg digre flekker under armene bare jeg ble litt nervøs, men nå er det minimalt med svetting Eneste litt plagsomme bivirkning er at jeg har mindre sexlyst, men jeg har jo ikke mistet lysten helt, den er jo bare litt dempet. Og så er jeg litt skuffet over at jeg ikke fikk særlig mye mindre mensblødninger av å begynne på p-pillene, men det kan jo hende at det ikke hadde hjulpet med et annet merke heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lexica Skrevet 12. april 2013 #19 Del Skrevet 12. april 2013 Forøvrig: Jeg har brukt Yasmin i 6 år nå, uten noen tydelige bivirkninger. Fikk litt større pupper av dem (positivt), gikk ikke opp i vekt (positivt), fikk vesentlig bedre hud av dem (positivt), kan velge når jeg vil ha mensen (positivt) og har ikke merket noen humørsvingninger mer enn jeg hadde før jeg begynte. Alt i alt kun positiv opplevelse med disse. Tok min første pille NUH, å krysser fingrene for at jeg er like heldig med de som du!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #20 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg gikk opp i vekt av Yasmin. Tenkte som TS at jeg skulle klare å begrense matinntaket så jeg ikke gikk opp i vekt, men jeg var konstant sulten, og i kjempedårlig humør. Helt forferdelige humørsvingninger. Anonym poster: ec23be6485c61aacffbf0723641bf2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå