Gå til innhold

Barn og godteri

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye godteri får barna dine på lørdager og hva får de og når får de spise det?

Får de ellers i uka?

Spiser dere voksne også godteri på lørdager?

Og hvordan er dine barn (og deg selv) når det kommer til godteri? Kan dere si nei til godteri eller er det ja med en gang det står på bordet borte på 1,2,3?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da mine barn var mindre fikk de kjøpe godteri for 20 kroner på lørdager og spise det til barnetv - jeg spiste gjerne samtidig. Nå er de 14-16 år og styrer dette selv på en grei måte.

Jeg og ene ungdommen er veldig glad i søtsaker og "tømmer" skåla raskt. De andre to kan ha godteri leeenge.

Gjest Gjest
Skrevet

Her i huset spiser vi kun godteri i helga (fre-søn)og ved spesielle anledninger. Det betyr ikke at vi spiser godteri alltid i disse periodene, men det er da vi "kan" spise det. Vår sønn på nesten 4 har alltid fått kjøpe noe eget som lørdagsgodteri, og ellers får han smake på vårt. Han velger som oftest en liten eske med sukkertøy, ca. 10 biter smågodt eller en liten sjokolade til seg selv. Han er ikke veldig opptatt av godteri, og det er ikke sjelden at han ikke spiser opp alt i løpet av helga. Godteskåler kan vi ha fremme uten noe problem. Selvfølgelig kan han ha dager da han har mer lyst på godteri enn andre, men stort sett begrenser han seg godt selv. Han tar aldri godteri uten å spørre oss først, og alltid bare en ting om gangen.

Skrevet

Her i heimen er lørdager dagen for godteri - for barn OG voksne! ;)

Alt må tømmes på lørdag, for både barn og mann tømmer det som jeg (mor) ønsker å spare til neste helg...;)

Prisen er vanskelig! En skål med smågodt + potetgull/popkorn får barna her. Ikke minsten da (snart 2) - han får en liten neve nonstop (ajade, som han kaller det ;) ) og er strålende fornøyd med det!

En vanlig TV-godteripose koster jo skjorta!! Over 30,- tror jeg...

Og for 20 kr blir det ikke veldig mye smågodt når kg-prisen er over 100,- Så her varierer prisen etter hva det koster! Barna mine får vel heller lite i forhold til mange jeg kjenner...;)

Skrevet

Da jeg var liten, eller mindre eller hva jeg skal kalle det spiste vi som regel kun godteri på lørdag og søndag om det var noen rester. Ellers hendte det ofte at vi koste oss med en potetgull pose i sammen hvis det var noe spennende på tv i uken.

De gangene jeg var hos faren min, kjøpe vi godt hver kveld, var jo som regel der kun i helgene og i ferier. Umm, prisene ble nok ofte ganske høye tror jeg.

Nå er jeg snart 17 år å prøver selv å kutte ned på godtet, for jeg blir så fort kvalm, selvom jeg VIL ha det.

Men bestemmer nå selv om jeg vil spise godt eller ikke, å har vel bestemt selv i noen år. Prøver å begrense det til helgen, er heller mamma nå som ikke spør om jeg vil ha en sjokolade til kvelden eller noe, hehe tror hun er lei av at jeg skal prøve å være sunn..

Hvis jeg får unger en dag skal jeg prøve å ha èn dag til godteri, sånn at vi kan se fram til den dagen. Skal heller ha et pr dager med dessert i uken om det er noe :)

Skrevet

mine barn får godteri på lørdager hvis vi husker på det... Er ikke hver helg vi rekker å se barne tv da vi er opptatt med å leke, være ute, bade/dusje.. og da blir det heller ikke noe godteri, men de har aldri klaget på det..

Barna er 3 og 5. På lørdag delte de en boks med smurf og fikk hver sin kindersjokolade (sånn stang, ikke egg).

De pleier å få omtrent like "mye" hver gang...Synes ikke de skal spise så mye godteri, så de får ikke noe i ukedagene.

Gjest Gjest
Skrevet

Her har vi ingen regel på når vi spiser godteri. Man kan ha like lyst på noe godt på en mandag som på en lørdag, derfor tar vi det litt som vi føler for. Noen ganger kan vi ha godis 4 dager i uka, men da i små mengder. og noen ganger kun på lørdag, men da en større bolle osv.. etter 9 års erfaring med å jobbe i barnehage har jeg lært at barn som sjelden eller aldri får noe blir helt desperate når de først får. Og det er ikke fint å se på unger som kaster seg over skåla, sluker alt før de smaker fordi de er livredde for å ikke få nok.

Skrevet

Vi har godteri på lødager. Gutten vår er 3 år. Han får en liten pose smågodt, kanskje totalt 6-7 ting. Han klarer ikke spise mer en det, men koser seg veldig med det han får.

Han er ingen godtegris enda, så det er aldri spørsmål om godteri ellers, ei heller har vi det i hus.

Skrevet

som regel får 4 åringen min ingenting på lørdagen. Jeg spiser heller ikke godteri hverken lørdag eller andre dager.

Det hender at ungen spør etter sjokolade hvis han er med på butikken og da får han velge den han vil ha. skjer typisk 1 gang i måneden.

så vi har foreløpig et ikkeforhold til godteri, men jeg regner med at ungen lærer av andre unger etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...