Gå til innhold

Bør kvinner trene løping?


Gjest Kvinne 33

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne 33

Jeg leste nylig artikkelen nedenfor og ble veldig nysgjerrig på om det var noe i det?

I følge artikkelen burde ikke gjennomsnittskvinnen dvs. de med former, bryster og hofter løpe da de verken vil bli særlige gode, men også vil på dra seg en rekke skader pga. deres anatomi ikke er rett og slank slik mannens kropp. De kvinner som er gode løpere (Waits, Kristiansen) har derfor kropper som ligner menn anatomisk med smale hofter og små pupper.

Hvordan er det med dere løpejenter, tror dere det kan være noe hold i dette?

http://www.myrevolution.no/artikkel/burde-kvinner-loepe-/9/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vel an på hva slags målsetning man har? Hvis man ønsker å bli konkurranseløper er det jo en fordel for kvinner, og menn for den del, å ha en lett og nett kropp.

Er man en ren mosjonist har det mindre betydning, for riktig sko og sportsbh vil faktisk hjelpe på mange av de "problemene" som det fokuseres så på i den artikelen. I tillegg er det vel en selvfølge at man legger opp trening ut fra egne forutsetninger (eller begrensninger om du vil), men det gjelder da virkelig både kvinner og menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aaaner ikke, men selv burde jeg ikke løpe. Får fort en eller annen skade, så holder meg unna. det er drit kjedelig også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skeptisk! Jeg tror helt klart at noen kvinner har en anatomi og gener som gjør at de har bedre forutsetninger til å bli bedre løpere enn andre.

MEN, jeg har vært i langdistansemiljøet i snart ti år og jeg er en av flere som har det jeg vil kalle kvinnelige former. Nå trener jeg ikke like hardt som da jeg var eliteløper fra 16- 18 årsalderen, og det er jo mulig at formene har kommet litt senere etter at jeg trappet ned treningen litt.

Men vi var flere jenter som hadde både hadde pupper, hofter og rumper, men det skal vel sies at det store flertallet var senete og tynne. Mulig jeg var et av unntakene. Jeg mener likevel at selv om en del er genetisk betinget så er det utrolig mye man kan trene kroppen til. Min kropp er nok mer skapt for mellomdistanser enn langdistanse, men det var i langdistanse jeg gjorde det best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Frem til det finnes vitenskaplig troverdige bevis på at kvinners kropp ikke er skapt til løping ser jeg ingen grunn til å slutte. Kvinnekroppen har da like stort behov for bevegelse som mannekroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til det finnes vitenskaplig troverdige bevis på at kvinners kropp ikke er skapt til løping ser jeg ingen grunn til å slutte. Kvinnekroppen har da like stort behov for bevegelse som mannekroppen!

Enig.

Jeg har former, og løper i allefall. Godt sportsundertøy er en fordel da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FrøkenSnop

Ehum vel.. før jeg begynte med løpetrening var jeg velformert med kurver og slikt. Nå er jeg vel mer kategorisert som slank og med små pupper so TS skriver over. Faen, angrer at eg begynte nesten nå :fnise::kjefte: kurver er jo hot!

Er glad for kondisen og og mer veltrente ben :) en siden jeg har pærefigur suger treningen fettet rundt overkroppen min først.. savner puppene! :trist:

Men til det du skriver, så vil jeg tro at en liten joggetur i ny og ne ikke skal være så skadelig for en kvinnes anatomi. Er det hard løpetrening må man jo selvsagt jobbe seg opp mot det (hvis det er det en ønsker). Men jeg vil tro både menn og kvinner blir utsatt for skader under trening så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er det noe som er mye mer skadelig enn løping så er det søppelmat og sofasliting med en skjerm som bestevenn.

Hva slags aktivitet man velger å satse på, eller har interesse av, e jo helt individuelt. Men, som regel så appellerer jo noen idretter til folk med en spesifikk bygning, uten at de som faller utenfor "idealet" ikke kan prøve seg, eller tar skade av det sånn sett. Jenter med mindre bryster har en fordel i en del idretter (mest pga bevegelsesfrihet og nivå av ubehag/behag), men nå finnes det mye bra innen sportsundertøy og de som er overvektige vil stort sett gå ned i vekt ved økt trening slik at det meste blir litt lettere.

Du ser ikke mange 1.60 høye basketballspillere, 1.80 høye maratonløpere eller formfulle, muskuløse jenter i kunstløp heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er ikke glad i å løpe. Føler at jeg har en kropp som vil motsatt vei enn meg.. og jeg er nå slank. Det bare funker ikke med gammel bekkenløsning, stress-skuldre, stiv nakke og pupper type ferdigammet str E slips. :sjenert:

Og jeg får vondt i bekken, rygg, hofter, nakke og hode av "slag" hver gang beinet tråkker ned. Og knær. Nei vettu altså, løping er jeg ikke bygget for.

Men i våre dager har man jo løsningen på alt, så jeg bruker crosstrainer istedet. Genial maskin altså! Og de nye ergometersyklene er stillegående med bløte digre seter på. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping på asfalt er tvilsomt for både kvinner og menn. For mye støtbelastning.

Skogsløping er fint.

Turorientering anbefales.

Det er også bra å gå fort i skog og fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...