Gå til innhold

Scampi - miljøversting

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det. Scampi er dessverre noe av det beste jeg vet, men jeg forsøker å kjøpe norske reker i stedet (like godt, men litt mindre "kjøtt"..), eller annen norsk sjømat (krabbe osv - ikke hummer!).

Som forbrukere har vi faktisk endel makt. Jeg forsøker å handle fisk i tråd med sjømatguiden til WWF (pdf).

Jeg får generelt dårlig samvittighet av å kjøpe kylling og ikke-økologiske egg, så jeg prøver å unngå dette. Ellers foretrekker jeg å spise så mye vegetarkost som mulig, samt å unngå varer fra Israel. Etter en dokumentar om arbeidsforholdene til folk som fisker tunfisk, dropper jeg også dette.

Jeg føler faktisk at det er en berikelse, ikke en begrensning, å ta slike valg. Jeg gjør det bevisst, og som oftest føler jeg ikke behov for å bryte dem heller.

Gjest Gjest
Skrevet
http://blogg.aftenposten.no/ekern/2010/03/...-ga-fra-bordet/

Tar dere til slik kunnskap og endrer kjøpevanene deres?

Det ville vært det siste jeg hadde gjort. Landene er opptatt av å eksportere scampi og det skal de få lov til. De må komme ut av fattigdommen de også. I Europa finnes det jo ikke noe viltskog igjen etter flere hundre år med nedhugging og velstandsutvikling, så nå skal miljøvernere nekte Asiatene å gjøre det samme?

Nei, jeg kommer til å kjøpe mer scampi etter dette faktisk. Folk blir møkklei moraliseringen til miljøbevegelsen. Folk orker ikke mer av dette tøyset de driver med.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg gjør det. Scampi er dessverre noe av det beste jeg vet, men jeg forsøker å kjøpe norske reker i stedet (like godt, men litt mindre "kjøtt"..), eller annen norsk sjømat (krabbe osv - ikke hummer!).

Som forbrukere har vi faktisk endel makt. Jeg forsøker å handle fisk i tråd med sjømatguiden til WWF (pdf).

Jeg får generelt dårlig samvittighet av å kjøpe kylling og ikke-økologiske egg, så jeg prøver å unngå dette. Ellers foretrekker jeg å spise så mye vegetarkost som mulig, samt å unngå varer fra Israel. Etter en dokumentar om arbeidsforholdene til folk som fisker tunfisk, dropper jeg også dette.

Jeg føler faktisk at det er en berikelse, ikke en begrensning, å ta slike valg. Jeg gjør det bevisst, og som oftest føler jeg ikke behov for å bryte dem heller.

Dette er sprø tanker vil jeg si. Alternativet til tunfiskfiskerne når du nekter å kjøpe varene deres er jo å sulte på bygda. Så dine valg fører til at opptil flere personer kan ha sultet ihjel istedet for å få nok mat i det minste. Tenk på arbeidsforholdene til sildefiskerne på begynnelsen av 1800-tallet i Norge. Tror du de var noe bedre? Hva tror du fiskerne selv synes om dine handlinger?

Når det gjelder ditt valg om å boikotte frukt fra Israel, så er det viktig å huske på at du boikotter den fattigste delen av det israelske samfunnet, jordbruksarbeiderne, mens Israel eksporterer svært mye høyteknologi innen f.eks. datateknologi, mobiltelefonteknologi og medisinsk utstyr og medisiner. Du bruker svært sannsynlig israelsk teknologi hver dag og blir du syk vil israelske medisiner lindre smertene. Det er en slik boikott som ville ha vist prinsippfasthet. Det hadde kostet også for forbrukeren.

Skrevet

Liker ikke scampi, så den saken er grei.

Med ditt ressonnement gjest, kan vi like greit herpe hele planeten, for det er jo alltids noen som har ødelagt ett og annet i stor skala før, og tilsynelatende gikk det jo greit. Så hvorfor ikke la landene som driver oppdrett på scampi ødelegge sine økosystemer, de som tråler ødelegge økosystemene som er avhengig av korallrev, og for all del ikke tving de som lar fattige jobbe for slavelønn til å bedre forholdene ved at varene deres blir boikottet til endring har skjedd. :roll:

Nei det skaper midlertidig ubehag (og dyrer varer for deg som rik forbruker også, kanskje?).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...