Linenor Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 (endret) Jeg tenkte det hadde vært gøy å lese hvordan folk takler hverdagen med hund og jobb. Selv syns jeg det er kjempe viktig med rutiner, som passer både for hunden og meg Endret 6. mars 2010 av Linenor
Troilltøva Skrevet 6. mars 2010 #2 Skrevet 6. mars 2010 dette synes jeg også er intresant og høre hvordan andre hundeeiere gjør det. er arbeidsledig nå, men begynner i ny jobb på mandag. men når jeg har hatt jobb så har jeg om morgenen gått en liten tur på ca 15-20 minutter. så spiser jeg frokost og sånt før jeg drar på jobb og er borte til ettermiddagen. så når jeg kommer hjem så spiser jeg middag, så slapper jeg av litt før vi går langtur på 30-60 minutter. så på kvelden når det nærmer seg leggetid så går jeg en liten tur på ca 15 minutter men han står ute i band flere ganger om dagen også da
Linenor Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2010 Kom på at jeg like så godt kan skrive mine rutiner! Her er mine rutiner når det gjelder jobb kl 10 om morgen. Jeg står opp tidlig, lufter hunden med en gang slik at ho får gjort i fra seg både nr 1 og nr 2 Så går vi inn, jeg spiser frokost, ordner meg, så går vi ut en tur hvor vi bruker litt lengre tid og ho får forhåpentligvis gjøre fra seg nr 1 og nr 2, igjen, før vi går inn Så er det jobb for min del. Hunden er hjemme alene, i 6-7 timer. Når jeg kommer hjem, går vi ut med en gang. Vi går inn igjen, og middag står for tur Ho får selvfølgelig en boks med hundemat, og jeg spiser voksen-middag Noen timer etterpå, tar vi oss en tur ut hvor vi går en god tur! Da er det avslapping resten av kvelden, og vi tar livet med ro. Rundt leggetid går vi ut slik at ho får gjort i fra seg, også er det natta-tid! Siden ho da har fått en god tur på kveldstid, trenger vi ikke gå en lang tur sent på kvelden før leggetid, veldig greit syns jeg.
Kamelia83 Skrevet 6. mars 2010 #4 Skrevet 6. mars 2010 Kom på at jeg like så godt kan skrive mine rutiner! Her er mine rutiner når det gjelder jobb kl 10 om morgen. Jeg står opp tidlig, lufter hunden med en gang slik at ho får gjort i fra seg både nr 1 og nr 2 Så går vi inn, jeg spiser frokost, ordner meg, så går vi ut en tur hvor vi bruker litt lengre tid og ho får forhåpentligvis gjøre fra seg nr 1 og nr 2, igjen, før vi går inn Hvis bikkja bæsjer to ganger på morgenen, og enda en gang på kvelden hadde jeg seriøst vurdert å bytte for. Kan ikke få i seg optimalt med næringsstoffer av den maten.
Linenor Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. mars 2010 Hva er det som er så uvanlig med at hunden bæsjer flere ganger om dagen?
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 6. mars 2010 #6 Skrevet 6. mars 2010 Jeg går en 10 minutters tur før jobb, slipper hunden ut i hagen når jeg kommer hjem, og går 1 times tur etter middagen. Tar en 15 minutters tur i 22 tida. Jeg har en liten terrier. Det er kun på ettermiddagsturen min hund bæsjer, jeg vil også mene at du bør skifte for om din hund bæsjer 3 ganger til dagen.
Linenor Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 6. mars 2010 Må le litt nå. Jeg hadde aldri forventet at det var unormalt... Jeg har en liten spaniel på 7 år. Har tenkt på at dette var helt normalt. Hva slags for gir dere hunden?
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 6. mars 2010 #8 Skrevet 6. mars 2010 Jeg gir hunden Eucanuba, men du må prøve deg frem, et fòr er nødvendigvis ikke riktig for andre. To hunder i hus her, og de går ikke på samme fòr.
Linenor Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 6. mars 2010 Men gir du bare tørrfor vetet med vann, og hvor gammel er hunden din? Min hund går på Royal Canin tørrfor. Tørrforet har ho tilgjengelig døgnet rundt, også får ho bløtmat (boksmat) en gang om dagen. Ho spiser max en håndfull neve med tørrfor i løpet av en dag...
Pinnsvin Skrevet 6. mars 2010 #10 Skrevet 6. mars 2010 Kom på at jeg like så godt kan skrive mine rutiner! Her er mine rutiner når det gjelder jobb kl 10 om morgen. Jeg står opp tidlig, lufter hunden med en gang slik at ho får gjort i fra seg både nr 1 og nr 2 Så går vi inn, jeg spiser frokost, ordner meg, så går vi ut en tur hvor vi bruker litt lengre tid og ho får forhåpentligvis gjøre fra seg nr 1 og nr 2, igjen, før vi går inn Så er det jobb for min del. Hunden er hjemme alene, i 6-7 timer. Når jeg kommer hjem, går vi ut med en gang. Vi går inn igjen, og middag står for tur Ho får selvfølgelig en boks med hundemat, og jeg spiser voksen-middag Noen timer etterpå, tar vi oss en tur ut hvor vi går en god tur! Da er det avslapping resten av kvelden, og vi tar livet med ro. Rundt leggetid går vi ut slik at ho får gjort i fra seg, også er det natta-tid! Siden ho da har fått en god tur på kveldstid, trenger vi ikke gå en lang tur sent på kvelden før leggetid, veldig greit syns jeg. En boks med hundemat - Fullfòrer du på våtfòr? Her har du nok grunnen til at hunden din bæsjer flere ganger om dagen. Hvor mye ernæring hunden din tar opp av fòret sitt er lett å se på avføringsmengden. Jeg kan forklare litt om klassifisering av de forskjellige fòrene for å sette ting litt i perspektiv for deg :-) For at et fòr skal kunne bli klassifisert som et Premiumfòr (f.eks. Royal Canin, Eukanuba o.l. fra faghandel, f.eks. dyrebutikk), MÅ fòrprodusenten kunne vise til forskningsresultater der det er beviselig 85-90% opptagelighet. Dette vil da si at rundt 90% av det som går inn i hunden, blir tatt opp som fullverdig næring i kroppen. Resten blir skilt ut som avfallsstoffer ("vomfyll" uten næring). Dette er den absolutt beste måten å skille kvalitet fra billigfòr. Ta f.eks. Pedigree/Labb o.l., de skriver på sekkene at fòret inneholder visse næringsstoffer, men disse fòrene har næringssammensetting som hunden kun klarer å ta opp en viss prosent av. Resten blir skilt ut i kroppen som avfall. Visse fòr fra f.eks. Royal Canin (da helst fòr for sensitive hunder, hunder med fòrintoleranse, allergier, sensitiv fordøyelse o.l.) er merket med L.I.P.-proteiner. (Light Indegestible Proteins) Dette vil i praksis si at fòrprodusenten GARANTERER 95% opptagelighet av fòret. Tilbake til din post; hvorfor gir du hunden din våtfor? Hunden trenger å tygge, fordøyelsesprosessen til hunden din starter allerede her. Tygger den ikke maten sin, fører det til en forsinket fordøyelsesprosess, og mesteparten av maten sklir rett igjennom fordøyelsessystemet uten at noe særlig næring blir tatt opp. Dette er et mye omtalt emne i forskjellige hundemiljøer; noen mener våtfor er det mest naturlige for hunden, og mener hundene fra gammelt av kun spiste kjøtt. Dette stemmer ikke. Se på ulvene for eksempel; når de har tatt ned et bytte, er vom'en det første de går etter. Og hva finnes i vom'en til f.eks. en hjort? Gress, bark, mose osv. Beklager å kuppe tråden, blir bare litt "gira" når det er snakk om ernæring.
Linenor Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 6. mars 2010 Jeg liker at du kuttet tråden Begynner nå å fundere på hva jeg må forandre slik at ho får tatt opp de riktige næringsstoffene og at ho da slepper å måtte bæsje opptil 4 ganger om dagen... Jeg gir hunden min våtfor (det betyr sånn boksmat, sant?) fordi det er det jeg alltid har gitt ho helt siden ho var liten. Ho går på sensible foret til Royal Canin, dette fordi ho har veldig skjør mage og ho blir fort dårlig hvis ho ikke fordøyer maten skikkelig, eller hvis ho spiser noe ho ikke skal spise. Hvordan kan jeg gi slipp på våtforet (boksmaten) og gå fullt og helt på sensible-foret? Ho har jo sensible foret forran seg hele dagen ellers, men spiser kjempe lite av det... Kan det være fordi ho vet ho får bløtmaten?
Pinnsvin Skrevet 6. mars 2010 #12 Skrevet 6. mars 2010 Jeg liker at du kuttet tråden Begynner nå å fundere på hva jeg må forandre slik at ho får tatt opp de riktige næringsstoffene og at ho da slepper å måtte bæsje opptil 4 ganger om dagen... Jeg gir hunden min våtfor (det betyr sånn boksmat, sant?) fordi det er det jeg alltid har gitt ho helt siden ho var liten. Ho går på sensible foret til Royal Canin, dette fordi ho har veldig skjør mage og ho blir fort dårlig hvis ho ikke fordøyer maten skikkelig, eller hvis ho spiser noe ho ikke skal spise. Hvordan kan jeg gi slipp på våtforet (boksmaten) og gå fullt og helt på sensible-foret? Ho har jo sensible foret forran seg hele dagen ellers, men spiser kjempe lite av det... Kan det være fordi ho vet ho får bløtmaten? DEtte skal vi klare å snu for deg :-) Første tips; finn frem eller gå til innkjøp av et kjøkkenur! Bestem deg for to faste tidspunkt hver dag for fòring. La oss ta utgangspunkt i 8 og 8. Kl 08 måler du opp en halv dagsrasjon. (les på fòrsekken hva som er anbefalt for din hund ifht hennes vekt, og del dagsrasjonen på to. Bruk målebeger, har du ikke får du nok et med deg ved neste dyrebutikkbesøk :-) Tilby hunden din mat, sett timeren på 10 minutter. Har hun ikke spist opp når de 10 minuttene har gått, ta bort maten og ikke gi henne NOE frem til neste måltid! Hundene våre lærer meget raskt å "utnytte" vår snillhet. Ingen godbiter, ingen våtfor, ingen menneskemat. Dette er essensielt for å introdusere en naturlig og sunn rytme på fòringen. Gjenta samme fremgangsmåte kl 20, gi henne 10 minutter, det hun ikke spiser opp tar du vekk når klokken ringer. Fortsett slik (og ikke fall for fristelsen å gi henne noe godt, en hund sulter aldri foran matskålen!) og hun vil snart lære at det er NÅ jeg skal spise. Jeg kan sammenligne litt med ulvene, og hundene fra gammelt av; de har aldri et kadaver "stående fremme" som de kan småspise av når de vil. Du er hundens flokkleder. Det er DITT bytte (fòrsekken), og du er snill og deler med din hund av byttet du har fanget til dere :-) Det vil nok bli noen tunge dager (som sagt, de lærer fort!) for dere, og spesielt for deg. Men som sagt så er det ingen hunder som sulter foran matskålen. Og siden du sier at hunden din allerede har sensibel fordøyelse, er det spesielt viktig at du fòrer hunden din på rett måte. Våtfor er kun "vomfyll" som sklir rett igjennom; et fullfòr vil i tillegg til å gi næring, virke bekjempende mot tannstein osv., gi hunden din en sunn og god fordøyelse med et riktig innhold fiber og tilpasset størrelse på fòrkulene i forhold til størrelsen på din hund :-)
Linenor Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 6. mars 2010 Supert at folk vil hjelpe meg Her er litt info om hunden min... Nå er hunden min vane med å spise rundt kl 16-17 tiden om dagen, kun en gang om dagen... Det skal sies at ho aldri har vært rask til å spise opp maten sin, ho bruker 2-3 timer... noen ganger lengere tid. Da snakker jeg om bløtmaten altså. Tørrmaten har ho altså hatt stående framme hele dagen, så som regel pleier ho å spise tørrmat noen timer etter at ho er ferdig med bløtmaten. Når det gjelder tørrmaten pleier ho å spise en håndfull, kanskje to. Og igjen, helt siden ho var liten har ho alltid latt de andre søsknene spise maten før ho, så når jeg fikk ho når ho var x-antall uker gammel er ho ikke vane med et tidsperspektiv når det gjelder når tid ho må spise opp maten... Vi har alltid latt bløtmaten stå framme helt til ho spiser den opp. Dette fordi ho er veldig skeptisk og forsiktig.
Kamelia83 Skrevet 6. mars 2010 #14 Skrevet 6. mars 2010 Våtfor sklir kun gjennom fordøyelsen? Nå syns jeg du tuller. Dette gjelder nok for boksemat man kjøper på dagligvaren, for de inneholder jo masse stoffer som hunden ikke bør få. Men V&H og Norwegian Polar er to supre våtfor. Med høy opptagelighet. Det kommer veeeeldig lite ut igjen. Og det er ikke tilsatt masse greier som tørrforet er. Som f.eks hvete, ris +++ Det er oftest det hunder er allergiske mot. en hund trenger nesten ikke karbohydrater, men det er det mye av i tørrfor. Jeg vil anbefale deg, Linenor, å bytte ut boksematen med pølser fra V&H. Det er rent kjøttavfall tilsatt vitaminer og mineraler, og ikke tilsatt masse ingredienser for at maaten skal holde seg i flere år.
Pinnsvin Skrevet 6. mars 2010 #15 Skrevet 6. mars 2010 Supert at folk vil hjelpe meg Her er litt info om hunden min... Nå er hunden min vane med å spise rundt kl 16-17 tiden om dagen, kun en gang om dagen... Det skal sies at ho aldri har vært rask til å spise opp maten sin, ho bruker 2-3 timer... noen ganger lengere tid. Da snakker jeg om bløtmaten altså. Tørrmaten har ho altså hatt stående framme hele dagen, så som regel pleier ho å spise tørrmat noen timer etter at ho er ferdig med bløtmaten. Når det gjelder tørrmaten pleier ho å spise en håndfull, kanskje to. Og igjen, helt siden ho var liten har ho alltid latt de andre søsknene spise maten før ho, så når jeg fikk ho når ho var x-antall uker gammel er ho ikke vane med et tidsperspektiv når det gjelder når tid ho må spise opp maten... Vi har alltid latt bløtmaten stå framme helt til ho spiser den opp. Dette fordi ho er veldig skeptisk og forsiktig. Jeg har en Shetland Sheepdog på 3,5 år. Han har, som din, aldri vært noe særlig på å spise. En 4 kgs fòrsekk kunne lett vare i 6-7 måneder (!). Han var blass i pelsen, så alltid ustelt ut, fikk lett floker osv. Så begynte jeg å lære om ernæring, og fikk det tipset jeg gav deg i forrige post. Dette er da snakk om en hund som i tre år hadde vært slunken i matfatet og sjelden og aldri interessert i å spise. Nå har han rutinen inne, og spiser dagsrasjonen sin og i tillegg litt mer. Han har endelig kommet opp i normalvekt, har en fantastisk pels, røyter lite, har fått nydelig farge og ingen tannstein. Han er også en forsiktig type, slipper alltid andre hunder foran seg når det gjelder mat. Men nå vet han når han skal spise, og hopper og spretter rundt når jeg finner frem matskålene :-) Gjør et forsøk; det er ikke sundt for hunden din å spise våtfor. Dette inneholder for det meste biprodukter (tror ikke du vil vite hva ;-), ufordøyelig vomfyll og forferdelig mye salt som går rett i nyrene på hunden din. Hunder klarer ikke å omdanne salt, så det er direkte skadelig for nyrene. Ikke meningen å skremme deg, men vil du skal vite at det er fullt mulig å lære hunden din å spise tørrfòr, men du må nok legge fra deg vanen med å gi henne våtfòr :-)
Pinnsvin Skrevet 6. mars 2010 #16 Skrevet 6. mars 2010 Våtfor sklir kun gjennom fordøyelsen? Nå syns jeg du tuller. Dette gjelder nok for boksemat man kjøper på dagligvaren, for de inneholder jo masse stoffer som hunden ikke bør få. Helt rett :-) Som sagt tidligere i denne tråden er fullfòring av hund på våtfòr et meget omdiskutert tema, men skal en gi våtfòr er Norwegian Polar / Vom & Hundemat absolutt det aller beste. Det er rikt på riktig næring, og opptageligheten er minst like bra som et Premium tørrfòr.
Kamelia83 Skrevet 6. mars 2010 #17 Skrevet 6. mars 2010 Boksemat er ikke fullfor så jeg skjønner ikke at noen kun kan gi det, men her var det også snakk om tørrfor så det gjør det jo litt bedre. Men jeg ville aldri gitt min hund boksemat uansett. Jeg har en hund som ikke spiser tørrfor, han sulter seg heller. Spiser kun bittelitt når han MÅ. Så her bruker vi NP, og det er helt supert Han slutta å røyte etter to uker på dette også Og tørrforene vi brukte var kvalitetsfor. RC, Hills, Eukanuba. Sistnevnte spiste han ikke en eneste kule av. Spyttet dem ut igjen
Linenor Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #18 Skrevet 6. mars 2010 (endret) Pinnsvin, jeg ble ikke redd og ikke skremt Jeg syns dette er ekstremt interessant tema, og ønsker derfor så mye info. som mulig fra folk og erfaring. Jeg ønsker ikke å gi hunden min mat som gjør at hunden må gjøre fra seg nr 2 (det pene ordet for bæsje) 3-4 ganger daglig. Derfor ønsker jeg å vite hva jeg kan gjøre, og dere har alle vært supre!! :D Med tanke på at du nevnte kl 08:00 og 20:00... Lønner det seg å gi hunden mat to ganger daglig, og ikke en gang? Og skal tørrmaten, bare være tørr? Er det pga tennene og fordøyelsen at det er best at den er tørr? Og tro meg, jeg har ingen problemer med å legge fra meg vanen med bløtmaten Jeg investerer heller i en større forsekk enn det jeg har nå (nå har jeg en 2,5 kg som varer i ca 2 måneder... kanskje mer...) Endret 6. mars 2010 av Linenor
Linenor Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #19 Skrevet 6. mars 2010 Vel, jeg byttet vel til Royal Canin for ca 3 år siden tror jeg. Dette fordi ho ikke var veldig hipp på det tørrforet fra Eukanuba. Royal Canin Sensible foret knasker ho i seg når ho er sulten, og ho elsker det!
Kamelia83 Skrevet 6. mars 2010 #20 Skrevet 6. mars 2010 Så lenge du gir hunden din nok bein å tygge på så trenger den ikke tørrfor. Tørrfor er bare mekanisk tygging for en hund, karbohydratene som ligger igjen i munnen kan gi mye plakk. Så om du forer med tørrfor kan du velge selv om det er tørt eller vått. Vi forer med NP som sagt, og han har null tannstein. Han har fått masse skryt for fine, rene tenner, og det skyldes nok at han alltid har noe å gnage på tilgjengelig. Bein av oksehud, rå, frosne oksehaler, griseører osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå