Gjest annemor30 Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 Hva syns dere? Ingen kontakt på noen år, ingen bursdag/julegaver på disse årene. nå er det konfirmasjon. Skal han bidra? eller tar jeg all utgift selv? synspunkter:-)
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #2 Skrevet 6. mars 2010 Jeg synes at du skal sende invitasjon, og så skal du be NAV om å sørge for at han får sin del av regninga. Å ha barn innebærer ansvar.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #3 Skrevet 6. mars 2010 Hva syns dere? Ingen kontakt på noen år, ingen bursdag/julegaver på disse årene. nå er det konfirmasjon. Skal han bidra? eller tar jeg all utgift selv? synspunkter:-) Jeg syns definitivt at han skal bidra. Du har rett på hjelp fra han og han har plikt til å delta. Tror ikke engang du trenger å kontakte han, men bare levere kvitteringer på utgifter til NAV, så ordner de det. NAV kan gi deg skikkelig info om hvordan, men jeg vet at du har krav på støtte fra den andre part. Hva du kan inkludere vet jeg ikke helt, og er også usikker på hvordan det blir dersom han har eget selskap for konfirmanten (dette høres jo ikke reelt ut i deres tilfelle). Hvis han ikke har gitt julegaver/bursdagsgaver til barnet ssitt, hadde jeg ikke vært sparsom med hva jeg hadde ført om som utgifter hehe, men sånn er jeg:-)
Gjest Gjest_Hm_* Skrevet 6. mars 2010 #4 Skrevet 6. mars 2010 Kommer ann på... Hvis du har holdt ham unna barnet eller gjort det vanskelig for han å ha kontakt med det, enten ved å nekte samvær eller flytte langt, så tenker jeg at du bør betale regninga selv. Dette er den moralske måten å gjøre det på tenker jeg, men Nav vil uansett kreve han for endel av beløpet hvis du går til dem med regningen. Hvis han er en slubbert som har gitt opp sitt barn, så ville jeg krevd han for pengene, gjennom Nav. MEN, for det er et men her, en mor som ikke inviterte far og dennes familie til konfirmasjon, og som ba far holde eget selskap fikk ikke gjort krav på noe fra Nav. Når det gjelder beløpet du kan kreve han for, så er det ikke allverdens, det er forventet at du holder kostnadene nede. De fleste Navkontor har et tak på hva en konfirmasjon bør koste. Ca 7-8ooo i min kommune, delt på to etter inntekt selvfølgelig. Bunad er for eksempel ikke noe man kan forvente at den andre part skal være med å betale.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #5 Skrevet 6. mars 2010 Jeg er i en lignende situasjon, men konfirmasjon er ikke før om noen år. Hvis ingenting er forandret til da, så kommer jeg til å ordne alt og betale alt selv. Men vi kommer da heller ikke til å invitere noen fra hans side.
Gjest annemor30 Skrevet 6. mars 2010 #6 Skrevet 6. mars 2010 Ungene har ingen kontakt med noen ifra fars familien så det er ikke aktuelt å be noen derfra. Siden de ikke har noen kontakt så blir det ikke aktuellt at han har egen konfirmasjon sammen med fars siden. DEtte er en dag jeg har gruet meg til i mange år, så det er mest fair å betale selv. Ser på meg selv som grisk og frekk hvis jeg krever han for penger tror jeg altså:-)
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #7 Skrevet 6. mars 2010 Ungene har ingen kontakt med noen ifra fars familien så det er ikke aktuelt å be noen derfra. Siden de ikke har noen kontakt så blir det ikke aktuellt at han har egen konfirmasjon sammen med fars siden. DEtte er en dag jeg har gruet meg til i mange år, så det er mest fair å betale selv. Ser på meg selv som grisk og frekk hvis jeg krever han for penger tror jeg altså:-) Hvorfor føler du deg som grisk og frekk hvis du ber far betale halvparten?
Gjest annemor30 Skrevet 6. mars 2010 #8 Skrevet 6. mars 2010 Hvorfor føler du deg som grisk og frekk hvis du ber far betale halvparten? Fordi di ikke har noen kontakt,da blir han jo pengemaskin.. samtidig så har jeg jo krav på det for barnets del også..
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #9 Skrevet 6. mars 2010 Jeg syns definitivt at han skal bidra. Du har rett på hjelp fra han og han har plikt til å delta. Tror ikke engang du trenger å kontakte han, men bare levere kvitteringer på utgifter til NAV, så ordner de det. NAV kan gi deg skikkelig info om hvordan, men jeg vet at du har krav på støtte fra den andre part. Hva du kan inkludere vet jeg ikke helt, og er også usikker på hvordan det blir dersom han har eget selskap for konfirmanten (dette høres jo ikke reelt ut i deres tilfelle). Hvis han ikke har gitt julegaver/bursdagsgaver til barnet ssitt, hadde jeg ikke vært sparsom med hva jeg hadde ført om som utgifter hehe, men sånn er jeg:-) Det er ikke bare å lever kvitteringer på hva du betaler for dagen til Nav. Noen vil ha det enkelt,noen er pompøse. Hvordan ville det blitt da? Har erfaring fra samme sak. Nav tok beregning ut fra hans inntekt-bidrag. hadde minstebidrag,og støtten for hele konfirmasjonen var på 4800 kr. Et beløp som ble oppdelt over flere avdrag.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #10 Skrevet 6. mars 2010 Ungene har ingen kontakt med noen ifra fars familien så det er ikke aktuelt å be noen derfra. Siden de ikke har noen kontakt så blir det ikke aktuellt at han har egen konfirmasjon sammen med fars siden. DEtte er en dag jeg har gruet meg til i mange år, så det er mest fair å betale selv. Ser på meg selv som grisk og frekk hvis jeg krever han for penger tror jeg altså:-) På en annen side,så er det en mulighet til at barnet kan få kontakt med øvrige fam. Dere har mulighet til å gi dem en sjangse
Gjest annemor30 Skrevet 6. mars 2010 #11 Skrevet 6. mars 2010 På en annen side,så er det en mulighet til at barnet kan få kontakt med øvrige fam. Dere har mulighet til å gi dem en sjangse De har ikke sett besteforeldre på far siden siden fødsel,og det har vært rettsak så det er dessverre for alle parter ingen løsning. Det er på slike dager en merker familien..
addict Skrevet 6. mars 2010 #12 Skrevet 6. mars 2010 Konfirmasjon er jo et valg, og absolutt ikke noe som er nødvendig eller pålagt. Jeg tror ikke du kommer noen veg med å gå til nav.
Gjest annemor30 Skrevet 6. mars 2010 #13 Skrevet 6. mars 2010 Konfirmasjon er jo et valg, og absolutt ikke noe som er nødvendig eller pålagt. Jeg tror ikke du kommer noen veg med å gå til nav. JEg vet at når en mottar bidrag så skal begge foreldre bidra økonomisk til konfirmasjon. briller også bla
crazyforgum Skrevet 6. mars 2010 #14 Skrevet 6. mars 2010 Kommer ann på... Hvis du har holdt ham unna barnet eller gjort det vanskelig for han å ha kontakt med det, enten ved å nekte samvær eller flytte langt, så tenker jeg at du bør betale regninga selv. Dette er den moralske måten å gjøre det på tenker jeg, men Nav vil uansett kreve han for endel av beløpet hvis du går til dem med regningen. Hvis han er en slubbert som har gitt opp sitt barn, så ville jeg krevd han for pengene, gjennom Nav. MEN, for det er et men her, en mor som ikke inviterte far og dennes familie til konfirmasjon, og som ba far holde eget selskap fikk ikke gjort krav på noe fra Nav. Når det gjelder beløpet du kan kreve han for, så er det ikke allverdens, det er forventet at du holder kostnadene nede. De fleste Navkontor har et tak på hva en konfirmasjon bør koste. Ca 7-8ooo i min kommune, delt på to etter inntekt selvfølgelig. Bunad er for eksempel ikke noe man kan forvente at den andre part skal være med å betale. Signerer denne jeg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå