Gå til innhold

Hva trenger man til barnehagestart

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sønnen vår skal begynne i barnehagen 1.mai, men jeg har ikke så mye peiling på hva han trenger til barnehagen.

Hva trenger han utenom det han har her hjemme, parkdress, utesko, lue, votter ++ ? :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regntøy, støvler, sydvest, tynn utedress og vårsko er passende uteklær i mai.

Han må ha noen matbokser og muligens en drikkeflaske.

Du kan også finne ut hva han skal sove i. Noen barnehager bruker reiseseng, andre sover i vogna når de er så små. Vi trillet sønnen vår i barnehagen i vogna hver dag, så vi trengte ikke egen "barnehagevogn" som jeg vet enkelte skaffer seg, gjerne brukt.

Sansynligvis får du et brev fra barnehagen før start på hva barnet bør ha. Du kan jo også sette i gang å merke klær og sko, ellers blir det borte på flekken.... Det finnes mange steder på nettet man kan bestille påstrykningnavnelapper. Jeg drev med det en stund, men nå har jeg gått over til tekstiltusj, det går litt fortere.....

Skrevet
Regntøy, støvler, sydvest, tynn utedress og vårsko er passende uteklær i mai.

Han må ha noen matbokser og muligens en drikkeflaske.

Du kan også finne ut hva han skal sove i. Noen barnehager bruker reiseseng, andre sover i vogna når de er så små. Vi trillet sønnen vår i barnehagen i vogna hver dag, så vi trengte ikke egen "barnehagevogn" som jeg vet enkelte skaffer seg, gjerne brukt.

Sansynligvis får du et brev fra barnehagen før start på hva barnet bør ha. Du kan jo også sette i gang å merke klær og sko, ellers blir det borte på flekken.... Det finnes mange steder på nettet man kan bestille påstrykningnavnelapper. Jeg drev med det en stund, men nå har jeg gått over til tekstiltusj, det går litt fortere.....

Matboks og tutkopp har han, resten må vi vel kjøpe etterhvert. Hvis de ikke har seng til han sover han i vogna si, men jeg tror det skal gå bra å bruke vogna vi har til sovevogn siden vi enten går til barnehagen eller bare tar den i bilen, den får fint plass der. :)

Hm, må vurdere litt om det er greiest med merkelapper eller tekstiltusj, det virker kanskje som tekstiltusj er best selv om jeg ser for det blir litt knotete å skrive smått og fint på klær med begrenset plass ...

Skrevet

Hvilke klær merker man, alle eller bare uteklærne? Er det noe poeng i å begynne å merke bodyer, strømpebukser, gensre osv? :vetikke:

Gjest Gjest
Skrevet

Merk i alle fall det du vil beholde. Jeg satte av en kveld til stryking av lapper og har vært veldig fornøyd med dem. De tåler vask godt. (Et lite tips - bruk etternavnet og tlf.nr. ditt for eksempel. Jeg har to tette og har planlagt at nestemann skal arve en del av klærne. Barnehagen var veldig fornøyd med at det sto etternavn i klærne til barnet mitt. Nå har mitt barn et litt uvanlig fornavn, men ofte, iflg. førskolelærer, sto det f.eks. bare Håvard eller Thomas i klærne og det var ikke alltid så lett når det var to eller tre Thomas'er).

Vi får oppbevare bytteklær i barnehagen, så der har vi en liten kurv/sekk med to par sokker, to strømpebukser, et par bodyer, og to sett basisklær (skjorte og bukse). I tillegg må du sikkert ha innesko/tøfler til barnet. Regntøy, støvler, gode sko, ufòra parkdress, lue og eventuelt det han trenger til matpakka.

Skrevet
Merk i alle fall det du vil beholde. Jeg satte av en kveld til stryking av lapper og har vært veldig fornøyd med dem. De tåler vask godt. (Et lite tips - bruk etternavnet og tlf.nr. ditt for eksempel. Jeg har to tette og har planlagt at nestemann skal arve en del av klærne. Barnehagen var veldig fornøyd med at det sto etternavn i klærne til barnet mitt. Nå har mitt barn et litt uvanlig fornavn, men ofte, iflg. førskolelærer, sto det f.eks. bare Håvard eller Thomas i klærne og det var ikke alltid så lett når det var to eller tre Thomas'er).

Vi får oppbevare bytteklær i barnehagen, så der har vi en liten kurv/sekk med to par sokker, to strømpebukser, et par bodyer, og to sett basisklær (skjorte og bukse). I tillegg må du sikkert ha innesko/tøfler til barnet. Regntøy, støvler, gode sko, ufòra parkdress, lue og eventuelt det han trenger til matpakka.

Da må jeg jo merke alt, da. :dåne: Blir nok merkelapper på ullting iallfall, ser for meg at det er vanskelig å skrive på ull ...

Veldig godt tips med etternavnet på klærne, men gutten vår har et veldig vanlig navn i samme sjanger som "Hansen" så det er nok ikke så lurt i vårt tilfelle. Akkurat nå er det faktisk litt dumt at gutten ikke fikk mitt uvanlige etternavn som ingen i barnehagen garantert har. ;)

Skrevet

Jeg skriver bare initialene på innetøy, på vaskelappene eller merkelappene, med tusj.

Første halvåret i barnehagen var jeg flink med strykelapper på alt, men etterhvert så kokte det bort, når klærne stadig ble byttet ut.

På uteklær, eller litt dyre ting, så merker jeg skikkelig med telefonnummer etc.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvilke klær merker man, alle eller bare uteklærne? Er det noe poeng i å begynne å merke bodyer, strømpebukser, gensre osv? :vetikke:

Ja, absolutt. Plutselig faller plaggene på gulvet , og det er umulig for personalet å legge dem på plass om de er umerket. Barna kjenner dem gjerne ikke igjen heller. Dessuten kan flere barn ha like/nesten like klær. Ikke alltid at foreldre kjenner igjen sitt eget barns klær heller. MERK ALT.

Skrevet

Vi startet også ut med strykelapper. (Jeg merker alt, inkludert truser og sokker...)

Vi bruker mye ull, og jeg liker ikke å måtte lete barnehagen rundt etter ting... (evt. at ting forsvinner.)

Jeg synes strykelapper er supert hvis jeg har mye som skal merkes på en gang, og jeg ka ta masse samlet. (Det hender vi gjør stor-shopping, eller henter ned alt i neste størrelse av tidlig kjøpt/arvet fra loftet)

Men alt som kjøpes og taes i bruk litt nå og da, så er strykelapper litt slitsomt.

Jeg liker best å ha lapper med både fornavn, etternavn og telefonnummer i, men noen ganger er det enklere å navne kun med fornavn med tusj.

Men jeg har også funnet en enkel løsning med stoffmerkelapper og "taggits". Som gjør at jeg kan merke med alt jeg vil, på stort sett alle klær, raskt og enkelt, uten strykejern eller annet styr.)

Dresser og sånt er jo uansett lettest å merke med tusj.

Matbokser og drikkeflasker og evt. leker som skal være med i barnehagen merkes enkelt med klistrelapper. (Som sitter godt i oppvaskmaskinen.)

Så vi har litt av alt mulig rart. (Har mange tusjer, for jeg trenger dem litt her og der, og roter dem bort rett som det er...)

Skrevet
Jeg skriver bare initialene på innetøy, på vaskelappene eller merkelappene, med tusj.

Første halvåret i barnehagen var jeg flink med strykelapper på alt, men etterhvert så kokte det bort, når klærne stadig ble byttet ut.

På uteklær, eller litt dyre ting, så merker jeg skikkelig med telefonnummer etc.

Men kan det ikke være mange som har samme initialer? Gutten vår har bare to bokstaver, så jeg ser for meg det kan bli litt forviklinger?

Kanskje det er plass til å skrive iallfall <fornavn.E> på merkelappene, siden det neppe er noen med samme navn og samme etternavnsbokstav. :)

Ja, absolutt. Plutselig faller plaggene på gulvet , og det er umulig for personalet å legge dem på plass om de er umerket. Barna kjenner dem gjerne ikke igjen heller. Dessuten kan flere barn ha like/nesten like klær. Ikke alltid at foreldre kjenner igjen sitt eget barns klær heller. MERK ALT.

Ok, da skal alt merkes! ;)

Vi startet også ut med strykelapper. (Jeg merker alt, inkludert truser og sokker...)

Vi bruker mye ull, og jeg liker ikke å måtte lete barnehagen rundt etter ting... (evt. at ting forsvinner.)

Jeg synes strykelapper er supert hvis jeg har mye som skal merkes på en gang, og jeg ka ta masse samlet. (Det hender vi gjør stor-shopping, eller henter ned alt i neste størrelse av tidlig kjøpt/arvet fra loftet)

Men alt som kjøpes og taes i bruk litt nå og da, så er strykelapper litt slitsomt.

Jeg liker best å ha lapper med både fornavn, etternavn og telefonnummer i, men noen ganger er det enklere å navne kun med fornavn med tusj.

Men jeg har også funnet en enkel løsning med stoffmerkelapper og "taggits". Som gjør at jeg kan merke med alt jeg vil, på stort sett alle klær, raskt og enkelt, uten strykejern eller annet styr.)

Dresser og sånt er jo uansett lettest å merke med tusj.

Matbokser og drikkeflasker og evt. leker som skal være med i barnehagen merkes enkelt med klistrelapper. (Som sitter godt i oppvaskmaskinen.)

Så vi har litt av alt mulig rart. (Har mange tusjer, for jeg trenger dem litt her og der, og roter dem bort rett som det er...)

Hvor store er taggits? Er det en slags pin? Må den tas av i vask osv?

Skrevet
Men kan det ikke være mange som har samme initialer? Gutten vår har bare to bokstaver, så jeg ser for meg det kan bli litt forviklinger?

Kanskje det er plass til å skrive iallfall <fornavn.E> på merkelappene, siden det neppe er noen med samme navn og samme etternavnsbokstav. :)

Ok, da skal alt merkes! ;)

Hvor store er taggits? Er det en slags pin? Må den tas av i vask osv?

Taggits er ikke store. De fester tøymerkelappen på tøyet, og sitter på vask etter vask etter vask. (De kan kun brukes på ett plagg, tar du av taggitsen, må du knekke den opp. Men navnelappen kan egentlig brukes på nytt.)

Har vel opplevd at de har detti av to ganger, som er litt mindre enn antallet strykelapper jeg har opplevd datt av.

www.sabo.no

Gjest Imsdal
Skrevet

I noen barnehager henger det en liste ved plassen til barnet i garderoben over hva som bør være i kurven. Dette er ofte:

- To fulle skift; to bodyer, to strømpebukser, to par sokker, bukse, genser.

-Gode innesko eller sandaler, jeg vil anbefale at det er slike som er festet bak også, ikke bare sånne man setter foten nedi, de er ofte bedre for barnet å være aktive med. Tøfler blir ofte varmt og klamt.

- Solkrem og kuldekrem om du vil at barnet ditt skal bli smurt

- Vogn dersom barnehagen ikke har andre løsninger på soverutiner, + alt det andre barnet trenger til soving: smukk, kosedyr, myggnetting, voksipose eller lignende, pledd.

- Bleier

- Regnklær

- Joggesko, støvler

- Ullsokker

- Også godt med en fleecedress eller ullklær (feks. til å ha under regnklær)

- Votter

- Lue og evt. sydvest om du bor en plass det regner mye ;)

- Hals

- Også uteklær er det godt å ha ekstra av, i tilfelle barnet blir vått.

Gode klær er veldig viktig for at barnet skal få gode erfaringer med å være ute, dersom klærne er for kalde/varme, for små/store eller dårlig med skift vil dette ha stor innvirkning på barnets trivsel..Dette kan påvirke hele barnegruppen også, er ikke bare en gang vi har gått inn igjen med hele gjengen pga av et par barn som har blitt kliss, og de ikke har med skift.

- Merking er veldig viktig, alt som ikke er merket forsvinner lett. Det er ikke alltid barna (eller foreldrene) kjenner igjen sine egne klær. Når det er 10 gutter på en avdeling, og 5 av dem har lik pierre robert stillongs er det ikke enkelt for personalet om de ikke er merket ;)

- Dersom barnehagen ikke har matordning trengs det matboks, noen har regler på drikkeflaske og yoghurt.

Et godt tips er å sjekke plassen til barnet til innimellom, slik at du vet at barnet har det det trenger av skift.

Det var alt jeg kom på i farta!

Skrevet

Ble innesko nevnt over her? Det bør barnet ditt ha i tilefelle det er gulvkaldt eller at brannalarmen går.

Og for all del ha nok med skifteklær i barnehagen. Noe av det mest frustrerende for en som jobber i bhg er når det ikke er noe skiftetøy i kassa. Og det er veldig viktig at absolutt alt av klær (som dere ikke vil skal komme bort) blir merket. Er vanskelig for oss ansatte å holde styr på hvilke klær som tilhører hvilket barn hvis det havner på gulvet/legges i tørkeskapet o.l.

Lykke til med banehagestart! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...