Skusla Skrevet 9. september 2003 #1 Skrevet 9. september 2003 Må bare få ut min frustrasjon her.. OK, vi har vaskedager her hvor jeg bor.. Dette pga at det elektriske anlegget ikke tåler flere maskiner på om gangen, og dermed ble det bestemt at vi skal ha vaskedager. Dessuten så er ikke badet vårt stort nok til å ha en maskin der. Uansett, Lørdag og søndag er det første mann til mølla.. Sambo skulle sette på en vask forrige lørdag. I stedet for å dele tøyet opp i lyst og mørkt, ull og bomull, kasta han mørkt tøy i maskinen .. 60 grader. Deriblandt min YNDLINGSJAKKE i lamull fra Benetton. Min nydelige lysrosa jakke... :cry: Ok, jeg tok tak i øra hans og geleida han inn på Benetton for en ny jakke uten å si stort. Himlet med øynene gjorde jeg, å ja gjett. Men jeg sa ikke så mye. Søndag var han nede i bakgården med hunden og kom lykkelig og glad opp igjen å fortalte at han hadde satt på en vask... På kvelden på Søndag hadde han igjen vært nede, tatt ALLE vaskene vi hadde vaska den dagen, slengt de SAMMEN i tørketrommelen for å tørke de med den tanken at: Nå sparer jeg tid, samtidig slipper jeg å henge opp tøy. Så luuur jeg er.. Skulle nok ha hatt premie. Jeg VISSTE ikke dette, og da jeg kom inn på soverommet på kvelden sto han glad og fornøyd å la sammen klær- ER ALT DETTE TØRT DA? sa jeg, litt forundret og dog ganske mistenksom... Alle mine hvite topper hadde sorte lo flekker på seg, så de var GRÅ. :evil: Eeeh, hva har du NÅ gjort? sa jeg.. Tørka alt sammen?? Eh, ja sa han.. Det ble da tørt jo... For ikke å si noe jeg angret på, tøyet var da ikke ødelagt, så forlot jeg rommet. Ett par min etter hører jeg: Puuuus?!! Jaaa, sier jeg. Kom hit litt.... Tusler inn på soverommet mens jeg tenker : hva nå? Å der står han, med ett meget ulykkelig uttrykk i ansiktet, mens han holder opp min fine, sorte V-genser fra Benetton. Genseren jeg er så glad i.. Den er ikke lenger en størrelse Skusla, men en størrelse Dverg- Hva pokker? sier jeg, mens jeg hiver på meg genseren. Dette kan da ikke skje TO ganger????? Å jo da.. Genseren når meg til midt på magen.. Armene er nå blitt en moderne 3/4 arm. INN PÅ BENETTON MED DEG. sier jeg, mens jeg hopper litt på gulvet, klør meg selv i hodet og lurer på OM HAN VIRKELIG ER SÅ LITE GJENNOMTENKT. Dagen etter, Mandag. Det er vaskedagen vår. Jeg er på skolen nestn hele dagen, så jeg rekker sette på en maskin før jeg reiser. Hunden vår er syk. Hun har kastet opp mye av morgenen. På vei hjem fra skolen snakker jeg med sambo, og spør om han satt på en vask før han dro. Joda, hunden hadde kasta opp... Både på sengeteppet vårt som lå nederst i senga og som hadde falt ned på gulvet OG på mitt deilige kremfarga ullteppe. Jeg heiv de i maskina sa han. DU GJORDE HVA??? sa jeg.. Tonefallet mitt gikk opp i en lite flatterende falsett. Ja, jeg heiv de to i vaskemaskina.. Slapp aaaav, sa han. Jeg satt det bare på 40 grader- så det går fiiint det. Hjertet dunker, hendene trommer på rattet, øynene mine får en lie fin lemus, jeg biter meg i underlippa mens jeg teller til ti. Sambo, min gode lille venn, sier jeg rolig... ULL SKAL VASKES PÅ ULLPROGRAM. DET SKAL VASKES I KALDT VANN... Jammen jammen, jeg har vaska det på 40 grader FØR jeg... Vasken var ferdig når jeg kom hjem.. Teppet var krympa litt, men ikke så ille som genseren og jakka mi.. Mitt spørsmål er da: Er menn FULLSTENDIG IDIOTER??? Sambo er super i det meste annet. Han vasker og rydder, han er flink å lage mat, han hjelper til så godt han kan, men hva i alle dager?? Er det bare MIN mann som er så elendig når det kommer til klesvask??? Nei, heretter tar JEG meg av klesvasken. Nærmer han seg blir han skutt!
Gjest Lea Skrevet 9. september 2003 #2 Skrevet 9. september 2003 Nei, heretter tar JEG meg av klesvasken. Nærmer han seg blir han skutt! Og dermed har han oppnådd: Et liv uten å måtte røre en klesvask (Og ja, menn er idioter når det gjelder sånt)
aline Skrevet 9. september 2003 #3 Skrevet 9. september 2003 men det er jo håp om at han lærer av sine feil da!! :blunke: Mens jeg enda bodde hjemme og mamma egentlig tok seg av mesteparten av vaskinga, så skjedde det også at jeg krympa min yndlingsgenser (ull, som jeg vaska på 40 grader eller noe...) og har farga både underbukser og t-skjorter lyserosa.... Det positive med det er jo at jeg nå VET av erfaring at ull ikke skal vaskes på 40 grader (selv om ett par av mine lammeullsgensere pent må tåle det, da jeg ikke har nok av samme farge til å ta flere ullvasker, stort sett krymper de så lite at det lett er å strekke ut igjen.) men man må jo lære, og dersom han selv ikke har hatt særlig ullklær, og ingen har fortalt ham at ull krymper, så er det faktisk de færreste av oss som gjetter oss frem til hvordan stoffer reagerer uten å enten lære det, lese det(og menn leser jo ikke bruksanvisninger, så de leser sikkert ikke vaskeanvisninger heller...) eller gjøre feil før man lærer det. Ta evt en prat med sambon da vel, forklar ham GRUNDIG!! at ULL ikke skal vaskes i vann som veksler mellom varmt og kaldt!! og at det blir skrekkelig mye ekstra jobb med forskjellige farger i tørketrommelen (selv om jeg gjør det selv, og ikke merker så mye til smittende lo), og at ikke alt KAN kjøres i tørketrommel. Han er sikkert ikke så dum som du føler akkurat nå, men bare litt lite opplært på vaskemaskinbruk!! Kjærsten min har bodd alene i flere år, og vasker alle klærne sine selv, både skjorter og sorte olabukser og ullgensere, og det går nå helt greit det, så det har mer med å vite hvordan en det har med kjønn å gjøre. Men jeg skjønner absolutt din frustrasjon!!
Marianne Skrevet 9. september 2003 #4 Skrevet 9. september 2003 Min er heldigvis flink til å vaske klær, i begynnelsen når vi bodde sammen var han en kløne, men han har lært masse. Og nå er det mer sannsynlig at jeg kan gjøre feil med klesvasken enn at han gjør det
Silfen Skrevet 9. september 2003 #5 Skrevet 9. september 2003 Dette var nok NØYE planlagt fra hans side.
jolie Skrevet 9. september 2003 #6 Skrevet 9. september 2003 Min sambo mener jeg er så overhyper når det gjelder vasking av klær at han tør ikke. Skal han vaske tar han kun sitt eget. Og da går gjerne sure jobbsokker, jeans og boksere i samme maskin. På førti grader selvsagt. Uh. Smak og behag. Skal han vaske min klær, så må jeg gjøre klar maskinen med pulver og alt, slik at han bare kan trykke på play utpå dagen. Og henge de opp når de er ferdige. Ellers er det 'magic': her kaster han fra seg sure sokker og t-skjorter overalt. Og tre dager etterpå, når han husker at han kanskje skal vaske det - ja så ligger det sannelig sammenbretta nedi skuffen hans! Tryll tryll! Har faktisk vært som sambo jeg og.. Da jeg bodde i et 'hybelkompleks' kosta det tjue spenn å vaske EN maskin! :o I mine fattigste stunder (alltid?) kjørte jeg alt i en vask; håndklær, undertøy, jeans og ullgensre. Hvorfor jeg slutta med det? Veeel.. ullgensrene mine ble veeeldig harde og tette og små etterhvert.. hehe. Og håndklærne mine var fulle av ulldotter. Det samme var trusene mine. Ikke særlig digg. Så JEG har lært, og det skal sambo og - med tiden :D
VesleBråka Skrevet 9. september 2003 #7 Skrevet 9. september 2003 Han trenger tydeligvis grundig opplæring. Ta det fra trinn 1, lær ham å separere vask etter farge og tøytype, hvilke tøysorter som finnes og hvilken temperatur de skal ha. Jeg penset min inn på mitt system, han syntes det var veldig vidløftig med så mange oppdelinger. Vasken tok veldig lang tid, og til slutt kranglet vi litt (han sa jeg ikke fulgte opp nok!!), og jeg bestemte at vi skulle gjøre hver vår m/ samarbeid om sengetøy og håndklær. Jeg peser MYE mindre med vask nå + at jeg nå og da får se at hans underbukseskuff er helt tom, med noen hengende på badet og gulvet er skrudd opp.. speedtørking i mangel på rene underbukser Jeg synes ikke du skal gi opp, da lager du ris til egen bak.
Mrs. B Skrevet 9. september 2003 #8 Skrevet 9. september 2003 Min er heldigvis flink til å vaske klær. Han har ihvertfall ikke krympet eller misfarget noe enda.
Octavia Skrevet 9. september 2003 #9 Skrevet 9. september 2003 Han kan vaske sine egne klær, du kan vaske dine. Ikke gi han det han vil ha. :fy:
Gjest Zalomine Skrevet 9. september 2003 #10 Skrevet 9. september 2003 Min samboer er ikke håpløs med klesvask, men flink er han ikke. Sitt eget pleide han vaske etter "alt-i-ett"-metoden, men det godtar ikke jeg. Han KAN sette på klesvask, men gjør det somregel ikke. Det er greit for meg, jeg ser ikke helt problemet i at jeg tar hovedansvar for klesvasken. vi deler på husarbeidet, men ikke "strenge linjer for alt skal være likt" og en løsning med at han må ta sitt, og jeg tar mitt blir bare kjempeUøkonomisk og vi kaster ikke bort tid og penger på slikt tull, vaskes det undertøy, så vaskes det undertøy, mitt og hans. Vel, han øves opp i dette med å legge klærne i skittentøyet da, for han slipper dem gjerne ned der han tar dem av seg... soverommet eller stua... Han kan om han vil, han kan om ha må, men han foretrekker at jeg har sortert klesvasken, eller i det minste bestemt hva han skal vaske, og informert om hvor mange grader det tåler...
Gjest gjesta Skrevet 9. september 2003 #11 Skrevet 9. september 2003 Miemannen får lov til å vaske: sengetøy, barnetøy, håndklær og sine egne klær. Mine har han fått melding om å holde seg langt unna. Akkurat det har sitt utspring i følgende episode: For mange år siden hadde jeg en ulldrakt. Lammeullsgenser og en bukse i blanding av ull og semsket skinn. Husker jeg syntes det var sååååå stilig og dyrt hadde det vært også. Mimemannen vasket det, med særdeles dårlig resultat, også mine klær ble forvandlet til str Dverg. Når jeg leste om din selvbeherskelse (du forlot rommet..) gikk tankene tilbake til den episoden. Ikke mye selvbeherskelse i denne jenten da, nei...
jordbær Skrevet 10. september 2003 #12 Skrevet 10. september 2003 Bare min samboer som vasker klær hos oss, stortsett.. Han tror alt kan vaskes.. og det går ikke alltid like bra.. f.eks. semsketskinn-sko og slikt..
Gjest Malena Skrevet 10. september 2003 #13 Skrevet 10. september 2003 Min eksmann var kjempeflink til å vaske klær - det var han som hadde hovedansvaret for klesvasken i hjemmet. BORTSETT fra de klærne jeg var redd for og som krevde spesialvask. Ullprogram, håndvask, uten sentrifuge og tørketrommel, osv. Jeg kjøpte meg en egen skittentøykurv for disse klærne - det fungerte helt fint - han tok alt det andre - men holdt seg borte fra "spesial-avfallet" mitt ... Kan anbefales
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2003 #14 Skrevet 10. september 2003 Fikk meg en god latter, men hadde det vært meg, hadde jeg nok blitt passe frustrert. Min samboer var og ganske ille i begynnelsen. Han vasket sin penbukse til jobben sammen med håndklær osv osv.. Buksene hans ble nuppete og fulle av lo fra håndklærne, og håndklærne fikk en merkelig farge. Men jeg tror ikke han har krympet noe. Nå har han blitt mye flinkere, tiltross for at han fortsatt blander lyse og mørke klær, men siden jeg er hjemmeværende for tida, blir det til at jeg vasker alle klærne. Hender han setter på en maskin en sjelden gang.
Labella Skrevet 10. september 2003 #15 Skrevet 10. september 2003 Min sambo får ikke lov til å vaske noen av mine eller veslas klær. Heller ikke håndklær og sengetøy. Hvorfor? ALT går sammen på 40 grader og ALT går i tørketrommel etterpå. Han får gjøre som han vil med sine klær, men MITT undertøy skal vaskes på 60 grader, og det skal sengetøy og håndklær også. Dessuten vil jeg ikke ha klærne mine ødelagt av tørketrommel...
Kaktus Skrevet 10. september 2003 #16 Skrevet 10. september 2003 Kaktusmannen er veldig flink, og tar ofte klesvasken - og som regel går det helt fint, selv om han blander litt mer enn det jeg noen ganger mener er riktig... Det har vært et par episoder, men som regel har det gått ut over hans egne klær og ikke mine. Men jeg har lært ham en viktig regel: Hvis du er i tvil - se på vaskelappen!!
MarianneE Skrevet 13. september 2003 #17 Skrevet 13. september 2003 Tror jeg skal gi mannen min et kyss på kinnet idag, og takke ham for at han bodde alleine to år....... Et tips kan jo være og sortere klærne i dunger, så er det bare for ham og gripe tak i dunge nr. 1 og lempe inn i maskinen.....
Gjest Qlio Skrevet 13. september 2003 #18 Skrevet 13. september 2003 Mannen min vasker ikke i det hele tatt. Han gjorde det før. Var også dyktig på det. Men nå kommer ryddefeen og rydder, vasker, henger opp og bretter. I MITT NESTE LIV SKAL JEG BLI MANN!
Achmed Skrevet 13. september 2003 #19 Skrevet 13. september 2003 For mange år siden hadde jeg en ulldrakt. Lammeullsgenser og en bukse i blanding av ull og semsket skinn. Husker jeg syntes det var sååååå stilig og dyrt hadde det vært også. Hvorfor i all verden kjøper dere sånt egentlig? I MITT NESTE LIV SKAL JEG BLI MANN! Er du heeeelt sikker på det? I vår heim er det jeg som vasker mest. Og faktisk er det jeg som har lært min bedre halvdel at mine sokker i str 46 ikke bør bli sokker i strl 42.
Gjest Qlio Skrevet 13. september 2003 #20 Skrevet 13. september 2003 Er du heeeelt sikker på det? Jepp, det er jeg! Hvertfall om jeg får en kone som meg.... :blunke:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå