Gjest Gjest_Johanna_* Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Dere som kjenner liv i magen: Er det forskjell fra dag til dag eller synes dere stortsett barnet (fosteret) oppfører seg likt hele tiden? Jeg er i uke 27 nå, og kjenner liv hver dag, men blir fort stresset dersom jeg syens sparkene er litt svakere en dag eller hvis de kommer litt sjeldnere etc. Jeg fører inegn oversikt over hvor ofte barnet sparker etc., så det er vel mer en følelse av at det varierer. Det hadde vært veldig ok å høre hvrodan andre opplever dette...Hva tenker dere evt påvirker hvor mye bevegelse man kjenner? Regner kanskje med at det kan ha noe å gjøre med hvordan babyen ligger inne i magen etcx., emn er det andre ting?
Gjest faerytale Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Det er ikke hver dag som er lik, nei... det har med hvordan babyen ligger inni magen, og også plassen. Nå som jeg er kommet i uke 30 kjenner jeg mindre spark, men mer bevegelse f.eks. Men - hvis jeg er urolig en dag så legger jeg meg på sofaen (hos meg beveger babyen seg mest om jeg ligger på siden) og drikker enten masse iskaldt vann eller brus så pleier den lille bevege seg ganske så snart
Gjest Gjest_ViljaH_* Skrevet 6. mars 2010 #3 Skrevet 6. mars 2010 Husk at babyen flytter litt rundt. Legg merke til noen spesifikke rutiner/mønster babyen har, og merk deg om h*n beveger seg som normalt da. Altså ikke nødvendigvis hvor eller hvor hardt, men tidspunkter. Hos meg pleide ikke babyen å sprelle "hele dagen", men den ga alltid fra seg bevegelse rett etter et måltid. Så da la jeg på meg den vanen å "lytte" på babyen etter at jeg hadde spist for å følge med. Andre kan bare dytte litt i magen og får respons, det funket ikke for meg. Om du trenger litt beroligelse - kald og søt drikke
Gjest ts Skrevet 13. mars 2010 #4 Skrevet 13. mars 2010 Takk for svar. Jeg blir helt tullete av å lure på om alt er bra. Vet ikke hvor mye liv man "skal" kjenne etc., men i går da jeg ikke kjente noe på 2-3 timer, ble jeg kjempeurolig...men så ble bevegelsene vanlige igjen utpå kvelden. Tar jerne imot svar fra flere. Er det f.eks vanlig at det kan gå noen timer mellom hver gang man kjenner noe (jeg er i ke 28 nå)?
Concertina Skrevet 13. mars 2010 #5 Skrevet 13. mars 2010 Babyen sover jo mye, spesielt når du beveger deg så sovner den av de duvende bevegelsene, så det er helt normalt at du har noen timer du ikke kjenner noen spark.
Chica Skrevet 13. mars 2010 #6 Skrevet 13. mars 2010 Merket sjelden noe når jeg var på jobb og i aktivitet, men ved å drikke noe kaldt og legge meg ned på sofaen har jeg som regel fått respons veldig fort
ViljaH Skrevet 13. mars 2010 #7 Skrevet 13. mars 2010 Takk for svar. Jeg blir helt tullete av å lure på om alt er bra. Vet ikke hvor mye liv man "skal" kjenne etc., men i går da jeg ikke kjente noe på 2-3 timer, ble jeg kjempeurolig...men så ble bevegelsene vanlige igjen utpå kvelden. Tar jerne imot svar fra flere. Er det f.eks vanlig at det kan gå noen timer mellom hver gang man kjenner noe (jeg er i ke 28 nå)? Nyfødte babyer sover jo rundt 18 timer i døgnet i snitt, så da gjør vel de "nesten ferdige" det også.. Så at det går 2-3 timer uten bevegelser er nok helt normalt og bra! Som andre sier, babyene har tendens til å sove når mor beveger seg, magen blir som en stor duvende vugge. Og så våkner de når mor er rolig, og begynner å røre på seg. Litt upraktisk hvis babyen har sin største våkeperiode mellom midnatt og 03 såklart når mor skal på jobb neste dag.. Før pleide de å snakke om hvor mange ganger man bør kjenne bevegelse hver dag, og fikk mødrene til å telle for å følge med; men det har de vel gått bort ifra fordi det opplevdes som foruroligende av vel så mange som beroligende, fordi det varierer så mye hvor mye babyene beveger seg! Det man vet, er at babyene tar med seg sin fosterpersonlighet ut i den store verden. Har du et sprellete foster, får du et aktivt barn. Har du et rolig foster, får du et rolig barn
Darkannie Skrevet 13. mars 2010 #8 Skrevet 13. mars 2010 (endret) Her kunne knøttet ha disco-dag i magen en dag, også virket det som om han var blitt sliten av all dansingen slik at de 2 neste dagene var han rolig. Så det var litt frem og tilbake på den måten. Men jeg kjente liv hver dag fra uke 25, og jeg begynte å telle spark fra uke 28 ca. Tror de enda bruker å si at man bør gjøre det. 10 spark på 2 timer er et must, men vanligvis tar det ikke mer enn 15-20 minutter å få 10 spark etter å spist noe med moderate mengder sukker eller drukket noe kaldt. Tror det er en "kampanje" som heter Tell Trivselen... Endret 13. mars 2010 av Darkannie
Miss moneypenny Skrevet 13. mars 2010 #9 Skrevet 13. mars 2010 Jeg har en bok som er skrevet av ei jordmor, der står det at man skal kunne kjenne 5 bevegelser innen 20 min, en gang iløpet av dagen. Både små og store bevegelser gjelder. De fleste dager kjenner jeg ganske mye, hun er nesten aktiv hele dagen. Når jeg da har en dag der hun er roligere blir jeg helt fortvila. Men jeg prøver å tenke som så at hun må jo sove iblant også Og jeg er ganske sikker på at det er vanlig at dagene er litt forskjellige! Men jeg vet veldig godt hvor lett man blir redd!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå