Gå til innhold

Drepe sin egen mat!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg er en dyrevenn av dimensjoner, men jeg ville før foretrukket å hatt barna mine med på jakt, så lenge dyret blir behandlet med respekt og ikke skadeskutt, det legger grunnleggende normer for respekt for dyr for resten av livet.  

Tror faktisk det er mye bedre enn å vise dem et norsk slakteri, der dyrene utsettes for et forferdelig stress og lidelser. Vil ikke engang tenke på hva de stakkars dyrene der utsettes for. Nei, ta med barna og forklar dem hva som skjer, så tror jeg de vil ha utbytte av det. For uansett hvordan en snur eller vender på det, så må det jakt til for å opprettholde det økologiske system i naturen. Lykke til!  :D

YESSSS! Er så enig med deg! For det er nemlig respekt det handler om, og det ansvaret alle har for å ta vare på alle de dyra vi har i nærheten enten de står i et fjøs eller løper rundt i skogen. Og jeg er virkelig overbevist om at dette er en lærdom barna må få tidlig. De skal lære at jakt dreier seg om å ha respekt for dyret, at det er et stort ansvar å forvalte viltbestanden på en ordentlig måte. All avskytning skal foregå på den mest humane måte, og man skal sørge for å ha den opplæring som skal til! De mest hensynsløse jegere jeg har sett har begynt med jakt i voksen alder og de aner ikke hva de driver med!

Og Arnie....IKKE MOBB AVATAREN MIN!!! :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, sønnen min er fullstendig klar over hva han spiser når han får pølser, og spør også gjerne selv hva slags dyr kjøttet kommer fra når vi har kjøttmat. Jeg har aldri gjort noe for å "gå utenom" faktumet at vi spiser døde dyr. Likevel kunne det ikke falle meg inn å sende ham på jakt eller for å se på slakting. Jeg ser ikke at han har behov for det når han likevel er bevisst på matens opphav.

Skrevet

Nei, det er jo heldigvis valgfritt Starya, det er opp til en selv hva en vil og ikke vil utsette sine barn for. :wink:

Skrevet

Yim: du leser det du selv vil lese.

Har jeg noe sted sagt at jeg eller mine barn ikke vet hvordan dyr dør for at vi skal spise de?

NEI!

Jeg har sagt at jeg selv velger å ikke drepe det jeg selv skal spise, for det føles ikke riktig.

Hadde jeg måttet det, hadde jeg vært veggis.

Se og åpne opp øynene dine BITTELITT, så skjønner du kanskje hva som står skrevet.

Skrevet

Så sinte noen ble her da. Når skal vi her inne begynne og akseptere at vi alle har forskjellige meninger om ting? Det er ingen som har rett eller galt når det gjelder personlige meninger.

Selv mener jeg at en vint kan sende barna på jakt så snart de er store nok til å forstå hva som skjer og hvorfor en jakter. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å sende skolebarn med på jakten, ikke på skoledager selvfølgelig, men jeg hadde hatt store problemer med å sende et barnehagebarn med på jakten siden de sjelden har forutsetning for å forstå hva jakt er og hvorfor vi jakter. Men det betyr ikke at jeg synes at barnehagebarn ikke skal få vite hvor maten kommer fra, for det er meget viktig etter mitt syn. Det er så mange barn i dag som ikke aner hvor all maten kommer fra, at det bare blir laget på fabrikker før det kommer i butikken. Det er skremmende synes jeg at ikke barn vet at egg kommer fra høna eller at melken kommer fra kua, og ja, jeg har møtt barn som ikke vet dette.

Skrevet

Jeg har ikke lest denne tråden, slenger bare innom for å si uten å tenke meg om at jeg ville ikke tillatt at mine barn skulle delta i denne formen for skolering. Det er det opptil meg som forelder å avgjøre, og sånn er det rett og slett med den saken. Ungene skal ikke lære Fader Vår lengre, men de skal slakte elger???

HALLOOO!!!!

Skrevet

Heisan Stjernefisken, legg ikke ord i munnen min! Jeg har da ikke sagt at dine barn ikke vet hvor pølsene kommer fra! Jeg SPURTE deg om de visste det!

Og når det kommer til den religionen som til stadighet dras inn i denne diskusjonen så må man vel si at der er en viss gradsforskjell? Ærlig talt!!

Skrevet

Er med i 4H, og har faktisk hørt om tilfeller der foreldre ble forbanna fordi barna hadde lært at melka kom fra kua og ikke fra kjøledisken på kurs i helga. Synes dette blir litt av det samme. Moderne menneskers forhold til maten og hvor den kommer fra er ganske forskrudd desverre :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...