Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2003 #1 Skrevet 9. september 2003 Det er snart elgjakt og her omkring er det vanlig å ta barna ut av skolen og sende dem ut i skogen på jakt. De er med på alt fra selve fellingen av elgen til slakting og partering. Etterpå må de spise den. Hva mener dere om dette? Hjerterått eller en naturlig del av livet?
Silfen Skrevet 9. september 2003 #2 Skrevet 9. september 2003 For meg som syns jakt er unødvendig, er det absolutt ingen naturlig del av livet. Ikke nå lenger. Ungene mine hadde aldri fått vært med, ikke før de er gamle nok til å ta et ordentlig valg med alle de tanker for og imot det innebærer.
Gundel Gaukeley Skrevet 9. september 2003 #3 Skrevet 9. september 2003 (endret) . Endret 11. februar 2013 av Gundel Gaukeley
Gjest gjest1 Skrevet 9. september 2003 #4 Skrevet 9. september 2003 Jeg antar barna går i følge med en voksen hele tiden. Helt greit har vært med på elgjakt siden jeg var ti år. (Jeg skyter ikke, sånn for ordens skyld.) Syns det var helt greit, har ikke fått noen varige men av det. Ville nok ikke tatt barna ut av skolen men å la de gå med i helgene syns jeg er greit.
Gundel Gaukeley Skrevet 9. september 2003 #5 Skrevet 9. september 2003 Får de ikke lov til å spise kjøtt heller, før de er gamle nok til å forstå hva det innebærer?
Gundel Gaukeley Skrevet 9. september 2003 #6 Skrevet 9. september 2003 Klart de går i følge med voksne... De blir godt passet på...Vi sender jo ikke 7-åringer ut i skogen med rifle for å skaffe middagsmat...Sku' tatt seg ut....
Silfen Skrevet 9. september 2003 #7 Skrevet 9. september 2003 Jeg er fullstendig klar over at det er langt fra logisk å tenke som jeg gjør, Yim, men jeg takler ikke å ta livet av det jeg skal spise. Hverken dyr eller fisk. Men jeg er veldig glad i både kjøtt og fisk og så lenge det er ANDRE som gjør det og ikke trenger å være vitne til det, så går det greit. Og da tenker jeg som så: for at det skal bli et valg mine barn må ta fra scratch, så ville jeg ikke likt at de ble prentet inn at det var dønn naturlig fra barnsben av. Det er det samme med religion. Jeg vil ikke at mine barn skal utsettes for den hjernevaskingen, men de er mer enn velkommen til å ta et valg på den fronten når de er gamle nok til det. Dvs. voksne.
Gjest gjest1 Skrevet 9. september 2003 #8 Skrevet 9. september 2003 For meg er det greit at jeg i ung alder fikk vite hvor maten kom fra. I vårt samfunn er det faktisk ikke så lett å tillegne seg sånn kunnskap.
Gundel Gaukeley Skrevet 9. september 2003 #9 Skrevet 9. september 2003 Jeg er fullstendig klar over at det er langt fra logisk å tenke som jeg gjør, Yim, men jeg takler ikke å ta livet av det jeg skal spise. Hverken dyr eller fisk. Men jeg er veldig glad i både kjøtt og fisk og så lenge det er ANDRE som gjør det og ikke trenger å være vitne til det, så går det greit. Og da tenker jeg som så: for at det skal bli et valg mine barn må ta fra scratch, så ville jeg ikke likt at de ble prentet inn at det var dønn naturlig fra barnsben av. Det er det samme med religion. Jeg vil ikke at mine barn skal utsettes for den hjernevaskingen, men de er mer enn velkommen til å ta et valg på den fronten når de er gamle nok til det. Dvs. voksne. UTROLIG! Jeg er selvfølgelig helt uenig.Har aldri opplevd at noen virkelig innser inkonsekvensen av å mene det du gjør... Da må jeg nesten bare bøye meg i støvet...
Silfen Skrevet 9. september 2003 #10 Skrevet 9. september 2003 Og hvorfor er det så ille å ha de meningene jeg har på området? Er det ikke mulig at folk mener og føler annerledes enn deg? Er din måte den eneste rette?
Gjest care Skrevet 9. september 2003 #11 Skrevet 9. september 2003 Og da tenker jeg som så: for at det skal bli et valg mine barn må ta fra scratch, så ville jeg ikke likt at de ble prentet inn at det var dønn naturlig fra barnsben av. Det er det samme med religion. Jeg vil ikke at mine barn skal utsettes for den hjernevaskingen, men de er mer enn velkommen til å ta et valg på den fronten når de er gamle nok til det. Dvs. voksne. Helt på linje med deg her :blunke:
Gjest lurven Skrevet 9. september 2003 #12 Skrevet 9. september 2003 elgjakt er også en måte å regulere bestanden på da.. blir det for mange av de vil noen av de dø uansett..
Marianne Skrevet 9. september 2003 #13 Skrevet 9. september 2003 Jeg sysn ikke små unger skal være med på jakt, når de kommer i tenårene er det forsåvidt greit for da er de store nok til å si nei dette vil jeg ikke bli med på. Men før det, nei da kan de holdes utenfor dette.
Silfen Skrevet 9. september 2003 #14 Skrevet 9. september 2003 Det har jo ingenting med at de dør eller ikke. Eller om noen andre jakter på de eller ikke. Det har med hva man personlig syns om jakt.
Arnie Skrevet 9. september 2003 #15 Skrevet 9. september 2003 Bare en liten observasjon: I denne diskusjonen passer yim sin avatar fortreffelig godt på Stjernefisken! Og det er nå min mening... Hva med slakting da, Stjernefisken? Det er jo ikke jakt, ikke sant? For noen år siden hadde vi høner i uthuset. Mest for kosen og eggenes skyld, men vi spiste dem også. Ungene hadde navn på dem, og når vi spiste dem, kunne ungene finne på å spørre: "Hvem er det vi spiser idag, pappa?" - som den selvfølgeligste ting av verden. Jeg syns det er fint de har fått et slikt naturlig syn på hvor maten faktisk kommer fra. For ordens skyld: De var for små til å se på slaktingen - slakting er aldri hverken hyggelig eller pent å se på. Men nødvendig dersom man skal spise kjøtt.
Gundel Gaukeley Skrevet 9. september 2003 #16 Skrevet 9. september 2003 Og hvorfor er det så ille å ha de meningene jeg har på området? Er det ikke mulig at folk mener og føler annerledes enn deg? Er din måte den eneste rette? Har ikke sagt at MENINGENE dine er ille, det er inkonsekvensen i det du sier! For du er vel klar over at de dyrene du spiser ikke har sjøldaua? Hva tror ungene dine at de spiser når de spiser pølser f.eks? Er det ikke like skadelig å holde dem fullstendig uvitende om livets realiteter?
VesleBråka Skrevet 9. september 2003 #17 Skrevet 9. september 2003 Jeg synes ungene blir vel forskånet fra livets realiteter hvis de nektes å være med på jakt. Folk har jaktet i dette landet i uminnelige tider, og nå tåler vi det plutselig ikke? Sprøyt. Folk som tror kjøtt og fisk dukker opp på rema mirakuløst, lever i en rosa bobleverden, og det kan umulig være sunt. Lært hjelpeløshet, er det noe som heter. Dessuten, det er da mye bedre med jakt enn husdyrhold? Dyret får leve fritt og naturlig inntil døden, mens kyrne står bundet på en bås dag ut og dag inn.
monja Skrevet 9. september 2003 #18 Skrevet 9. september 2003 I mine øyne synes jeg ikke barn har noe på jakt å gjøre, men på en annen måte tror jeg neppe de får traumer av å være med heller. Mannen min er ivrig jeger (gleder seg stoooort til i morgen.... :D ) og han var med første gangen da han var 7 år. Han gikk såklart uten våpen, men han var da med hele dagen. Da han var 12 år fikk han gå med våpen og skjøt sine første ryper (han er mest hekta på småvilt jakt han). Jeg tror det kommer an på hva ungene er vant til jeg. De som er vant til at mamma og/eller pappa går på jakt fra de er bittesmå tror jeg får et mer liberalt syn på denne typen hobby senere i livet, enn sånne som f.eks meg, som er oppvokst i by og synes det er forkastelig. Men å ta barna ut av skolen hadde aldri blitt aktuelt uansett....
Quinden Skrevet 9. september 2003 #19 Skrevet 9. september 2003 Jeg er en dyrevenn av dimensjoner, men jeg ville før foretrukket å hatt barna mine med på jakt, så lenge dyret blir behandlet med respekt og ikke skadeskutt, det legger grunnleggende normer for respekt for dyr for resten av livet. Tror faktisk det er mye bedre enn å vise dem et norsk slakteri, der dyrene utsettes for et forferdelig stress og lidelser. Vil ikke engang tenke på hva de stakkars dyrene der utsettes for. Nei, ta med barna og forklar dem hva som skjer, så tror jeg de vil ha utbytte av det. For uansett hvordan en snur eller vender på det, så må det jakt til for å opprettholde det økologiske system i naturen. Lykke til! :D
VesleBråka Skrevet 9. september 2003 #20 Skrevet 9. september 2003 så lenge dyret blir behandlet med respekt og ikke skadeskutt Dyret kan være behandlet mer respekt selv om det er blitt skadeskutt. Man SKAL ha sikkert treff, men noen ganger skjer ting. Viktig da er kjappt ettersøk for avlivning, det er å behandle dyrets liv med respekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå