Gå til innhold

Hvor sunt/usunt er egentlig cottage cheese?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Samboer er på slankern, hun spiser en boks cottage cheese om dagen, hevder det er så sunt. Men er det nå egentlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye proteiner og lite kalorier egentlig. I en boks er det vel ca 300kcal tilsammen, og ikke altfor mye fett. Jeg bruker å spise 100g cottage cheese med 15g valnøtter i og litt lett blåbærsyltetøy.

Alt kommer jo an på hva denne personen spiser resten av dagen, men Cottage Cheese er ikke dårlig mat for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cottage cheese har lenge vært ansett som en dieter's stift. Det er ikke rart når du tenker på dens ernæringsmessige profil, spesielt når det er av lav-fett utvalg, Tine sin original har 4,3%, men finnes lettere varianter av den også. En halv kopp servering inneholder vanligvis mellom 80 til 100 kalorier, bare noen få gram fett, og i overkant av 10 gram protein, mat med mye protein øker forbrenningen sies det samt at det er en kalsiumkilde og kalsium binder noe fett og frakter det ut med avføringen. På den måten må kroppen bruke mer av sitt eget fettlager, og du går ned i vekt. Så det er godt forståelig at hun spiser dette om hun ønsker vektnedgang, men som over nevnt så kommer det jo også ann på hva annet hun spiser også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Grete Roede kurset jeg gikk på, anbefalte kurslederen gjerne cottage cheese, men ikke så mye som en hel boks i slengen. 1 porsjon a 20 gram gir 19 kcal, og dette er ca en spiseskje.

Et par knekkebrød med 1 ss cottage cheese på hvert, samt noen epleskiver kaneldryss på toppen, deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente20_*

Absolutt ikke usunt å spise en hel boks!

jeg spiser ofte en boks cottage cheese til frokost, med kanel, litt nøtter og et oppkuttet eple. Nydelig og mettende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke usunt å spise en hel boks!

jeg spiser ofte en boks cottage cheese til frokost, med kanel, litt nøtter og et oppkuttet eple. Nydelig og mettende :)

Enig, det er jo det totale inntaket vs. forbruket i løpet av en dag som teller om en ønsker vektnedgang og om en bruker litt av denne "kvoten" på Cottage Cheese så er det ett fornuftig valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
På Grete Roede kurset jeg gikk på, anbefalte kurslederen gjerne cottage cheese, men ikke så mye som en hel boks i slengen. 1 porsjon a 20 gram gir 19 kcal, og dette er ca en spiseskje.

Jeg har brukt Grete Roedes vektklubb litt bare for å holde oversikt over kaloriinntaket, og jeg synes de har så rare definisjoner av hva en porsjon er. Som du nevner her; én spiseskje er én porsjon? Det samme med omelett: der sier de også at en spiseskje er en porsjon. Man spiser da aldri bare én spiseskje omelett? Cottage cheese treffer vel litt mer på en spiseskje hvis man bruker det som pålegg, men man føler seg jo som den glupske storspiseren når man fører opp f.eks. ti porsjoner omelett. Synes også de har rare definisjoner på "Ja"-mat; det er stort sett bare grønnsaker som er ja-mat, alt annet er "litt-mat". Kaviar er derimot nei-mat, men man får et hjerte fordi det er sunt fett. Jeg forstår jo egentlig hvorfor, siden det sikkert er mye salt og slikt i, men systemet kan jo være forvirrende for mange.

Vel, dette var veldig offtopic. Jeg har iallfall nettopp begynt å like cottage cheese, synes det er veldig godt på skiva med litt syltetøy på. Og i havregrøten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...