Gjest Squill Skrevet 5. mars 2010 #1 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg forsøker å være så overbærende jeg bare kan når jeg ser og hører språkfeil. Jeg skjønner at sterke verb blir svake og har innfunnet meg med det, jeg puster dypt noen ganger når jeg ser "dem" som subjekt og "de" som objekt, men tenker at språket alltid er i utvikling, og at det får være grenser for å irritere seg... Men jeg klarer ikke å ikke få fnatt når jeg ser overskriften til et innlegg på velværeforumet: "Hvem solbruningskrem bør jeg velge?". Vi har da ikke så mange spørreord, og det bør da være mulig å klare å skille mellom dem? Når i alle dager ble det plausibelt å bruke "hvem" i stedet for "hvilken"? Og er dette noe som begynt å bli normalt?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 5. mars 2010 #2 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg forsøker å være så overbærende jeg bare kan når jeg ser og hører språkfeil. Jeg skjønner at sterke verb blir svake og har innfunnet meg med det, jeg puster dypt noen ganger når jeg ser "dem" som subjekt og "de" som objekt, men tenker at språket alltid er i utvikling, og at det får være grenser for å irritere seg... Men jeg klarer ikke å ikke få fnatt når jeg ser overskriften til et innlegg på velværeforumet: "Hvem solbruningskrem bør jeg velge?". Vi har da ikke så mange spørreord, og det bør da være mulig å klare å skille mellom dem? Når i alle dager ble det plausibelt å bruke "hvem" i stedet for "hvilken"? Og er dette noe som begynt å bli normalt?? Jeg er enig i alt du skriver, men må "arrestere" deg for feil bruk av "innfinne". Det riktige er å avfinne seg med noe. Å innfinne seg betyr å komme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Squill Skrevet 5. mars 2010 #3 Del Skrevet 5. mars 2010 Jepp, du har helt rett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 5. mars 2010 #4 Del Skrevet 5. mars 2010 Du er ikke den eneste som irriterer deg... :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå