Gå til innhold

Ting man husker fra barndommen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva husker dere fra nyhetsbildet da dere var barn/ungdommer?

Jeg husker spesielt dette:

- En nordmann som ble kidnappet i India, og ble senere funnet drept.

- Noen foreldre som lot deres to barn sloss sammen, tror de ble oppfordret til det.

- Drapet på Israel sin statsminister?

- Prinsesse Diana sin død.

- En norskfamilie som ble myrdet i USA

- Linda Medalen som stod fram som lesbisk - det ble det en stor sak ut av, husker at det ble diskutert på sommeråpent.

- En jente som gråt/utskilte krystaller fra øynene - det var en plass i utlandet.

- 9/11

- Clinton på besøk i Norge.

- Drapet på Birgitte Tengs og Trude i Geiranger.

- Drapet på de to jentene i Kristiansand.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er født i 1984.

Jeg husker veldig godt at kong Olav døde. Jeg så det på TV tidlig på morgenen og fortalte det til mamma. Hun trodde først ikke på meg. Hehe.

Også husker jeg en sak om to barn som syklet hjemmefra, og som aldri dukket opp igjen (tror jeg).

Skrevet

jeg er litt mer oldis jeg da, født i 1970.

- husker da Elvis døde

- og De fire S'ne som slo alle i skøyter

- for så å bli slått av Eric Heiden...

- jeg var i Holmenkollen under skiVM i 82 og så Berit Aunli vinne 5 km tror jeg det var

- jeg husker da skipet Berge Vanga forsvant

og boreplatformen Alexander Kielland tippet rundt

- og da Olof Palme ble skutt

Kommer fra en familie som alltid har vært opptatt av nyheter, så jeg kan vel ikke ramse opp så mye mere, men det her var ting som gjorde inntrykk på meg i allefall.

Gjest Gjest
Skrevet
- jeg var i Holmenkollen under skiVM i 82 og så Berit Aunli vinne 5 km tror jeg det var

Og hvor var du da Oddvar Brå brakk staven? ;)

(Jeg satt på stuegulvet hos en venninne, og gjemte meg bak en pute... det var så spennende at jeg ikke turte se. :ler: )

Jeg er ett år eldre enn deg, og nikker gjenkjennende til alt det du ramser opp her.

Skrevet

Jeg husker:

- Da Dæhlie og Smirnov gikk VM i 1993, og det lenge var uklart hvem som vant.

- Da Norge vant mot Barsil (VM 1998).

- Da Sleipner gikk ned.

- En ung jente som ble drept, tror hun var 12 år, og var ute og syklet.

- Estonia.

Skrevet

1972 her. Ikke norsk.

Husker Tsjernobyl, drapet på Olof Palme og Indira Gandhi, Berlin murens fall (var ikke akkurat barn da;)

Skrevet

Jeg er født i 1979, og det jeg husker aller best er Theresesaken, samt at det omtrent samtidig var en 13-årig jente fra Lesja som haiket, som ble drept. Theresesaken grep meg veldig, fordi Therese var like gammel som meg. Jeg blir fortsatt uvel av å tenke på det bildet av henne med det tannløse smilet.

I tillegg husker jeg at Kåre Willoch var statsminister og at vi hadde bare én TV-kanal. Olof Palme-mordet, Irak-krigen og Estonia var andre ting som grep meg. Scandinavian Star-ulykken har jeg også minner om.

Skrevet (endret)

Treholt-saken er vel den første nyheten jeg husker, tror jeg var fem-seks år da.

Ellers husker jeg

-Tsjernobyl

-Vassdalsulykka

-Drapet på Olof Palme

-At Challenger (romferga) eksploderte

-Gorbatsjov og Reagan møttes på Island

-slutten på den kalde krigen

-Berlinmurens fall

-Kong Olav døde

-paven besøker Norge

-demonstrasjonene og massakren(?) på den himmelske freds plass, husker spesielt studenten som sto fremfor stridsvognen

-Kuwait-krigen

Jeg kommer også fra en familie som er mer enn middels opptatt av nyheter, så egentlig husker jeg en god del mer enn dette.

Endret av Ella_Grey
Gjest Dorey
Skrevet

Jeg er født i 1988, og det jeg husker aller best er:

- Prinsesse Diana dør.

- Sleipner synker

- Baneheia drapene

- Orderud drapene

Skrevet

Jeg er født i 1984, og noe som gjorde uutslettelig inntrykk på meg som barn var et innslag på tv om barn som hadde blitt skadet av landminer. Husker at jeg hadde flere mareritt om det etterpå, det var vel første gang det gikk opp for meg at det fantes mennesker som kunne skade andre med vilje.

Ellers husker jeg godt at kong Olav døde, Estonia (hadde mareritt om det også), Lillehammer-OL (som var første gang jeg virkelig interesserte meg for sport), også var det krigen i Bosnia som kom veldig nær da vi fikk en bråte flyktningebarn på skolen.

Gjest *miffy*
Skrevet

Jeg er født i 86. Det jeg kommer på som gjorde inntrykk på meg er:

Kong Olavs død

Bombingen av Sarajevo

Birgitte Tengs saken

OL på Lillehammer

Prinsesse Dianas død

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Jeg er født i 1981, og det jeg husker best er:

- Prinsesse Dianas død

- Kong Olavs død

- Sleipner forliset (lokalsak)

- Birgitte Tengs saken (lokalsak)

- Baneheiadrapene.. husker jeg var hos en venninne, og klokka ti over 9 brøt de inn i nyhetssendingen for å si at de savnede jentene var funnet drept. Skikkelig ekkelt:/ Var vel 18 da.

- 11.september

Husker nøyaktig hvor jeg var når jeg fikk vite om disse tingene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg innser at jeg begynner å bli gammel når jeg ikke skjønner hvordan 9/11 kan ha vært et barndomsminne hos folk her :ler:

Skrevet

Jeg er 75-modell, og det jeg husker aller best fra nyhetene er Alexander Kielland-ulykken. Jeg var vel 5 år da, og pappa jobbet offshore, og jeg var forferdelig redd for at noe lignende skulle skje med plattformene han jobbet på. Jeg grøsser enda når jeg tenker på bildene av beina på plattformen, som ligger opp-ned i vannet.

Gjest Gjæst
Skrevet

Født i 1980.

Den første og største saken som virkelig gjorde inntrykk var Tsjernobyl. Antakelig fordi dette var en sak som angikk de voksne rundt oss mer direkte.

Ellers husker jeg alt snakket om Treholt, og Ole Christian Bach. Vi visste ikke helt hva de hadde gjort, men navnene deres ble iallfall synonymt med skurker.

Arne Myrdahl var også et navn som etset seg inn i bevisstheten. Brumundal ble på en måte synonymt med et ondt sted.

Glasnost. Skjønte at det var noe positivt, og gikk rundt og trallet på sangen til Jahn Teigen. Husker ellers Berlinmurens fall, og den dagen Sovjetunionen ble oppløst.

Fra ungdomstida står Jugoslavia sentralt. Av hjemlige saker gjorde nok Birgitte Tengs-drapet sterkest inntrykk.

Skrevet

Jeg er også født i 1984.

Første minne er faktisk murens fall, for jeg husker min far hadde tven på veldig høyt i stua da dette skjedde.

Deretter er det jo selvfølgelig Kong Olavs død, husker jeg gråt da jeg fikk høre det.

Det neste var et drap på en mann i hjembygda vår, det var første møte med at det fantes skumle mennesker i en så trygg bygd som den jeg vokste opp i, det satte spor akkurat det.

Skrevet

jeg må bare legge til en ting til, siden jeg ser så mange har det at Diana døde som barndomsminne. Da gikk jeg høygravid, hehe...

Men jeg husker bryllupet hennes som et barndomsminne, jeg husker jeg syntes det var sååååå romantisk!

Skrevet

Født i 85 og det jeg husker aller best er:

- Prinsesse Dianas død.

- Sleipner (jeg skulle på danskebåten noen dager etterpå..)

- Borgerkrig i Somalia

- En sær nyhet om en vannseng som hadde blitt ødelagt

- Baneheiadrapene

- Drapet på Benjamin Hermansen

- Kong Olavs død

Sånn cirka :)

Skrevet

Det jeg husker aller best var drapet på Olof Palme. Jeg var 6 år og han ble drept en fredagskveld for dagen etter var lørdag og jeg stod tidlig opp og satte meg i stua for å se Frokost-TV og var helt sjokkert over at noen kunne gjøre slikt mot et annet menneske. Jeg husker jo også de fleste hendelsene nevnt over her, men da var jeg eldre, og dette var den første nyheten som virkelig satte spor i meg.

Skrevet

Jeg er født i 86:

Det jeg husker best er:

Krigen i tidligere Jugoslavia

Orkanen på Vestlandet i 92 (lokalsak, men kongen var jo innom og det var jo litt stas)

Flommen på Østlandet i 95, kjørte nedover Gudbrandsdalen med nattbuss på sommeren og skulle absolutt sitte våken for å se "der det skjedde" med egne øyne.

Sinnataggen ble stjelt

Varg Vikernes og kirkebrannene

Estonia

Kong Olav dør

Hummer og kanari med andre ord, er vokst opp i en helt vanlig familie som har vært passe opptatt av nyheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...