Gjest -Taxidriver- Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Jobber på en litt seriøs plass, og er litt usikker på om det blir for uformelt å begyne med "Hei" når man skal sende jobb-mail til noen man ikke kjenner
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Jeg vil personlig anse at det er upassende og forbeholdt venner.
Glitnir Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 Internt burde det jo ikke være noe problem, selv om du ikke kjenner vedkommende. Eksternt ville jeg sjekket ut hva som er kutymen i firmaet. Dersom du med "seriøs plass" mener "formell", så er vel "hei" kanskje ikke den ideelle innledningen.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Internt i samme bedrift er det vanlig med "Hi, ...", eksternt blir det mer.."Dear"...John.
juliane Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 Jeg skriver: Hei *navn*, og fortsetter på linjen nedenfor. På engelsk skriver jeg Dear *navn*, men jeg ser ikke at det er noen bedre alternativer enn "Hei" på norsk. Skriver jo i alle fall ikke "kjære" til ukjente mennesker. Lurer veldig på hva dere skriver, dere som ikke skriver hei?
kontorstol Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Her går det alltid i "Hei,". Kan ikke skjønne hvorfor det er så ille. Litt annerledes med formelle brev, men i en e-post bruker jeg "Hei,"
Gjest gjestdeluxe Skrevet 6. mars 2010 #7 Skrevet 6. mars 2010 I e-post-henvendelser skriver jeg "Hi, ", men om den er rettet mot en enkeltperson, blir det "Dear". På norsk blir det "Hei,.."
lilleGrethe Skrevet 6. mars 2010 #8 Skrevet 6. mars 2010 Jeg skriver hei til norske kunder og leverandører. Hva skal man ellers skrive? Kjære blir feil. I bedriften der jeg jobber (i England) går første epost ut med Dear **, deretter blir det Hi eller Dear litt ettersom hva slags oppfølgingsmail man skriver. Når folk bare skriver navnet uten Dear eller Hi foran blir det sett på som uhøflig.
Michi Skrevet 6. mars 2010 #9 Skrevet 6. mars 2010 Jeg lurer litt på hva du mener man eventuelt bør bruke istedenfor "hei". Jeg kommer ikke på noe selv...
Cata Skrevet 6. mars 2010 #10 Skrevet 6. mars 2010 Når jeg skal sende til noen jeg overhodet ikke kjenner så blir det gjerne "Dear" eller "Kjære" - eventuelt så dropper jeg tiltaleformen i det store og hele og går rett på det spørsmålet/henvendelsen gjelder. (Det siste bruker jeg oftest hvis jeg kontakter firmaer uten noen spesifikk mottaker.) Har jeg hatt kontakt med mottaker et par ganger går jeg gjerne over til "Hei" eller "Hello".
Harlekin Skrevet 6. mars 2010 #11 Skrevet 6. mars 2010 Det kommer vel helt an på hvordan kutymen i firmaet er. Norske firmaer er gjerne mer uformelle enn utenlandske. I alle firmaene jeg har jobbet i og for er det "hei" og diverse smilefjes over hele linjen. Prøv med "hallo navn" hvis du er usikker? Hakket mer formelt enn "hei".
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #12 Skrevet 6. mars 2010 Det kommer vel helt an på hvordan kutymen i firmaet er. Norske firmaer er gjerne mer uformelle enn utenlandske. I alle firmaene jeg har jobbet i og for er det "hei" og diverse smilefjes over hele linjen. Prøv med "hallo navn" hvis du er usikker? Hakket mer formelt enn "hei". Ja er ikke ofte man får slike mailer fra utlandet har jeg lagt merke til, hver gang jeg ser et smilefjes vet jeg at mailen alltid er på norsk...
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #13 Skrevet 7. mars 2010 Jeg er selvstendig næringsdrivende med mest mailkontakt med kundene mine, og det er faktisk ikke så uvanlig at vi bruker hei og smilefjes nei :-) Jeg ville kanskje ikke brukt det i første henvendelse til noen, da er jeg mer formell og buker subject-linja til å presisere tema og presenterer meg selv/saken i mailen. Men når vi har kontakt fram og tilbake blir det mye hei, kjemefint, det går bra, god helg osv. Det er en måte å være litt "åpen og velvillig" på gjennom et upersonlig medium, tenker jeg. Men jeg har jo tenkt at det kan ha med typen arbeid og folk å gjøre også, jeg jobber for forlag.
lilleGrethe Skrevet 7. mars 2010 #14 Skrevet 7. mars 2010 Angående det å være formell i "utlandet" i forhold til Norge, kommer det veldig an på hvilket land det er snakk om. Jeg jobber i England, men jobber internasjonalt, så snakker med folk over hele verden. I både Storbritannia og USA er det minst like uformelt som i Norge, man er på fornavn med alle, og ja, etter noen mailer frem og tilbake kan det godt dukke opp en smiley her og der. I kontinental-Europa er de mer formelle, telefonen svares med etternavn osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå