Gå til innhold

Spyr og sover

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_baremeg_*
Skrevet

Hei!

Gutten min på 9 måneder har spydd og hatt diare i en uke nå. Spyr opp alt av mat. Har kuttet ut melk for å se om det hjelper, det gjør det ikke. Får i ham litt GEM med en skvett saft. Jeg ammer ikke, han får MME til vanlig.

Forutenom at han vil sove veldig mye, og er mer klengete enn vanlig, virker almenntilstanden hans grei. Vi får ham til å smile, selv om han er litt slapp i fisken. Etter han har spydd virker han lettet på en måte, og kan leke seg litt eller krabbe rundt før han vil sove igjen. Merker godt på klærne at han har gått ned i vekt. Bodyer og bukser som han vokste ut av for 1-2 måneder siden, passer igjen.

Er så usikkert på hva dette er.. Syns det har pågått lenge, og vi finner ikke noe mønster... Noen som har noen gode råd, eller som har opplevd noe lignende? Bør jeg kontakte lege?

Videoannonse
Annonse
Gjest Vilma
Skrevet

Det er vel tre dager som er grensen for å kontakte lege når det gjelder diare og oppkast? Jeg ville ringt, for det høres ikke bra ut.

Skrevet

Ja, ring lege! De kan bli dehydrert og da er det livstruende (ikke meningen og skremme deg). De fleste jeg kjenner som har opplevd kraftig diare og oppkast på så små barn har fått tett oppfølging av lege/sykehus. Det aller viktigste er at barnet får i seg nok væske.

Skrevet

Takk for svar!

Nei, jeg syns det er merkelige greier. Blir også litt oppgitt over legene som har en tendes til å bagatellisere babyer og sykdom til "hysteriske foreldre".

Gjest Vilma
Skrevet

Oppkast og diare er vel de tingene de ikke pleier å bagatellisere, fordi veske er så viktig. Jeg hadde sikkert ringt legevakten hadde jeg vært deg.

Skrevet

Det hadde garantert jeg også gjort. Bedre å ringe legevakten en gang for mye en for lite. De sier på telefonen hva de synes du skal gjøre, og ber deg komme inn hvis de vil se nærmere på barnet. Nå har det gått en uke uten at han har fått i seg særlig næring eller væske (hvis jeg tolker innlegget ditt rett). Da er det på tide å snakke med legen.

Skrevet
Oppkast og diare er vel de tingene de ikke pleier å bagatellisere, fordi veske er så viktig. Jeg hadde sikkert ringt legevakten hadde jeg vært deg.

Takk for svar.

Jo jeg har vært borti bagtellisering av sånt, men det var heldigvis av en vikarlege. De blir litt "lurt" av at han alltid er så blid, og ikke gråter. Men han gråter aldri, det har han aldri gjort, til og med ikke ved kraftig luftveisinfeksjon, øyekatarr og 40 i feber. Tapper liten kar. Nå er min gode gamle lege takk&lov tilbake i gamet. Skal kontakte ham i morgen tidlig. Ikke så lett å være alenemor og førstegangs, man lærer hele tiden.

Skrevet

Hei

Når det har pågått så lenge ville jeg passet godt på han i påvente av at dere kan dra til lege. Jeg ville hatt barnet hos meg om natten for å kunne oppdage det hvis tilstanden forverret seg. Og jeg ville ringt legevakten med en gang hvis han ble verre.

Hilsen tingeling (hysterisk tobarnsmor)

Skrevet

Kan du ikke ringe til legevakten nå i kveld å bare snakke med dem på telefonen? Jeg synes nesten det er skummelt å vente helt til i morgen, med fare for å være dø'hysterisk. Jeg synes det er skummelt når barna bare vil sove.

Beklager hvis han ikke er sååå syk, og jeg overreagerer....

Jeg har ikke blitt møtt med "hysterisk mor"-holdninger de gangene vi har vært i kontakt med helsevesenet... Jeg synes alltid de tar henvendelser fra foreldre med svært små barn på alvor.

Skrevet
Kan du ikke ringe til legevakten nå i kveld å bare snakke med dem på telefonen? Jeg synes nesten det er skummelt å vente helt til i morgen, med fare for å være dø'hysterisk. Jeg synes det er skummelt når barna bare vil sove.

Beklager hvis han ikke er sååå syk, og jeg overreagerer....

Jeg har ikke blitt møtt med "hysterisk mor"-holdninger de gangene vi har vært i kontakt med helsevesenet... Jeg synes alltid de tar henvendelser fra foreldre med svært små barn på alvor.

Da har jeg vært på tråden med legevakten, og de ville at jeg skulle komme med ham i kveld. Veldig hyggelig dame som uten tvil tok meg på alvor. Så da skal jeg vekke småtten og ta ham med om en liten stund. Better safe than sorry! Tusen takk for svarene jenter, jeg setter pris på det. Blir litt kokt i hodet når de små blir syke.

Gjest Vilma
Skrevet

Så bra du fikk snakket med noen som tok deg på alvor. Lykke til :)

Skrevet
Da har jeg vært på tråden med legevakten, og de ville at jeg skulle komme med ham i kveld. Veldig hyggelig dame som uten tvil tok meg på alvor. Så da skal jeg vekke småtten og ta ham med om en liten stund. Better safe than sorry! Tusen takk for svarene jenter, jeg setter pris på det. Blir litt kokt i hodet når de små blir syke.

Så bra!!!!!! Kjempeflott at du ringte!

Lykke til og god bedring :)

Gjest Smaragd
Skrevet

Så bra at du ringte!

Nevøen min på 5 år måtte innlegges for litt siden, fordi han kastet opp alt som kom inn.

Han hadde bare hatt det i to dager, og er en kar som er godt i stand og har litt "å tære på".

Men det er væsketapet som er det farlige i sånne situasjoner, og de får da intravenøst for å få opp igjen væskebalansen i kroppen.

Håper barnet ditt blir bra igjen raskt. Er ikke noe morro når de små er syke :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...