Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok litt av denne måneden, og har gått på en liten økonomisk smell... Er en uke til jeg får lønn, og har regnet ut at jeg har 35 kr å bruke per dag. Noen som har prøvd å leve på så lite? Trenger virkelig forslag til billig mat som ikke smaker så verst. Huff, skal aldri havne i denne situasjonen igjen... Ikke noe gøy :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

245 kr? Da vil du ha råd til en pølsepakke, som du kan bruke i suppe, betasuppe/grønnsaksuppe. Noen poteter, gulerøtter, hodekål, løk har du også råd til, så kan du lage lapskaus og bruke resten av pølsene i den.

Høres ut som du er singel, og en suppepose virker i 2 dager, likeså lapskausen.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

spagetti med italiensk tomatsaus (den fra rema1000 til under 100 lappen) den koster 14,90 om jeg ikke husker feil. og veldig god.

lag suppe for flere dager, eller grønnsakssuppe.

spis knekkebrød.

eller hør med mor eller far om å få låne 200 - 300 kr :)

Skrevet

Det går, men det blir ikke særlig spennende ;)

Havregrøt er genialt - tror jeg regnet ut en gang at én porsjon koster under en krone. Grøt av mel kan også bli billig og godt - også er det mettende!

Grønnsakssuppe kan være en billig middag hvis du kjøper helt enkle basisgrønnsaker i større kvanta (f.eks. First Price). Litt gulrot, potet, løk og kanskje litt purre trenger ikke koste all verden.

Bønner og linser er veldig billig og sunt, særlig på innvandrerbutikker. Kok og spis som de er, ha dem i salat, suppe eller gryte.

Spaghetti med tomatsaus laget av hermetiske tomater (det koster jo ikke mer enn 4 kr boksen) og litt krydder og hvitløk. Kan ha i noen grønnsaker om du har, eller litt kjøttdeig.

Gjest Vilma
Skrevet

Ja, det bør gå bra. Sett opp en plan over hva du skal ha hver dag. Pass på at gårsdagens rester kan brukes neste dag. Kjøp inn alt du trenger og lag alt fra grunnen.

En kjøttdeig til 20 kr kan vare til mange middager om du bare bruker den rett. Lag hjemmelaget gryterett og kok pasta til, så har du mat i mange dager.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det er slett ikkje umogeleg. Dersom du kjøper det billigaste brødet og skjer det i skiver, så kan du oppbevare det i frysaren (viss du har) og tine så mange skiver du treng den dagen. Du har kanskje noko i kjøleskapet frå før, ost eller syltetøy eller slikt? Servelat er vel det billigaste pålegget. Men det kan også lønne seg å kjøpe ein 250 g pakke med first price-skinke, den kan du både ha på brødet og ha i ein pastasaus.

Husk på at på Kiwi får du all mat som går ut på dato den dagen eller dagen etter. Du kan gjere kupp der. Ein eg kjenner kom heim med 15 pakkar kyllingfilet, han sleit med å finne nok frysarplass. Kjøp pasta og grønsaker i innvandrarbutikkar, det er mykje billigare. Ein pakke med 18 egg frå first price kostar 28 kroner, då har du fleire omelettar, eggesalat med purre og majones eller speilegg til frukost.

Har du basisvarer som mjøl, margarin, litt ost og mjølk kan du lage ein deilig ostesaus og ha over brokkoli til middag. Med ein buljongterning eller to og ein boks tomatar eller eit glas pastasaus kan du lage ei god tomatsuppe. Eg har vore der, og det er ikkje gøy, ein kan lett miste motet når det er ingenting igjen. Men ta fram det du har, planlegg, ver kreativ og tenk ut nye variantar. Du kan jo poste råvarene du har her, så kan vi kome med forslag til rettar til deg. ;-)

Gjest Gjest
Skrevet

Gå for FirstPrice-produkter i butikken, de koster lite og smaker helt ok.

Kjøp et billig brød (skjær det opp og frys det, og ta ut skiver og tin dem/rist dem så har du alltid ferskt brød), havregryn til havregrøt, og en bøtte FirstPrice syltetøy.

Økonomipakning med frosne grønnsaker (2,5 kg til ca 50kr), og FirstPrice frossenfisk, med en klatt smør og litt krydder og pakk det inn i folie, bakes i ovnen, = namnam.

Ellers har du jo fattig-student-slageren med makaroni og ketsjup og grillkrydder, men det er jo ikke akkurat snop da :ler: Men et par dager holder du vel ut uten gourmet-mat :gjeiper:

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Nudler, grillpølser og havregraut :gjeiper: Det går flott.

Skrevet

Er iblandt vi er hjemme ikke har hatt noe og leve på... :S

men du må satse på nudler og grøt...

Skrevet

Hva med å kjøpe deg et billig brød, til en tier? Legge det i fryseren, og tin bare de brødskivene du skal ha. Kjøp deg billig pålegg som feks. servelat, syltetøy, sjokade e.l.

De har pastarør til 3.90 på Rema. Det kan du kjøpe sammen med en pakke pølser eller kjøttdeig. Ha over en pastasaus. Pølsepakken kan du få for 20 kr, og dersom du kun spiser 2-3 pølser, kan du ha den ei stund. Annen billig mat kan jo feks være: havregrøt, mr.lee, frossenpizza...

Hvis du har Kiwi i nærheten, har de jo slik helga pakker for 14.90. Dessuten kan du få gratis mat der, dersom datoen går ut i dag eller har gått ut. :)

Drikk vann, evt. saft, som også er billig.

Det er sikkert vanskelig, men vil tro at man klarer det, dersom det bare er snakk om ei uke. :)

Skrevet

Helt uproblematisk, men anbefaler deg virkelig å velge ting som faktisk metter. Ikke nudler og sånne ting.

Skrevet
Helt uproblematisk, men anbefaler deg virkelig å velge ting som faktisk metter. Ikke nudler og sånne ting.

Veldig godt poeng. Det går jo faktisk an å leve relativt sunt på et lite budsjett. Du får vel en pakke nudler til 2-3 kroner, men du trenger ikke betale mye mer for en porsjon kokte byggryn, et par poteter eller litt fullkornsris kjøpt billig på innvandrerbutikk.

Skrevet

bake brød selv er billigere enn å å kjøpe brød. egg er billig, man kan lage mye godt med det. Som noen sier, first price varer er billig og brukbart. alle dagligvarekjedene har sånne vareserier med billigvarer. Har du fryser? lag store posjoner og frys ned porsjonsvis, slik at du foreks har fem forskjellig "store" retter, som du tar som en ukesmeny, mandag: spaghetti, tirsdag: grønsaksuppe, onsdag: lapskaus etc, en posjon med fiskekaker, (resten av pakka fryser du ned så du kan lage likt neste uke) etc... Også gjentar du samme meny neste uke.

Enkelte butikker, som for eksempel coop'en her ute hvor vi bor legger ut varer som går ut på dato til halv pris dagen før.

Enkelte bakere selger gammelt brød til "rådyr/hester til 25 kr sekken om man ber dem om det dagen før. De brødene jeg får til hestene her er ofte ferske, men sortert ut fordi de er stygge, eller noe. Jeg har ofte lagt et par av dem i fryseren til meg selv...

Lykke til!

Gjest Nanette
Skrevet

Jeg lagde nylig en stor lasagneform, og denne middagen har var i fire dager og varer nok iallefall til en dag til til meg. En pakke lasagneplater og lasagnesaus koster kanskje rundt 20-30 kr, ost til toppen, melk og kjøttdeig. Tror nok det blir langt under 35 kroner dagen. Går an å lage stort, porsjonere og fryse ned.

Ellers er risengrynsgrøt billig, pølse med brød, fiskegrateng, tomatsuppe med egg i.

Nå leste jeg at det ikke gjaldt bare middager.

Kjøp kneippbrød, egg kan du bruke til så mangt. Nudler og mat på tilbud.

Gjest alenemor
Skrevet

Også jeg er opptat av mettende mat.

Her er noen tips for noen av dagene:

Dag 1: First price fiskegrateng (10 kr)Du blir mett av en hel slik pakke.

Dag 2: Kjøp kjøtt av First price helgetilbud. Det koster kun 14.90. Du får også råd til poteter og saus til ditt budsjett. Dette vil til sammen komme på ca 31 kr. Kjøp gjerne dobbelt opp slik at du har det samme en annen dag også.

Dag 3. First price Fiskeboller (10 kr) poteter og hvit saus (ca 15 kr). Sammenlagt ca 25 kr

dag 4: Havregryn til havregrøt. ca 12 kr

Ellers i uken: Brød med billig (og kjedelig pålegg) First price brød koster 5.90 og First price nøttepålegg koster 11 kroner. Dette varer nesten hele uken. Om du kjøper dobbelt opp av dette, så koster det 34 kr.

Dag 5: fiskesuppe med fiskeboller (ca 30 kr)

Her har jeg skissert opp bortimot 6 dager (hvis du kjøper dobbelt opp av helgetilbudet. Sammenlagt blir dette 173 kr. og da har du hele 72 kroner igjen som du kan bruke til eksempelvis litt bedre pålegg, taco eller noe annet godt :)

Gjest Gjest
Skrevet

Skriver bare en liste over billige, relativt sunne og mettende matvarer, ikke sikkert du liker alt, eller vet hvordan du bruker det, så da dropper du det:

Tunfisk på boks

Frossen FP seifilet (godt stekt i form med f eks revne gulrøtter og løk eller seibiff med løk, eller i fiskesuppe)

Varmrøkt makrell

Noen poteter, se hva som er billigst, kan droppes til fordel for makaroni

Løk

Gulrøtter

FP egg

Makaroni (ikke fullkorn)

Havregryn (kan kokes uten melk...)

Et billig brød eller en pakke knekkebrød (men da må du jo ha pålegg... du kan velge å bare spise havregrøt/gryn til brødmåltidene)

Hermetiske tomater

Tomatbønner, eller andre typer bønner på boks, evt tørket

Kanskje en grillkylling, de koster ofte 30-40 kr.

Skrevet

Så snille dere er som gir så mange gode tips! Tusen takk :) her er det jo kjempemasse ideer, og jeg ser jo at det skal kunne gå. Er bare veldig kjedelig å ikke kunne spise det en vil, men overlever vel det i en uke. Skal virkelig passe på å ikke ende opp sånn neste måned :sjenert:

Skrevet

Gå på Kiwi i morgen og kjøp feks 2 stk av helgetilbudet deres til 14,90kr! Tror det er ytrefilet av svin som er denne helgens tilbud.

Ellers kommer du langt med en pakke havregryn :)

Gjest Gjest
Skrevet
Så snille dere er som gir så mange gode tips! Tusen takk :) her er det jo kjempemasse ideer, og jeg ser jo at det skal kunne gå. Er bare veldig kjedelig å ikke kunne spise det en vil, men overlever vel det i en uke. Skal virkelig passe på å ikke ende opp sånn neste måned :sjenert:

Inviter deg selv bort på middag:-) Tar av meg hatten på at du lever på det du har igjen og ikke gjør som noen ville gjort.. kredittkortmat.. Jeg har innimellom hatt venninner som spør om de kan få "krite" en middag hos oss,bare koselig det:-)

Gjest navnelapp
Skrevet
Inviter deg selv bort på middag:-) Tar av meg hatten på at du lever på det du har igjen og ikke gjør som noen ville gjort.. kredittkortmat.. Jeg har innimellom hatt venninner som spør om de kan få "krite" en middag hos oss,bare koselig det:-)

Dette er eit veldig godt forslag. Ein har lett for å gå i kjellaren når ein har lite pengar, "ingen likar meg"-tanken litt snublande nær, "eg skal ikkje vere til bry"-tanken også.

Eg huskar vi hadde namnedag for jenta vår, og hadde ingen pengar. Vi hadde det på jobben min, og vi henta pauli øye frå alle kontora for å pynte på borda med. Ein månad etterpå fortalde eg dette til ei venninne, og ho sa: "Du skulle spurt meg! Eg elskar å lage dekorasjonar! Du skulle fått det av meg." Men eg var så flau over ikkje å ha råd til å kjøpe blomster at eg ikkje ein gong fekk meg til å spørje. Eg visste jo eigentleg at ho hadde både lyst og råd.

Det er ikkje flaut å be om å få kome til middag, du kan gjere gjengjeld når verda blir "normal" igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...