Gå til innhold

sang i kirken

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

skal ha solister som skal synge i kirken. vi kjenner ikke disse, har ingen nære som synger. men er usikre hvordand det blir med tilhørende instrumenter? hvordan gjør dere det? spiller organisten? eller kan vi ha folk vi kjenner som spiller instrumenter til?

vet ikke hva som er vanlig jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre de spiller selv, kan som oftest organisten spille til. Mange kirker har piano i tillegg til orgel, det passer som regel bedre til solosang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dere kan også høre med kirken om de godtar bakgrunnsmusikk. Jeg var i et bryllup hvor en solist sang uten musikk og en med - og hun med musikk gjorde en utrolig mye bedre opptreden enn hun uten. Det er fort gjort å komme ut av det uten musikk i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også ha en solist under vielsen (vi skal vies av sosialhumanistene). Hvor passer det inn hen? Før vielsen begynner? Etter at bruden har kommet opp til alteret? Etter at de har sagt ja? Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Musikk passer vel best når dere går inn eller ut og etter dere har gitt hverandre troskapsløftet, evt også før, jeg kjenner ikke seremonien til humanistene så godt, men du kan sikkert få gode råd til dette av seremoniholder.

Når det gjelder akkompagnement i kirken, er det enkleste at organisten spiller til. Om det passer best med orgel eller piano kommer helt an på hva som synges. Om det passer bedre med eller uten akkompagnement kommer også an på hva som synges. Sangeren må vite hva hun/han er i stand til før hun/han velger å gjøre med eller uten.

Et lite tips, ikke si til akkompagnatøren at det han/hun gjør er å spille bakgrunnsmusikk, da får du en sur akkompagnatør på nakken :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...