Gå til innhold

Sikker sex er tingen.


kristian82

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg benytter kondom med ukjente, og tester meg mellom hver partner som jeg har ubeskyttet sex med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til HIV er det mellom 4-5000 smittede i Norge (husker ikke nøyaktig). Dette er hovedsaklig innvandrere, homofile og prostituerte.

Når en gutt har sex med en HIV-smittet, er sjansen under 1% for å få HIV selv. Du kan minske sjansen enda mer ved å tisse rett etterpå. For jenter er det derimot litt under 2%.

Du skal være latterlig uheldig om du blir smittet av HIV i Norge. Da er jeg mer nervøs for å kjøre bil.

Syfilis er såpass sjeldent i Norge at den knapt er vits i å bekymre seg for. Siden symptomene viser seg etter tre uker (og du skal være forbanna dum om du ikke går til lege etter slike symptomer), så er det høy sannsynlighet for full helbredelse, ved behandling.

Det som er betraktelig mer sannsynlig er chlamydia. Norge ligger på hverdenstoppen innenfor chlamydia prosentmessig per innbygger. Siden rundt 70% ikke merker noen symptomer ved smitte, er det mange som har det uten å vite om det.

Jeg hater kondomer. Virkelig hater dem. Derfor sjekker jeg meg 3-4 ganger i halvåret. Aldri fått noe til nå (bank i bordet), og jeg er betraktelig mer bekymret for at jeg har et par lausunger som løper rundt omkring. :)

God sex er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter kondom med ukjente, og tester meg mellom hver partner som jeg har ubeskyttet sex med.

Samme her. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til HIV er det mellom 4-5000 smittede i Norge (husker ikke nøyaktig). Dette er hovedsaklig innvandrere, homofile og prostituerte.

Når en gutt har sex med en HIV-smittet, er sjansen under 1% for å få HIV selv. Du kan minske sjansen enda mer ved å tisse rett etterpå. For jenter er det derimot litt under 2%.

Du skal være latterlig uheldig om du blir smittet av HIV i Norge. Da er jeg mer nervøs for å kjøre bil.

Syfilis er såpass sjeldent i Norge at den knapt er vits i å bekymre seg for. Siden symptomene viser seg etter tre uker (og du skal være forbanna dum om du ikke går til lege etter slike symptomer), så er det høy sannsynlighet for full helbredelse, ved behandling.

Det som er betraktelig mer sannsynlig er chlamydia. Norge ligger på hverdenstoppen innenfor chlamydia prosentmessig per innbygger. Siden rundt 70% ikke merker noen symptomer ved smitte, er det mange som har det uten å vite om det.

Jeg hater kondomer. Virkelig hater dem. Derfor sjekker jeg meg 3-4 ganger i halvåret. Aldri fått noe til nå (bank i bordet), og jeg er betraktelig mer bekymret for at jeg har et par lausunger som løper rundt omkring. :)

God sex er tingen.

Holder med at 1 av exene til dama di f.eks. har port en prostituert/en annen mann det.

Hva sier du til de norske hetrofile som OPS har fått HIV da? Eller de i trondheim nå som fikk syfilis? Hjelper det noe særlig å si "ja men det var jo så lite trolig jeg skulle få det, er jo så liten sjangs" Du har vel fortsatt Hiv for det?

Hvordan vet du at du er frisk da? Så du tester deg for HIV?

"Latterlig uheldig" jaja, er vel NETTOPP derfor leger osv frykter spredning og folk får ødelagt livet, for de folk tenker som deg "jeg er ikke så latterlig uheldig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at du er frisk da? Så du tester deg for HIV?

Ja :) Jeg tester meg ofte, og grundig.

Siden jeg ikke har HIV, aner jeg ikke hva jeg skulle sagt til noen som er smittet med det. C'est la vie? Heldigvis har vi kommet såpass langt at det er mulig å leve et fullt liv med HIV - om man begynner behandlingen tidlig (slik at det ikke utvikler seg til AIDS).

De fire som har fått syfilis i Trondheim, fikk det - etter slik jeg forstod det - oppdaget tidlig. Dermed blir de kanskje satt ut av det seksuelle spillet et par uker, men de kommer fortsatt til å bli kvitt det.

Personlig mener jeg at jeg har viktigere ting å bekymre meg over, enn diverse sykdommer som er under en promille sannsynlig for at jeg får.

(Om jeg til slutt skulle få noe sånt, vil det bli oppdaget tidlig (siden jeg sjekker meg ofte), og jeg vil dermed gjøre alt jeg kan for å ikke spre slikt videre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Siden jeg ikke har HIV, aner jeg ikke hva jeg skulle sagt til noen som er smittet med det. C'est la vie? Heldigvis har vi kommet såpass langt at det er mulig å leve et fullt liv med HIV - om man begynner behandlingen tidlig (slik at det ikke utvikler seg til AIDS).

Så flott er det nok ikke. Du må tilpasse livet ditt veldig mye hvis du blir HIV-smittet og immunforsvaret svekkes. HIV-positive er også ekstra utsatt for å få kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Alex_*
Ja :) Jeg tester meg ofte, og grundig.

Siden jeg ikke har HIV, aner jeg ikke hva jeg skulle sagt til noen som er smittet med det. C'est la vie? Heldigvis har vi kommet såpass langt at det er mulig å leve et fullt liv med HIV - om man begynner behandlingen tidlig (slik at det ikke utvikler seg til AIDS).

De fire som har fått syfilis i Trondheim, fikk det - etter slik jeg forstod det - oppdaget tidlig. Dermed blir de kanskje satt ut av det seksuelle spillet et par uker, men de kommer fortsatt til å bli kvitt det.

Personlig mener jeg at jeg har viktigere ting å bekymre meg over, enn diverse sykdommer som er under en promille sannsynlig for at jeg får.

Tja. Levealderen på en som får hiv diagnose i 20 åra, er vel ca 50 år. Og om du tror at han/henne er frisk i de 30 årene så tar du dessverre helt feil. En hel rekke kan ikke engang gå på de tablettene mot hiv fordi de reagerer så sterkt på de. I tillegg fører tablettene til meget økt risiko for visse kreftformer osv. Selve det at tannleger/leger og "folk flest" behandler deg som mer eller mindre spedalsk, og du vet i tillegg med deg selv at du er en av den lille mengden folk som har fått ødelagt livet ditt med HIV, tror jeg nok gjør så du ikke akkurat :tommelopp: om du får det..Er litt verre enn klamydia.

Du har viktigere ting å bekymre deg for? Ja, det er jo nettopp derfor kjønnssykdommer fortsetter å spre seg, også sykdommer som Hiv. Tipper du hater deg selv om du en dag skulle fått prøvesvar på positiv for Hiv, du hadde nok følt deg relativt dum når du tenkte tilbake på det du skrev her "jeg har viktigere ting å bekymre meg for".

POENGET er jo at det er så LEEEETT Å UNNGÅ! Krever jo ikke noe fokus eller at du går verden rundt. Krever kondom, og testing av partner før ubeskyttet, sistsnevnte tar 15 minutter. Men men...tydeligvis for mye for langt for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter kondom med ukjente, og tester meg mellom hver partner som jeg har ubeskyttet sex med.

Samme her!

Når det kommer til HIV er det mellom 4-5000 smittede i Norge (husker ikke nøyaktig). Dette er hovedsaklig innvandrere, homofile og prostituerte.

Når en gutt har sex med en HIV-smittet, er sjansen under 1% for å få HIV selv. Du kan minske sjansen enda mer ved å tisse rett etterpå. For jenter er det derimot litt under 2%.

Du skal være latterlig uheldig om du blir smittet av HIV i Norge. Da er jeg mer nervøs for å kjøre bil.

Syfilis er såpass sjeldent i Norge at den knapt er vits i å bekymre seg for. Siden symptomene viser seg etter tre uker (og du skal være forbanna dum om du ikke går til lege etter slike symptomer), så er det høy sannsynlighet for full helbredelse, ved behandling.

Det som er betraktelig mer sannsynlig er chlamydia. Norge ligger på hverdenstoppen innenfor chlamydia prosentmessig per innbygger. Siden rundt 70% ikke merker noen symptomer ved smitte, er det mange som har det uten å vite om det.

Jeg hater kondomer. Virkelig hater dem. Derfor sjekker jeg meg 3-4 ganger i halvåret. Aldri fått noe til nå (bank i bordet), og jeg er betraktelig mer bekymret for at jeg har et par lausunger som løper rundt omkring. :)

God sex er tingen.

Du glemmer herpes -som er såpass vanlig og som du IKKE kan bli kvitt når du først er smittet, da hjelper det ikke å teste seg i etterkant! Hepatitt B er også en kjønnsykdom, og den kan man faktisk være/bli bærer av uten å bli syk selv -men hos den neste du har sex med kan sykdommen slå ut. Hiv tenker jeg heller ikke så mye på her i norge -men likevel så er sjansen der, og den sjansen tar jeg ikke! En annen tåpelig ting er jo at mange går inn i forhold med tanken "vi må beskytte oss", men "glemmer" hele greia etter noen måneder -for da "kjenner" man jo hverandre.

Bedre å være føre var sier nå jeg -både i forhold og ellers.

"Sex is cleaner with a packaged wiener." :ler:

"It's like a condom; I'd rather have it and not need it than need it and not have it."

Endret av Colargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik

Jeg velger å bruke kondom med partner før vi er i et forpliktende forhold, og har teste oss.

Trodde dette var allmennkunnskap jeg!

Å beskytte seg mot fare handler ikke bare om hvilken risiko- og sannsynlighetsgrad det er for en konkret risiko, men også om at det er såpass store konsekvensene dersom en skulle bli smittet.

Ja HIV-aids behandlingen er kommet langt. Men jeg foretrekker likevell å ikke få denne sykdommen. Mye fordi jeg har en kvinnelig bekjent som ble smittet av sin mann etter 18 års ekteskap. Hun fikk vite dette, etter å ha gått flere år ubehandlet, da hun skulle gi blod til sin alvorlig syke sønn. Hennes mann hadde vært utro - men ikke med en prostituert, en annen mann eller en kvinne fra afrika. En må gå 4 ledd tilbake med seksuellomgang for å komme til en slik forbindelse.

Og foruten om HIV har jeg ikke noe ønske om å få herpes el. risikere å smitte nye partnere om det.

Kjønnsvorter har jeg heller ikke noe ønske om å få.

+ det kan eksistere/bli til ny kjønnsykdommer.

Nei - jeg velger å IKKE gamble med helsen min. Jeg vill være forsikret om at jeg har gjort det jeg kan for å holde meg frisk. Akkurat som jeg ikke røyker, har moderat alkoholinntak og trener aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her!

Du glemmer herpes -som er såpass vanlig og som du IKKE kan bli kvitt når du først er smittet, da hjelper det ikke å teste seg i etterkant!

Jeg hadde noia for herpes for et par år siden. Ei jeg hadde hatt sex med, mente i ettertid at hun muligens hadde herpes...

For at herpes skal smitte, må vedkommede ha utbrudd, og veske fra såret må komme i kontakt med en slimhinne for at muligheten for smitte er der.

Herpes kommer i bølger, og du kan ikke smitte noen når du ikke har utbrudd.

Det skal være sagt: er jeg i tvil på den jeg har sex med, bruker jeg kondom. Jeg har alltid med meg kondomer i tilfelle jeg har en dårlig magefølelse, eller jenta ikke går på pilla.

Men etter over ett år i et forhold hvor vi måtte bruke kondom (hun var allergisk mot all form for prevansjon - så vil jeg ha så mye sex som mulig, uten kondom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker sex er absolutt tingen ja! Har aldri hatt en kjønnssykdom, og har aldri tenkt å få det, så jeg tar mine forbehold :) Jeg bruker alltid kondom hvis ikke jeg vet helt sikkert at partneren ikke har en kjønnssykdom, altså at de har vært hos legen og sjekket seg. Nå har jeg jo ikke til vane å tvinge folk til å sjekke seg, men hvis vi har vært sammen en stund og han har lyst til å ha sex uten kondom, da bærer det til legen for å sjekke seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hrldige meg tåler ikke hormonprevensjon og kjører derfor safe med kondom. Og eventuelle partnere får fint tåle dette. Hos meg er det ikke noe som heter å sjangse, her går det i sikker sex. Kanskje jeg prøver meg på hormonprevensjon igjen i fremtiden, men da skal jeg være i fast forhold med en partner som har sjekket seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker sex er absolutt tingen ja! Har aldri hatt en kjønnssykdom, og har aldri tenkt å få det, så jeg tar mine forbehold :) Jeg bruker alltid kondom hvis ikke jeg vet helt sikkert at partneren ikke har en kjønnssykdom, altså at de har vært hos legen og sjekket seg. Nå har jeg jo ikke til vane å tvinge folk til å sjekke seg, men hvis vi har vært sammen en stund og han har lyst til å ha sex uten kondom, da bærer det til legen for å sjekke seg :)

:jepp: Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...