Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe liftagardiner til vinduet og lurer på hvordan man skal beregne bredden. henges liftgardinene inni karmen eller utenpå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet at du ikke blir mye klokere av dette svaret, men alle sier at det kan man velge selv :)

Jeg har mine utenpå karmen, men det var fordi jeg kjøpte ferdigsydde som ikke passet til vinduet på annet vis.

Skrevet

Hvis du googler bilder av liftgardiner får du se ulike varianter - og kan bestemme hva du vil ha!

Skrevet

Jeg har jobbet i gardinbutikk, og har solgt mange liftgardiner. Som de over sier, kan du velge.

De kan henge inne i nisjen, og da festes de oppe i "taket" av nisjen, såkalt takfeste. Isåfall må du måle bredde og høyde på nisjen nøye (sjekk om det er skjevheter, det kan det fort bli, så mål både oppe og nede + midt på for sikkerhets skyld).

Hvis de henger utenpå karmen, skal de ha veggfeste. Det er litt mindre nøye med mål, men gardinen skal være bredere enn nisjen, og smalere enn den ytterste delen av karmen.

En ting du må tenke på er om vinduet åpner innover eller utover (hvis det kan åpnes). Hvis det åpner innover er det sannsynligvis ikke lurt å ha gardinen festet inne i nisjen, siden det vil hindre deg i å åpne vinduet. Også, hvis det er et håndtak som stikker ut, kan dette være i veien. Mål hvor langt evt håndtak stikker ut, og finn ut om det vil være plass til gardinen uten at den kræsjer med håndtaket.

Håper dette hjelper!

Skrevet

Smak og behag. Jeg har mine liftgardiner inn i karmen. Syns det er penest. De henger på sånn skinne i "vindustaket" (i mangelen på et bedre ord). Syns det er finere enn disse ringene. Men smaken er som kjent som baken ;-)

Skrevet

Jeg er enig i at det er penest når det henger inni hvis det er tilpasset ordentlig, men det er ikke alltid praktisk mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...