Gå til innhold

Celleforandring - kjæresten sin skyld...?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg skriver mye innlegg nå for jeg er nervøs og lurer masse..

Men kan kjæresten min ha gitt meg grunnen til celleforandring?

er det hans "skyld"? (For jeg vet det er kommet av han at jeg har kjønnsvorter..)

Er det slik at om jeg aldri har celleforandring så plutselig kan jeg få det av kjønnsvortene jeg får av en partner?

Takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest wahaj
Skrevet

Slimhinnene er utsatt for bakterier, virus, katarr, infeksjoner og betennelser, og det skal lite til før man får celleforandring. Vanligvis går dette over, og det er ikke noe farlig.

Les litt rundt, så finner du mye nyttig.

Gjest Gjest
Skrevet

Det blir tull å snakke om skyld når det gjelder celleforandringer. Virusene som skaper celleforandringer overføres gjennom sex, men sexen er jo like mye din "skyld" som hans. Du kan også ha fått virus fra tidligere sexpartnere, og han har fått det fra et sted. Ubeskyttet sex gir flere virus og bakterier i omløp. De farlige celleforandringene kommer helst av vortevirus som ikke gir synlige vorter.

Skrevet

Hva er det med å fordele skyld?

Jeg er ikke lege, men da moren min hadde problemer med dette og undersøkelser, fikk vi beskjed om at dette er noe de fleste har noen ganger i livet, uten at vi merker det, og ofte er det ufarlig. Dog skal man jo ta det seriøst.

Skrevet

90%(!) av alla kvinnor får könsvårtor någon gång i livet. :) Jag har själv haft det och varken min pojkvän eller jag vet vem det var som hade det först, då det kan ligga latent i flera år innan det bryter ut.. Men i regel är könsvårtorna helt ofarliga.

Det finns ca 40 olika slags HPV-virus (kondylom) som drabbar könet och bara 15 av dessa är klassade som "högrisk". Och bara 2 av dessa 15 orsakar i 70% av fallen livmoderhalscancer. Men 90% av alla kondylom är ofarliga.

Har man kondylom bör man i alla fall kolla upp dem om man inte har gjort det än. Men de brukar inte göra något och man blir heller inte kallad till extrakontroller då de anser kondylom som en ofarlif sjukdom. Men är du osäker så fråga gynekologen eller barnmorskan som undersöker dig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...