Gå til innhold

Bilferie ned til Frankrike


LillaDilla

Anbefalte innlegg

Hei!

Årets sommerferie, blir en bil tur fra Norge til Frankrike.

Vi har en god stoppe rute på vei hjem, men jeg trenger hjelp til steder som er fine å stoppe i på vei ned.

Vi har tenkt til å kun bruke to overnattinger på vei ned.

Noen som kan anbefale steder som er bra å stoppe på i Tyskland og andre anbefalninger på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjørte norge-tyskland-sveits-italia-frankrike sommeren for to år siden, og vi stoppet bla i dresden og munchen, som var veldig fine byer:)

I munchen bodde vi på en slags hippie-campingplass rett utenfor sentrum, der det var fantastisk koselig og bra stemning:) så hvis du skal innom munchen og vil ha et par netter borte fra kjedelige hoteller burde du prøve å finne det stedet.

I tillegg var vi innom neuschwanstein, et disney-middelalderslott i nærheten av munchen, morsomt å se:)

Og om du skal den veien anbefaler jeg også å ta tog/taubane opp til noen av fjellene i sveits (kan gjøre det i interlaken iallfall).

Forøvrig bør du prøve å unngå tyskland på de store utfartshelgene på sommeren, vi endte opp med køkjøring en hel dag på en 5-felts motorvei på slutten av ferien. Vi hadde egentlig planer om å kjøre til Danmark den dagen men endte opp med å sove over i Hamburg fordi vi ikke orket mer;) Og ifølge radioen var det visstnok ingenting spesielt som hadde skjedd, bare at mange hadde begynt ferien samtidig. Dette var vel i slutten av juni såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primarius, ikke innlogget

Vi hadde en biltur til syd-Frankrike for en del år siden. Da hadde vi fire stopp underveis - i Göttingen (som er en utrolig sjarmerende by), i Mozeldalen, i Troyes utenfor Paris og i Limoges.

Jeg tror absolutt det kan være en fordel å stoppe i mindre byer, for pauser på vei nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi stoppet i Heidelberg da vi dro på biltur til Provence. Heidelberg er ofte omtalt som Tysklands vakreste by. Utrolig koselig gamleby, blant annet. Videre stoppet vi i Annecy i de franske alper. Fikk stått litt på ski før sol og sommer i Provence. God tur :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare to stopp er jo kanskje litt lite. Det går muligens enda raskere å legge veien om Benelux for å komme til Frankrike, da veiene er gode, flate og med høye fartsgrenser hele veien. Hvor i Frankrike er det dere skal?

Når vi kjører til Belgia, pleier vi å ta Kielfergen, deretter kjører vi om Ruhr-området og er framme i Antwerpen om kvelden. Fra Antwerpen pleier vi å kjøre til Syd-Frankrike, og dette lar seg gjøre på én lang dag, dersom det ikke er kø/fellesferie.

Hvis dere legger turen om Belgia, kan dere stoppe i middelalderbyene der, f.eks Leuven, som har Europas tredje eldste universitet og var en viktig by på 1300-tallet. I Belgia er byene vakre, men landskapet er heller kjedelig (skjønt det tar jo bare to timer å kjøre gjennom hele landet diagonalt). Men vaflene, sjokoladen og ølet veier opp for mye!

Hvis dere skal via Sveits, er jo Zürich en fantastisk by, men jeg syns personlig at Luzern er både vakrere og mer sjarmerende.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Bare to stopp er jo kanskje litt lite. Det går muligens enda raskere å legge veien om Benelux for å komme til Frankrike, da veiene er gode, flate og med høye fartsgrenser hele veien. Hvor i Frankrike er det dere skal?

Når vi kjører til Belgia, pleier vi å ta Kielfergen, deretter kjører vi om Ruhr-området og er framme i Antwerpen om kvelden. Fra Antwerpen pleier vi å kjøre til Syd-Frankrike, og dette lar seg gjøre på én lang dag, dersom det ikke er kø/fellesferie.

Hvis dere legger turen om Belgia, kan dere stoppe i middelalderbyene der, f.eks Leuven, som har Europas tredje eldste universitet og var en viktig by på 1300-tallet. I Belgia er byene vakre, men landskapet er heller kjedelig (skjønt det tar jo bare to timer å kjøre gjennom hele landet diagonalt). Men vaflene, sjokoladen og ølet veier opp for mye!

Hvis dere skal via Sveits, er jo Zürich en fantastisk by, men jeg syns personlig at Luzern er både vakrere og mer sjarmerende.

God tur.

Takk for gode tips. Vi har nå lagt en rute, vi tar båten fra Gøteborg til Fredrikshavn. Har første stopp i Kolding. Så går turen videre til Badgastein, dette skal ta ca 10timer.

Fra Badgastein går turen til Nice via Italia og over Paso de Stelvio.

10 dager i Juan Les Pins, før hjemreiser starter. Denne går litt roligere for seg, første stopp er Ingolstadt, her besøker vi Audi Museumet, og tar en overnatting. Så går turen videre til Stuttgart, her skal vi besøke Porsche og Mercedes museumet, en overnatting her også. Siste stopp er Nurburgring, to netter her. Her skal vi selvfølgelig tilbringe en hel dag på "Ringen". Som du/dere skjønner er dette virkelig en BIL ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest Italia

Ser jo at "BIL-ferie" betyr tyske biler (audi, mercedes og porsche), men siden dere likevel velger å krysse gjennom Italia er jo ikke veien ned til Maranello (Ferrari) så veldig lang....

I tilfelle det ikke kun er tyske biler som er av interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...