Gå til innhold

Motivasjonsbrev til NKF


Gjest orkan

Anbefalte innlegg

Gjest orkan

Hei!

Jeg er en jente på snart 20 år som endelig har fått fingen ut av ræven (for å si det rett fra leveren) og tatt mot til seg for å søke

journalistikk ved NKF. Ble ferdig med videregående utdanning i 09, og tok deretter et friår (altså, et år der jeg jeg har jobbet i tilnærmet 100% stilling), mest for å klare å samle tankene mine angående fremtiden.

Etter å ha vurdert både sykepleie og dyrepleie, bestemte jeg meg for at det jeg virkelig vil - det er å skrive. Dette har jeg alltid elsket, og det har til tider virkelig fungert som terapi for meg. Dette i tillegg til at jeg er interessert i selve journalistikkfaget.

Så er saken at ved søknaden skal jeg skrive et motivasjonsbrev, altså svare på spørsmålet "Hva er din motivasjon til å søke denne utdanningen?". Dette er så klart noe jeg vet, men problemet kommer straks jeg ser at gir meg maks 50 ord. Dette er ingenting.

Jeg vet heller ikke hvor mye vekt jeg skal legge på hvor glad jeg er i så skrive, og hvor godt jeg liker å utrykke meg kreativt, mtp at jounalistikk jo er sakprosa.

Jeg har alltid fått høre av lærere både på u.skolen og videregående at skriving virkelig er tingen for meg, mens jeg selv er veldig flink til å tenke at jeg verken er god eller smart nok.

Så i bunn og grunn trenger jeg tips og triks, gjerne kom med egne erfaringer.

P.S

Ser dere hvorfor 50 ord blir et problem? Dette ble jo en novelle i seg selv! :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Heisann_*

Hei!

Vil ikke være demotiverende, men arbeidsmarkedet er forferdelig for journalister for tiden.

Har selv grad fra journalisthøyskolen mm, men å få en fast og god jobb innen bransjen har jeg gitt opp for akkurat nå.

Dessuten - IKKE kast bort pengene dine på NKF!!!

Kan ikke si dette tydelig nok.

Med utdanning derfra havner du uansett langt bak i søkerbunken ved jobbsøk mm.

Universitets- og høgskolesstudier er i tillegg tilmærmet gratis i Norge(i sammenlikning).

Jeg vil råde deg til først å studere noe annet (ikke ved NKF), som kan være nyttig for en evt. senere journalistutdannelse, og du kan kanskje få litt praksis fra en lokalavis. Småaviser lar av og til folk slippe litt til, og da helst om du er "lokal".

Er selv ett godt tiår eldre enn deg, og valte selv journalistikken. Jeg elsker å skrive, men det gir ikke nødvendigvis en spennende jobb med journalistgrad i sekken.

Håper dette er til hjelp (skulle forresten likt å vært 20 igjen, sukk :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

... beklager slemme skriveleifer i forrige innlegg, taster fort og kan ikke rette uten å være registert bruker. xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orkan

Det visste jeg ikke, har i grunn ikke satt meg noe særlig inn i arbeidsmarkedet. Er dette noe som svinger ofte, eller har det vært dårlig jevnt over lenge nå?

Min søster gikk på NKF, og har bare godord om skolen. Det er vel derfor jeg har vurdert den. Nå gikk hun illustrasjon da, så det er sagt. Det er jo en helt annen ting, men hun lærte mye, og jeg kunne se på arbeidet hennes hvor mye bedre hun ble i løpet av årene på den skolen. (Haha, storesøster :rødme: )

Jeg har derimot lest at det er god tyngde ved utdanning derfra. Men så klart, det kan jo ha vært på NKFs egne hjemmesider, og da skal man ta det med en klype salt. Så har jeg heller ikke karakterer til å komme inn på universitet ol, da snittet skal ligge høyt på disse skolene.

Hva annet kan du anbefale meg å studere som da kan bli nyttig senere? :) Du hørtes erfaren ut så jeg setter stor pris på råd! Jeg ser jo absolutt ikke for meg noen fremtid i lokalavisen, da mesteparten av "nyhetene" handler om grusomt snøvær og store solsikker.

Det er ikke bare bare å være 20! Dette utdanningspresset kveler meg føler jeg. Men nå har jeg alltid vært en vinglepetter, og en person som helst-vil-ha-alt-gjort-NÅ! :ler:

Tusen takk for godt svar forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zienna utlogget

Jeg er journalist, utdannet fra NKF, og det som skaffet meg jobb, var praksis. Skolen er IKKE anerkjent, og det er studiene i samfunnsøkonomi jeg høster ros for. Jeg hadde aldri brukt over 70.000 på den utdanningen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Den eneste motivasjonen NKF bryr seg om, er at du har nok penger på konto for å betale studiene. Ellers kan du skrive hva du vil. Er finansieringen i orden, kommer du uansett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare si deg at de har ofte ledige plasser rundt skolestart så du trenger nok ikke legge alt for mye vekt i motivasjonsbrev. Det er bare å skrive fra hjertet ditt og kutte det ned til 50 ord, ikke vanskeligere. Du kommer inn uansett.

Ellers så er det smart så folk sier å søke andre skoler som har journalistikk og se om du kommer inn i en av de skolene før du sier ja til NKF. De er alle listet på samordnaopptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Illustrasjon er noe helt annet enn journalistikk.. Jeg er elev ved NKF, og jeg sier som alle andre; IKKE SØK!! Du får ikke jobb, så enkelt er det.. Hvis du liker å skrive, så søk reklame og merkekommunikasjon.. Bli tekstforfatter.. Men send søknad til westerdals i samme slengen, gjør deg flid med den og sats alle kortene dine på det..

Utover det så vil jeg anbefale deg å øve deg på å skrive kort.. Det er ekstremt nyttig, og ekstremt vanskelig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nina_*

NKF tar inn omtrent rubbel og bit på den utdanningen uansett, så du kan skrive av første side i et Donald-blad for den saks skyld, du kommer inn uansett. NKF er ikke anerkjent (i alle fall ikke for journalistutdanningen), og med vitnemål derfra stiller du aller bakerst i køen av nyutdannede (og forsåvidt erfarne) journalister - og den køen er rikelig lang nok uansett, selv for de med anerkjent utdanning og praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så er saken at ved søknaden skal jeg skrive et motivasjonsbrev, altså svare på spørsmålet "Hva er din motivasjon til å søke denne utdanningen?". Dette er så klart noe jeg vet, men problemet kommer straks jeg ser at gir meg maks 50 ord. Dette er ingenting.

Motivasjonsbrevet høres faktisk ut som en veldig relevant "øvelse" for en journalist. Journalister må ofte bruke få og enkle ord når de dekker saker.

Kvaliteten på utdanningen vet jeg dessverre ingenting om, men er du sikker på at det er journalistikkstudier som er rett for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orkan

Oi. Ja, her var det jo en hel del negativt om NKF.

Motivasjonsbrevet høres faktisk ut som en veldig relevant "øvelse" for en journalist. Journalister må ofte bruke få og enkle ord når de dekker saker.

Kvaliteten på utdanningen vet jeg dessverre ingenting om, men er du sikker på at det er journalistikkstudier som er rett for deg?

Klart det er en relevant øvelse, men er vel ikke noe galt med å streve litt med den? Bare fordi jeg ikke kan utføre hjernekirurgi enda betyr ikke det at jeg ikke kan bli hjernekirurgi. Det er vel det utdanningen er til for, er det ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei!

Jeg er en jente på snart 20 år som endelig har fått fingen ut av ræven (for å si det rett fra leveren)

Var det nødvendig, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Klart det er en relevant øvelse, men er vel ikke noe galt med å streve litt med den? Bare fordi jeg ikke kan utføre hjernekirurgi enda betyr ikke det at jeg ikke kan bli hjernekirurgi. Det er vel det utdanningen er til for, er det ikke det?

Jeg er den gjesten du svarte i det innlegget jeg siterer.

Jeg ser av svaret ditt at du trolig oppfattet mitt innlegg som krassere enn det var ment.

At jeg ser på 50-ords-formuleringen som en god øvelse er slett ikke ment som kritikk av deg, men som en stadfestelse av at slik er jobben ofte for journalister, så dette kan en være forberedt på å møte mer av senere.

Etpar tips som kan hjelpe deg på veg: sett opp i stikkordsform på kladd det du synes er aller mest fristende ved journalistyrket. Finn ut hvilke ord som er viktigst. Prøv deretter å sy sammen dette til etpar korte setninger. Da kommer du nok i mål :)

Årsaken til at jeg spør om journalistikk er det rette for deg, er det du forteller om at du liker å skrive kreativt. Som du selv er inne på er ikke dette sentralt i journalistikken. Når du i tillegg liker å bruke lengre og grundigere formuleringer, får jeg inntrykk av at skjønnlitteratur eller annen sakprosa kan passe bedre for deg. Det dreier seg ikke om å være ferdig utlært før en har begynt, men å vurdere om resultatet av utdanningen er verdt tiden og pengene du investerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ikke studer journalistikk!! Jeg har endel venner som har studert dette samt kommunikasjon. Ingen av dem har jobb. Den ene personen har til og med master i journalistikk, med 2 år fra utlandet.

Det er håpløst, og du må trekke kølapp i jobbkøen som sikkert nummer 500!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ville tenkt meg om en gang eller 10 før jeg kastet meg ut i dette.

Jeg ble ferdig utdannet i fjor, og det er kun EN person i klassen min som har fått fast jobb. Resten frilanser for lokalmedier...

Skaff deg relevant erfaring, og fagekspertise. Det er tusenvis som er utdannet journalister, betraktlig færre har kunnskap om andre fag i tillegg.

For å si det sånn: den ene redaktøren min studerte ett år der, hun nevner ikke det på CVen sin. Jeg fikk vite det da jeg fortalte henne at jeg studerte ved NKF ved en tilfeldighet. Personlig skriver jeg kun "har studert journalistikk" i søknader etc... Jeg må selvfølgelig presisere HVOR på CV'en, men det er ikke noe jeg skriker høyest om. Når jeg er ferdig med bachelorgraden min, samt en noen andre fag jeg håper å ta, kommer jeg neppe til å nevne skolen en gang. Omtrent alle jeg har jobbet sammen med i de større redaksjonene kommer fra tradisjonelle høgskoler og universiteter.

Endret av Vanya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei!

Jeg er en jente på snart 20 år som endelig har fått fingen ut av ræven (for å si det rett fra leveren)

Du biurde lære deg å bruke færre ord og ikke så stygge språklige ekle utrykk som du har overfor her. Direkte motbydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk illustrasjon, men manglet den ordentlige "driven". De fleste i klassen min så på NKF som et springbrett til videre utdanning. Hvis en gjør det, tror jeg at en kan få stort utbytte av studiene.

Journalist- og interiørstudiene er vel de som har fått mest kritisk omtale i mediene. Jeg har ikke sett noe negativt om illustrasjon, foto eller reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...