Gå til innhold

nyrestein


Fremhevede innlegg

Gjest musikkglad
Skrevet

I fjor sommer hadde jeg veldig sterke og langvarige smerter i magen øverst på høyre side. Etter noen dager forsvant de og jeg tenkte ikke mer på det. Men så for noen uker siden begynte det igjen. Det kjennes ut som at noen tar tak i et organ øverst i magen på høyre side og skviser til, noen ganger varer det i noen sek, andre ganger varer det i flere min. Har oxo hatt vondt i høyre flanke og i ryggen.

De siste par dagene har jeg vært uten smerter i magen men nå har jeg noen veldige tak i ryggen. De kommer med noen minutters mellomrom og er så sterke at jeg nesten mister pusten og jeg får ikke sove.

Var for et par uker siden på ct undersøkelse, men de fant ikke noen nyrestein. Men det utelukker vel ikke at det er det likevel?

Jeg hadde for et par år siden gallesteinsanfall, men det fant de ikke ut av selv etter både urinprøve/blodprøve/ct undersøkelse eller ultralyd før jeg fikk nytt anfall for vel ett år siden.

Noen som har noen tanker om dette kan være nyrestein eller noe annet?

Videoannonse
Annonse
Gjest musikkglad
Skrevet
I fjor sommer hadde jeg veldig sterke og langvarige smerter i magen øverst på høyre side. Etter noen dager forsvant de og jeg tenkte ikke mer på det. Men så for noen uker siden begynte det igjen. Det kjennes ut som at noen tar tak i et organ øverst i magen på høyre side og skviser til, noen ganger varer det i noen sek, andre ganger varer det i flere min. Har oxo hatt vondt i høyre flanke og i ryggen.

De siste par dagene har jeg vært uten smerter i magen men nå har jeg noen veldige tak i ryggen. De kommer med noen minutters mellomrom og er så sterke at jeg nesten mister pusten og jeg får ikke sove.

Var for et par uker siden på ct undersøkelse, men de fant ikke noen nyrestein. Men det utelukker vel ikke at det er det likevel?

Jeg hadde for et par år siden gallesteinsanfall, men det fant de ikke ut av selv etter både urinprøve/blodprøve/ct undersøkelse eller ultralyd før jeg fikk nytt anfall for vel ett år siden.

Noen som har noen tanker om dette kan være nyrestein eller noe annet?

Legen min ringte meg i går, hun tok en del blodprøver av meg etter at jeg var på ct undersøkelse. Blodprøvene viser at jeg kan ha en gallestein som har kilt seg fast i galleveggen. For litt over ett år siden fjernet jeg galleblæra etter å hatt et par sinnsykt smertefulle gallesteinsanfall. Så da blir det ny runde med ct undersøkelse og evt oparasjon hvis dette er tilfelle. Det får nå så være. Jeg er bare veldig glad for at jeg endelig kanskje får vite hva som feiler meg. Har vært litt redd, både for å ikke bli tatt på alvor og for at det var noe skumle greier på gang :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kan man ha gallestein selv om det ikke vises på UL? Jeg har hatt hva jeg selv tror er gallesteins-anfall, men UL-undersøkelsen viste ingenting. Kan det sjekkes dypere ved CT og andre ting?

Gjest musikkglad
Skrevet
Kan man ha gallestein selv om det ikke vises på UL? Jeg har hatt hva jeg selv tror er gallesteins-anfall, men UL-undersøkelsen viste ingenting. Kan det sjekkes dypere ved CT og andre ting?

Ja det hender at steinene *"gjemmer seg" sånn at det hverken vises på ultralyd eller ct undersøkelse. Det var det som skjedde med meg første gangen jeg hadde gallesteinsanfall og dermed trodde legene på sykehuset at jeg hadde overdrevet beskrivelsen av smertene.

Ved neste gallesteinsanfall viste det seg at jeg faktisk hadde hele tre gallesteiner

Gjest Gjest
Skrevet
Ja det hender at steinene *"gjemmer seg" sånn at det hverken vises på ultralyd eller ct undersøkelse. Det var det som skjedde med meg første gangen jeg hadde gallesteinsanfall og dermed trodde legene på sykehuset at jeg hadde overdrevet beskrivelsen av smertene.

Ved neste gallesteinsanfall viste det seg at jeg faktisk hadde hele tre gallesteiner

Jeg er veldig usikker på hva som er årsak til smertene mine. Først var det anfall, men nå er smertene av så kronisk art at jeg lurer på om det er noe annet. Det er ikke lokalisert til et sted, det kan sitte i siden, for å så skyte ut i ribbeina på andre siden, også motsatt. I natt våknet jeg av at det føltes som om noen kjørte et bor gjennom ribbeina, det var uutholdelig vondt!

Hvordan opplevde du det, hvor i kroppen satt det, og hvor ofte kom det?

Legen min mente at smertene var muskulært (uten en eneste undersøkelse), noe jeg VET ikke er tilfelle. Disse smertene går gjennom marg og bein, og de arter seg overhodet ikke som muskelsmerter. Men siden det nå er mer kronisk enn nå og da, så er det kanskje ikke gallestein?

Gjest musikkglad
Skrevet
Jeg er veldig usikker på hva som er årsak til smertene mine. Først var det anfall, men nå er smertene av så kronisk art at jeg lurer på om det er noe annet. Det er ikke lokalisert til et sted, det kan sitte i siden, for å så skyte ut i ribbeina på andre siden, også motsatt. I natt våknet jeg av at det føltes som om noen kjørte et bor gjennom ribbeina, det var uutholdelig vondt!

Hvordan opplevde du det, hvor i kroppen satt det, og hvor ofte kom det?

Legen min mente at smertene var muskulært (uten en eneste undersøkelse), noe jeg VET ikke er tilfelle. Disse smertene går gjennom marg og bein, og de arter seg overhodet ikke som muskelsmerter. Men siden det nå er mer kronisk enn nå og da, så er det kanskje ikke gallestein?

Nei det høres ikke ut som gallestein, men husk, jeg er ingen lege, jeg kan bare gi uttaleser på mine egne opplevelser.

Gallesteinsanfall kommer som oftest etter et fettrikt måltid. Det kan komme enten rett etter matinntak eller flere timer senere. Noen ganger begynner det i magen, på høyre side, kraftige tak, du får en trang til å bevege på deg, å sitte og å ligge gjør smertene verre. Noen ganger kan du få like sterke tak i ryggen, eller smertene kan begynne i ryggen, og noen ganger skyter smerten opp i skulderen. Et gallesteinsanfall varer ofte i flere timer. Mange jeg har snakket med som både har født barn og hatt gallesteinsanfall sier at det er mye verre å ha gallesteinsafall enn å føde.

Får du sånne enormt store smerter bør du kontake lege eller legevakt. De kan gi deg sprøyter med voltaren og et annet medisin jeg ikke husker hva heter og da er smertene borte på 20 min.

anbefaler deg å gå inn på www.nhi.no hvor du kan få det bedre forklart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...