Bened Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 Hei, Jeg var hos fastlegen og tok den vanlige testen som en skal ta hver 3. år, deretter fikk jeg nytt brev etter ca. 1 mnd om at det var alvorlige celleforandringer og jeg måtte videre til gynokologisk undersøkelse på sykehus. Var der i går og er helt satt ut nå og forstår ingenting.. Tok nesten samme test som hos fastlegen, bare litt mer omfattende, og deretter skulle det "klippes" noen biter med eller uten bedøvelse. (MÅ alle gjøre dette?) Jeg valgte uten.. Det var skikkelig vondt syns jeg. Men det jeg lurer på er: Da jeg hadde kledd meg og kom bort til legen etterpå sier legen: "Når du kommer til operasjon så setter vi også opp fjerning av kondylomene (kjønnsvortene jeg har fått) du har om du ønsker." NÅR du kommer tilbake for operasjon?? Hvorfor tar de denne klippetesten om jeg alikevel skal koniseres? Så jeg spurte "Hva, NÅR jeg kommer tilbake for operasjon, er det helt sikkert at jeg skal opereres?" Etter mye om og men var det en student som også var tilstede som sa at "klippebitene" skulle sjekkes for dette, om det var nødvendig med konisering. Men hvorfor sa legen dette da - NÅR du kommer tilbake?? Det første jeg spurte om var "kan jeg ha celleforandring fordi jeg har kjønnsvorter?" - svaret var "Ehhmmm, nei, det har ikke noe med det å gjøre". Da jeg skulle gå sa han "Vi får svar om 4-6 uker og da vil vi se om kondylomene er grunnen til celleforandringen." Men han sa jo nettopp at det ikke hadde noe med det å gjøre.. Så lurer jeg på - var supermissfornøyd med legen, om jeg ikke var traumatisert før så er jeg hvertfall det nå - kan jeg skifte lege? Er det noe jeg kan gjøre for fortgang hos privatlege/gynekolog? Kan private gjøre konisering eller må dette gjøres på sykehus? Jeg vil ikke vente 4-6 uker før noe skjer, jeg bryr meg ikke om prisen, jeg vil gjerne gå til privatlege/gynekolog med dette. Likte ikke legen i det hele tatt! Takk for svar - og om noen har tips til private i Rogaland - si gjerne ifra!
Mia- Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 For det første; fikk du ingen annen beskjed enn via brev om disse celleforandringene? Synes du skal ringe til din fastlege og forklare at du føler at du ikke har fått nok informasjon om hva som skjer fremover, og om du ikke får noe fornuftig ut av fastlegen din kan du kreve å bytte fastlege! Du har rett på å få en annen lege til å se på deg, og du kan fritt gå til et privatsykehus for å få en ny konsultasjon der. Håper det ordner seg! Av og til må man bare kjefte for å få ting gjort!
Bened Skrevet 3. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2010 For det første; fikk du ingen annen beskjed enn via brev om disse celleforandringene? Synes du skal ringe til din fastlege og forklare at du føler at du ikke har fått nok informasjon om hva som skjer fremover, og om du ikke får noe fornuftig ut av fastlegen din kan du kreve å bytte fastlege! Du har rett på å få en annen lege til å se på deg, og du kan fritt gå til et privatsykehus for å få en ny konsultasjon der. Håper det ordner seg! Av og til må man bare kjefte for å få ting gjort! Legen kikket og sa at alt så fint ut og at det ville komme brev i posten. Så kom brevet på en fredag da jeg kom hjem fra jobb, og legekontoret mitt var stengt.. Der stod det "celleforandringer oppdaget, du vil få innkallelse til videre utredning på sykehus." Var litt stressa hele helgen, ringte på mandag, og legen ringte meg tilbake og kunne ikke svare på så mye, annet enn at han ikke var patolog (de som sjekker prøvene) eller gynekologspesialist så jeg måtte bare vente. Spurte når jeg ville få innkallelse siden dette ikke stod på brevet, og han regnet med innen 1 mnd.. Utrolig.. Hvordan går man frem for å komme til private?
Mia- Skrevet 3. mars 2010 #4 Skrevet 3. mars 2010 Dette er skikkelig dårlig legehåndtverk, spør du meg! Synes virkelig du skal klage på at du fikk beskjed på en fredag, og dette var en psykisk påkjenning siden du ikke fikk vite noe mer enn det som stod i brevet. Jeg har selv hatt en del smerter, relatert til mens og eggløsning, og fikk en henvisning fra min fastlege på en time for å ta en vaginal ultralyd hos gynekolog ved sykehuset. Når jeg fikk innkalling til time hos gynekologen, viste det seg å være et halvt år frem i tid siden det var så lang venteliste. Jeg hadde rett og slett ikke tid til å vente så lenge, i og med at smertene hemmer meg i hverdagen og jeg ville vite at det ikke var noe galt. Jeg ringte da et privatsykehus (Medi3) i nabobyen, og fikk time uken etterpå. De sa at siden jeg hadde en henvisning fra min fastlege måtte jeg ringe legekontoret og få de til å sende henvisningen min til de, for om du har henvisning blir det billigere for deg å bruke privat helsehjelp. Når jeg hadde fått timen i orden, ringte jeg det offentlige sykehuset og avbestilte min ul-time. Så slik gjør du; ring ditt lokale privatsykehus eller en privat gynekolog, forklar hva du har vært igjennom og hva som du har fått beskjed om skal skje videre. De vil hjelpe deg med det som skal skje videre. Lykke til Det er Medi3 i Sandnes.
Bened Skrevet 3. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. mars 2010 Dette er skikkelig dårlig legehåndtverk, spør du meg! Synes virkelig du skal klage på at du fikk beskjed på en fredag, og dette var en psykisk påkjenning siden du ikke fikk vite noe mer enn det som stod i brevet. Jeg har selv hatt en del smerter, relatert til mens og eggløsning, og fikk en henvisning fra min fastlege på en time for å ta en vaginal ultralyd hos gynekolog ved sykehuset. Når jeg fikk innkalling til time hos gynekologen, viste det seg å være et halvt år frem i tid siden det var så lang venteliste. Jeg hadde rett og slett ikke tid til å vente så lenge, i og med at smertene hemmer meg i hverdagen og jeg ville vite at det ikke var noe galt. Jeg ringte da et privatsykehus (Medi3) i nabobyen, og fikk time uken etterpå. De sa at siden jeg hadde en henvisning fra min fastlege måtte jeg ringe legekontoret og få de til å sende henvisningen min til de, for om du har henvisning blir det billigere for deg å bruke privat helsehjelp. Når jeg hadde fått timen i orden, ringte jeg det offentlige sykehuset og avbestilte min ul-time. Så slik gjør du; ring ditt lokale privatsykehus eller en privat gynekolog, forklar hva du har vært igjennom og hva som du har fått beskjed om skal skje videre. De vil hjelpe deg med det som skal skje videre. Lykke til Det er Medi3 i Sandnes. Skal ta det opp, jeg syns det er helt forferdelig at noen i det hele tatt må oppleve slike ting, det tar virkelig på. Tusen takk for veldig god hjelp, skal absolutt ta en prat med Medi3, må finne noe alternativ til offentlig hjelp - føler ikke det har vært så positivt og det tar fryktelig lang tid. Kan kanskje få henvisning av legen min - slik at det blir billigere med privat.....?
Mia- Skrevet 3. mars 2010 #6 Skrevet 3. mars 2010 Ja, legen din har allerede skrevet en henvisning til det offentlige sykehuset og kan nok bruke den samme til et privat sykehus. Lykke, lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå