Gjest Gjest_meg_* Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 når det har gått 3 mnd så er det vel sånn at man kan ta ultralyd for å se om barnet har downs? hvordan er dette? pris?
Caramba Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 (endret) Det er egentlig ikke lov å screene for Downs i norge på vanlige gravide under 38 år, men enkelte private klinikker gjør det alikevel. Rundt uke 13 kan man se på nakkefolden og nesebenet, men dette er ikke noen sikker indikator. Skulle det alikevel være noe som ikke ser bra ut, kan du henvises videre til et sykehus som kan utføre fosterdiagnostikk. Jeg har vært på tidlige Ul i uke 12, mest fordi jeg har hatt så mye blødninger tidlig i begge svangerskapene. Da tittet de også på disse tingene, som da var helt normale. Endret 3. mars 2010 av Caramba
Serenity88 Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 Det er ikke lov til å gi svar på dette i Norge om du er under 38år (noen KAN gi et svar på nakkefolden, men du er absolutt ikke garantert noe, og barnet kan fortsatt ha Downs selv om alt ser bra ut, og barnet trenger heller ikke ha Downs selv om målingene kan gi indikasjoner på dette), og det finnes en hau med slike tråder som er laget allerede. De er nye og oppdaterte, bare søk inne på forumet Når det gjelder pris er dette veldig variabelt, alt etter hvor i landet du tar undersøkelsen.
Gjest Gjest_ViljaH_* Skrevet 3. mars 2010 #4 Skrevet 3. mars 2010 Nakkefold må sjekkes innenfor ukene 11-13. Ellers vises det ikke. Det er mange klinikker som sjekker dette, bare si du vil sjekke nakkefold når du ringer om time. Om de ikke vil sjekke, så bør de si fra da. Jeg tok 3D ultralyd, og da var det et veldig skarpt bilde og legen gikk over hele anatomien for å se etter irregulære ting. På 18u UL tar de 2D ultralyd, og det bildet var mye mer uskarpt Hvis du tar 2D UL i ukene 11-13, så klarer de bare å se om hjertet slår, så det mener jeg er bortkastede penger. Det er ikke så veldig dyrt, vi betalte vel oppunder 1000 kr. Veldig glad for at vi gjorde det i etterkant. Pass på å få en erfaren lege, og 3D UL. Lykke til
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. mars 2010 #5 Skrevet 3. mars 2010 Dumt spørsmål, men denne nakkefold saken, er det det som er ett tegn på downs? Jeg trodde det var noe annet, men ikke helt hva. Jeg var på ul forrige uke og det så bra ut, men jeg ble satt tre uker tilbake, så ny ul om tre uker. Lurer på om jeg kan spørre de om denne nakkefolden.. men så ser jeg ett annet sted at de ikke har lov å svare på dette så lenge man er under 38 år? Synes det er litt kjipt jeg hvis de ser det er noe galt der
Darkannie Skrevet 3. mars 2010 #6 Skrevet 3. mars 2010 (endret) Den private gyn klinikken jeg gikk til i uke 12 sa de ikke hadde lov til å gjøre fosterdiagnostikk uten henvisning fra lege, så den private UL'en ble en en generell UL for å bekrefte liv. Gynekologen sa til meg under UL'en at "alt ser bra ut". That's it. Men de sier vel om noe ser mistenksomt ut på den ordinære UL? Eller har de ikke lov da heller hvis man er under 38? Endret 3. mars 2010 av Darkannie
Gjest Gjest_ViljaH_* Skrevet 3. mars 2010 #7 Skrevet 3. mars 2010 Forvirringen her understreker hvor tåpelig systemet er. Hvis man er under 38 er det OK å få et downs barn, men hvis man er over 38 skal man kunne "slippe"? Man kan måle nakkefold på 3D ultralyd mellom ukene 11-13. Hvis nakkefold er forstørret, er dette en indikasjon men ikke endelig svar, på at barnet kan ha downs. Ved forstørret nakkefold blir man sendt videre til sykehus for videre utredning. På ultralyd i uke 18 har denne nakkefolden gått bort, så man kan ikke bruke den som indikator lengre. Hvis de oppdager noe irregulært med anatomien i uke 18, vil man selvfølgelig få videre utredning, uansett hva problemet er. Dere kan absolutt spørre om nakkefold, det verste dere kan få er "det kan jeg ikke svare på". I mange tilfeller vil de bare svare "alt ser fint ut" og da mener de også nakkefolden, uten å si det rett ut. Men det finnes mange steder som sjekker nakkefold, dette er et såkalt "grått område" i helsevesenet hvor det egentlig ikke skal gjøres av politiske hensyn, men gjøres ofte av helsemessige årsaker. Politikere og helsepersonell er ikke helt enige her
Concertina Skrevet 3. mars 2010 #8 Skrevet 3. mars 2010 Men de sier vel om noe ser mistenksomt ut på den ordinære UL? Eller har de ikke lov da heller hvis man er under 38? Ja, de er pliktig til å sende deg videre dersom de ser noe som er mistenkelig. Og grunnen til at de tilbyr dette til de som er over 38 er at sannsynligheten for å få et barn med Downs er større jo eldre man blir.
Rødtoppen86 Skrevet 3. mars 2010 #9 Skrevet 3. mars 2010 Rart at myndighetene skal bestemme såpass mye over folk. Burde jammen vært lovlig å sjekke om barnet har anlegg for å få Downs.
naerin Skrevet 3. mars 2010 #10 Skrevet 3. mars 2010 Nakkefold må sjekkes innenfor ukene 11-13. Ellers vises det ikke. Det er mange klinikker som sjekker dette, bare si du vil sjekke nakkefold når du ringer om time. Om de ikke vil sjekke, så bør de si fra da. Jeg tok 3D ultralyd, og da var det et veldig skarpt bilde og legen gikk over hele anatomien for å se etter irregulære ting. På 18u UL tar de 2D ultralyd, og det bildet var mye mer uskarpt Hvis du tar 2D UL i ukene 11-13, så klarer de bare å se om hjertet slår, så det mener jeg er bortkastede penger. Det er ikke så veldig dyrt, vi betalte vel oppunder 1000 kr. Veldig glad for at vi gjorde det i etterkant. Pass på å få en erfaren lege, og 3D UL. Lykke til Dette stemmer overhodet ikke. De kan se organer, fingre, om barnet har utviklet hornhinne osv. Like informativt som i uke 18 spør du meg. De ser det de ser nemlig. Jeg har vært på privat UL i uke 11, og da nevnte legen spesielt at nakkefolden var fin. Ved tidlig UL uke 12 på Haukeland ble vi også opplyst om nakkefold, men fikk da en dårlig beskjed. Fortykket nakkefold KAN tyde på kromosomfeil, men det kan også være hjertefeil, andre feil eller ingenting i det hele tatt. Den eneste måten å sjekke helt sikkert at fosteret har Downs syndrom på, er ved hjelp av morkakeprøve eller fostervannsprøve. Nakkefold gir kun en liten indikasjon på at noe KAN være galt.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #11 Skrevet 3. mars 2010 Nakkefold må sjekkes innenfor ukene 11-13. Ellers vises det ikke. Det er mange klinikker som sjekker dette, bare si du vil sjekke nakkefold når du ringer om time. Om de ikke vil sjekke, så bør de si fra da. Jeg tok 3D ultralyd, og da var det et veldig skarpt bilde og legen gikk over hele anatomien for å se etter irregulære ting. På 18u UL tar de 2D ultralyd, og det bildet var mye mer uskarpt Hvis du tar 2D UL i ukene 11-13, så klarer de bare å se om hjertet slår, så det mener jeg er bortkastede penger. Det er ikke så veldig dyrt, vi betalte vel oppunder 1000 kr. Veldig glad for at vi gjorde det i etterkant. Pass på å få en erfaren lege, og 3D UL. Lykke til Vi var på UL i dag og gynekologen som tok den, sa at 2D-bilder er de beste. 3D er nok mest givende for foreldrene, mens 2D er det som egner seg best til å oppdage ulike tilstander som man kan sjekke på UL. Det var iallefall det han sa (overlege på nasjonalt senter for fosterdiagnostikk).
Eeyore Skrevet 4. mars 2010 #12 Skrevet 4. mars 2010 Jeg er til UL hver 14.dag, og selv om legen har 3D, brukern hun KUN 2D for å sjekke indre organer og måle størrelser. 3D er mest egnet for å se utseende, og glede vordene foreldre Sånn sett er det nesten 3D som er bortkastede penger på en tidlig UL hvor man mest er ute etter å sjekke at alt er i orden... Eller ser nakkefolden en veldig intrikat sak ja, og gir kun en indiksjon som tidligere nevt her. Men ALLE som driver med UL er pliktige til å sende deg videre dersom de oppdager noe som er avvikende, enten med nakkefolden eller andre organer. Så selv om du er til tidlig UL privat, så skal du være i gode hender
Renesmee Skrevet 4. mars 2010 #13 Skrevet 4. mars 2010 Rart at myndighetene skal bestemme såpass mye over folk. Burde jammen vært lovlig å sjekke om barnet har anlegg for å få Downs. Det er for å unngå at mange tar unødvendig abort, siden det som nevnt tidligere i tråden bare kan gi en indikasjon på kromosonfeil. Det kan ikke sies sikkert at barnet har downs.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå