Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Meget sterk deo-lukt har satt seg i ulltøy (som kan vaskes på 30 grader)....Har vasket det en runde i maskinen på ullvask og med Milo, men det stinker deo ennå....

Noen tips til hvordan vaske/fjerne lukten?

(bortsett fra å kjøpe ny deo da :fnise: )

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du henger plaggene til lufting vil i alle fall lukta bli svakere etterhvert. Helt borte blir den nok ikke, men kanskje til å leve med :)

Ellers er jo eddik en kjent luktfjerner, men jeg har aldri prøvd å vaske ulltøy med eddik, så jeg kan ikke love at det tåler det. Jeg ser imidlertid en hel del anbefalinger om å bruke en skvett eddik i skyllevannet, så du kan evt forsøke på et "gammelt" ullplagg som det ikke er så farlig med.

Gjest Nanne70
Skrevet

Bløtlegging i kaldt vann, evt. med litt eddik i, over natten. Dette fungerer også både på svettelukt, grønske etc. dersom man ikke har vasket plaggene i varmt vann først.Vask deretter som vanlig.

Skrevet

Dersom vaskemaskinen din har en skyllefunksjon så skyll tøyet først.

Tilsett ca en halv kopp (gammel mormorkaffekopp) med vanlig husholdningseddik i vaskemaskinen og vask med vanlig ullprogram.

Funker som en drøm!!!!

Prøv også på tøy også som har deoflekker eller svettelukt.

Lykke til

Gjest Gjest_tintin_*
Skrevet

Av og til må ull to ganger gjennom maskinen, det har med ullprogrammet å gjøre og hvor skittent det er. Du kan helle Milo direkte under armene om det er der lukten sitter.

Et annet ullvaskemiddel jeg liker er Ecover, det lukter anderledes og vasker faktisk litt anderledes også. Er ikke Milo optimalt så tar jeg Ecover og omvent.

Eddik kan før til at ull krymper selv på 30-40 grader, for lav PH. Ull skal ikke ligge over natten i noe som helst, max 30 min i vaskevannet.

Gjest Nanne70
Skrevet
Eddik kan før til at ull krymper selv på 30-40 grader, for lav PH. Ull skal ikke ligge over natten i noe som helst, max 30 min i vaskevannet.

Jeg har prøvd litt eddik (1 kork) på ullundertøy, og det har gått helt fint:) Samme med bløtlegging i kaldt vann, det har jeg gjort med flere ullgensere (vel og merke uten eddik), og det har gått hel fint. Man skal jo selvsagt ikke bruke dette som vanlig vaskemetode, men som et "engangstiltak" for å få bort lukt, har jeg ikke opplevd at det gjør skade.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...